۱۸ تير ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۶
کد خبر: ۱۷۵۵۵۳
احساس امنیت زیربنای بهداشت روانی؛

احساس امنیت در سایه توحید ایجاد می‌شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی مباحث قرآن و حدیث با بیان اینکه احساس امنیت واقعی در سایه توحید ایجاد می‌شود، گفت: احساس امنیت، زیربنای بهداشت روانی است.
بهداشت رواني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت‌الاسلام احمد صادقیان، کارشناس مباحث قرآن و حدیث و پژوهشگر بهداشت روانی در قرآن، در برنامه شبانگاهی شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: یکی از عواملی که می‌تواند بهداشت روانی ما را تأمین کند بحث تقوا است.

وی ادامه داد: ما نیاز داریم که افکار، عواطف و رفتارهای خودمان را کنترل کنیم، یعنی در این سه حوزه بتوانیم طبق چارچوب و برنامه‌هایی که خدا برای ما ترسیم کرده، خودمان را مدیریت کنیم.

وی افزود: کسی که اعتقاد به خداوند و تقوای الهی داشته باشد، خداوند در کارها یاری‌اش می کند و از آنجایی که گمان نمی‌برد، در کارهایش گشایش ایجاد می‌کند.

حجت‌الاسلام صادقیان گفت: نکته قابل توجه اینکه؛ خداوند کمک می‌کند؛ یعنی ما باید یک سری کارهایی را انجام دهیم و طبق دستورات او عمل کنیم و الّا به فرموده آقای بهجت، بعضی چیزها دوایی است نه دعایی؛ یعنی اینکه فکر کنید با التماس دعا مشکل حل می‌شود درست نیست، باید طبق برنامه‌ای که خداوند ترسیم کرده است عمل شود.

وی ابراز داشت: کسی که اعتقاد به خدا داشته باشد و او را در زندگی، حاضر و ناظر ببینید، این اعتقاد، می‌تواند برای او آرامش بیاورد؛ چون یکی از نیازهای اساسی بشر، نیاز به احساس امنیت است؛ یعنی احساس آزادی نسبی از خطر، این احساس وضع خوشایندی را ایجاد می‌کند و انسان به آرامش روحی و جسمی دست پیدا می‌کند.

این کارشناس حوزوی اظهار داشت: شاید بتوانیم بگوییم احساس امنیت، زیربنای بهداشت روانی است و اکثر مباحث بهداشت روانی به ایجاد احساس امنیت برمی‌گردد.

وی ادامه داد: احساس امنیت واقعی در سایه توحید ایجاد می‌شود، خیلی وقت‌ها انسان ترس دارد، ترس از آینده موهوم، ترس از فقر، مرض، زلزله و ترس‌های دیگر، ولی کسی که موحد و مؤمن باشد می‌داند که تمام حوادث معنا دارند و به صلاح او هستند، چون او احساس می‌کند که پشتیبانی دارد که در همه مسائل حمایتش می‌کند و یاوری دارد که از آینده او خبر دارد، مصالح و مفاسد او را می‌داند و با او مهربان است.

حجت‌الاسلام صادقیان گفت: خدا می‌فرماید «دوستان خدا نه ترسی دارند و نه غمگین می‌شوند»، چون ترس انسان برای از دست دادن نعمت‌هایی است که دارد، یا خطراتی که ممکن است در آینده او را تهدید کند، پس همان طور که خداوند می فرماید «اَلَا بِذِکْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوب» کسانی که اعتقاد به خدا دارند احساس آرامش می‌کنند.

وی ادامه داد: کسی که از خدا دوری کند و فکر، باور و شناختش آن طور که خدا برایش ترسیم کرده نباشد، این شخص زندگی تنگ و سختی دارد.

این کارشناس مباحث قرآن و حدیث اظهار داشت: یکی دیگر از عواملی که خدا از ما خواسته و خواسته که افکارمان را طبق آن تنظیم کنیم، بحث نگرش مثبت در زندگی است.

وی گفت: در یکی از جنگ‌ها که به ظاهر مسلمانان شکست خورده بودند، منافقان می‌گفتند این از عقل و تدبیر ما بود که نتیجه جنگ را پیش‌بینی کردیم و در جنگ شرکت نکردیم، خداوند به پیامبر می‌فرماید «در جواب منافقان بگو که هیچ حادثه‌ای برای ما رخ نمی‌دهد مگر آنچه خداوند برای ما نوشته است».

 وی ابراز داشت: این را باید بدانیم که بعضی حوادث را خداوند متعال برای ما ترسیم کرده است و در آیه بعد خدا می فرماید «آیا درباره ما جز یکی از دو نیکی را انتظار دارید، یا بر شما پیروز می‌شویم یا شربت شهادت می‌نوشیم»، این یعنی دید مثبت به وقایع داشتن، خداوند می گوید باید فکرتان را این گونه ترسیم کنید، وقایع زندگی ما جنبه مثبت هم دارد و این مثبت نگری می تواند بهداشت روانی ما را تامین کند.

حجت‌الاسلام صادقیان در پایان خاطر نشان کرد: ما باید نسبت به زندگی مثبت اندیش باشیم و زیبایی‌های زندگی را ببینیم، حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند «بدان زندگی دنیا گرفتاری دارد، مشکلات دارد، چشمت را بر خار و خاشاک زندگی ببند تا از زندگی راضی باشی». /9194/پ202/ی

ارسال نظرات