۱۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۱۷۵۶۶۷
کارشناس حوزوی:

نیت خالص ظرفیت انجام عمل صالح را ایجاد می‌کند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی معارف قرآن و حدیث با بیان اینکه عمل صالح و نیت خالص ارزشمند است، گفت: در بینش دینی ما فقط به عمل انسان توجه نمی‌شود، تفکر دینی ما این قدر متعالی است که خواهان رشد محرک و حرکت است.
ارمغان راديو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام عزیزالله حیدری، کارشناس معارف قرآن و حدیث، در برنامه ارمغان که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث نیت‌ها و اعمال انسان پرداخت و گفت: اخلاق اسلامی، دینی و تعالیم انبیا با اخلاق مرسوم و عرفی جامعه متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: در بینش دینی ما فقط به عمل انسان توجه نمی‌شود، تفکر دینی ما این قدر متعالی است که خواهان رشد محرک و حرکت است؛ نیت و محرک هم باید متعالی باشد، عمل انسان چیزی را نشان نمی‌دهد، اما عمل صالح و نیت خالص ارزشمند است، مثلاً دو نفر به دست یک بچه فقیر سیب می‌دهند، انگیزه و نیت این دو متفاوت است، یکی به خاطر محبت و شخصیت بخشیدن به کودک این سیب را می‌دهد، دیگری برای گول زدن او.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: روایتی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که می‌فرمایند «الاعمال بالنیات»، حضرت امام علی(ع) پا را فراتر گذاشته است و می‌فرمایند «النیات اساس العمل»، یعنی نیت و محرک اساس عمل است، ما روایاتی زیادی در مورد نیت و عمل خالص داریم، محرک‌های انسان یا شیطان است یا وسوسه های نفسانی و یا جلوه های جذب دنیا.

وی ادامه داد: اما کسی که محرک و نیت انسانی دارد، می‌خواهد برای انسانیت کار کند، وجدانش پاک و بیدار است این فیلتر عمل را پاک کرده است، این قدر این نیت گسترش دارد که اگر شخصی نیت کند که کار خیری را انجام دهد اما نتواند آن کار را انجام دهد، ثواب آن نیت خیر برایش نوشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام حیدری اظهار داشت: پیامبر اکرم (ص) برای جنگی از مدینه خارج شده بودند، جنگی که برای هدایت و ترویج دین اسلام بود، رو به یاران کردند و فرمودند «غیر از ما که اینجا هستیم کسانی همراه ما هستند که الآن در مکه و مدینه نشسته‌اند و مانند ما ثواب می‌برند، همراهان ایشان که سختی راه زیادی کشیده بودند با تعجب گفتند آن‌ها با ما نبودند».

وی ادامه داد: پیامبر به همراهانشان فرمودند «آن‌ها نیت همراهی ما را داشتند اما به خاطر مشکلاتی نتوانستند همراه ما باشند، آن‌ها به خود می‌گفتند ای کاش ما هم می‌توانستیم همراه آن‌ها برویم، بسیاری از آنان زنانی بودند که به فرزندانشان رسیدگی می‌کردند و نمی‌توانستند در جنگ شرکت کنند»، پس نیت توسعه دارد و می‌تواند ظرفیت خوبی که با عمل خوبی همراه است را ایجاد کند.

این کارشناس قرآن و حدیث افزود: حضرت علی(ع) می‌فرمایند «مردم را بر اساس انگیزه و نیت محشور می‌کنند»، اگر ما این مراقبت را انجام دادیم و این تزکیه را روی نیت داشتیم، اگر در جایی موفق به عمل هم نشده باشیم، موفق شده‌ایم، در قیامت وقتی نامه اعمال را به ما می‌دهند کارهایی را ثبت کرده‌اند که ما انجام نداده‌ایم، اما آن‌ها نیات ما هستند.

وی ادامه داد: مثلاً کسی که می‌خواسته ثروت داشته باشد که به دیگران کمک کند، ثواب کمک به دیگران را در نامه عملش دارد، و برعکس کسی که می‌خواسته قدرت داشته باشد که به دیگران ضربه بزند این را در نامه عملش دارد.

این کارشناس حوزوی در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما با اخلاص و نیت پاک کاری را انجام داده باشیم حتماً جزای آن را می‌بینیم، اما اگر برای رسیدن به نام و شهرت کاری را انجام داده‌ایم این کار ارزش اخروی ندارد، مثل کسی که چندین مدرسه می‌سازد و بالای هر کدام اسمش را می‌گذارد، او در همین دنیا اجر و پاداشش را نزد مردم گرفته و این نیت و شهرت او پاداش اخروی ندارد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات