۲۱ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۱۷۵۹۹۳
کارشناس حوزوی:

سبک زندگی اسلامی از آیات و روایات استخراج شود

خبرگزاری رسا ـ کارشناس حوزوی بهداشت روانی در قرآن با بیان اینکه تقوای در فکر، کنترل و مدیریت افکار، طبق قوانین و دستورات الهی است، گفت: برای دستیبابی به این احکام و باورها باید به قرآن و روایات مراجعه شود.
سبک زندگي اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد صادقیان، کارشناس معارف قرآن و بهداشت روانی در قرآن، در برنامه شبستان که از رادیو معارف پخش می‌شد، گفت: ما افکار، عواطف و رفتار داریم، تقوای در افکار این است که ما باورها و شناختمان از زندگی را طبق آنچه خدا برای ما ترسیم کرده است پیش ببریم، اگر ما بتوانیم این کار را انجام دهیم می‌توانیم ارزیابی درستی از خودمان داشته باشیم و این ارزیابی درست می‌تواند برای ما آرامش بیاورد.

وی ادامه داد: یکی از اسرار روزه، تقوا است، تقوا این است که انسان بتواند خودش را کنترل کند و خویشتن دار باشد، ما گاهی اوقات یک سری بایدها برای خودمان داریم، یک سری چارچوب‌ها و قواعدی برای خودمان داریم، مثلاً من از این خوشم می‌آید یا نظرم این است، یعنی من برای خودم یک سری قواعد دارم که باید طبق آن رفتار شود و اگر کسی بخواهد بر خلاف این قواعدی که من دارم رفتار کند فاجعه است.

این کارشناس حوزوی ابراز داشت: این بایدها و قواعد باید طبق چارچوبی باشد که خدا برای ما بیان کرده است و اگر برخلاف آنچه خدا بیان کرده باشد، باید آن را بشکنیم، اتفاقاً یکی از حکمت‌های بعثت پیامبر اکرم (ص) را خداوند این مطرح می‌کند؛ پیامبر آمد بارهای سنگین و زنجیرهایی که بر آن‌ها بود از دوش و گردن آن‌ها برداشت.

وی ادامه داد: یکی از کارهایی که پیامبر اکرم (ص) کرد این بود که چارچوب‌ها و قواعد باطلی را که خیلی از مردم برای خودشان ترسیم کرده بودند را از زندگی برداشت، رفتار و اعمال ما ناشی از تفکرات و نگرش‌های ما است، اگر ما افکار و باورهای عاقلانه‌ای نسبت به خود و دیگران داشته باشیم می‌توانیم زندگی خوبی را تجربه کنیم، اما اگر باورهای غیر صحیح بر ما حاکم باشد، رفتارهای ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و آرامش را از ما سلب می‌کند.

حجت‌الاسلام صادقیان اظهار داشت: ما در اسلام، پرهیز از سوء ظن و پرهیز از گمان‌های بد را داریم، اینکه ما توقع داشته باشیم که دیگران بدون عیب باشند، باور غلطی است که در ما شکل گرفته است، وقتی کوچک‌ترین عیب و ایراد در کسی ما را ناراحت می‌کند و با او قطع رابطه می‌کنیم، اشتباهی است که از ما ناشی شده است.

وی افزود: خداوند به پیامبر اکرم (ص) می‌گوید «در برخورد با مشرکین قهر کن، اما قهر زیبا»، یعنی اینکه در جماعات آن‌ها شرکت کن، با آن‌ها ارتباط داشته باش، اما دلت با آن‌ها نباشد، آن‌ها عقیده خودشان را دارند تو هم عقیده خودت را داشته باش و بر این عقیده مستحکم باش، اما برخورد نامناسب انجام نده.

این کارشناس مسائل قرآنی بیان داشت: خداوند در جریان حضرت آدم (ع) می‌فرماید «من گفته بودم که نزدیک آن درخت نشوید»، ما حضرت آدم را پیامبر و معصوم می‌دانیم اما او اشتباه کرد، حضرت آدم به عنوان یک پیامبر اشتباه کرد، ما نباید توقع داشته باشیم که مردم بدون عیب باشند، وقتی عیب و ایرادی از کسی می‌بینیم باید گذشت کنیم و با تواضع با او رفتار کنیم.

حجت‌الاسلام صادقیان گفت: انسان باید مراقب باشد که بایدهای غیر عقلی نداشته باشد، ما حتی در زندگی شخصی و برای خودمان باید باور درستی داشته باشیم، ما می‌بینیم بعضی از ناراحتی و مشکلاتی که در رابطه با خودمان یا دیگران داریم به دلیل باورها و تفکرات غلطی است که در ما شکل گرفته است.

وی بیان داشت: مناسب است که ما در این ماه مبارک رمضان ببینیم چه باور و ایده غلطی در زندگی داریم، چه تفکراتی داریم که زندگی را به ما تلخ کرده است، و تلاش کنیم که واقع نگر و مثبت اندیش باشیم و تفکراتمان را با آنچه خدا برایمان ترسیم کرده مطابق کنیم.

حجت‌الاسلام صادقیان در پایان خاطر نشان کرد: عواملی که می‌تواند بهداشت روانی ما را تأمین کند، تقوای در فکر یعنی کنترل و مدیریت افکار طبق قوانین و دستوراتی که خداوند برای ما تعیین کرده می‌باشد، برای دستیابی به این احکام و باورها باید به قرآن و روایات مراجعه کنیم، در سیره ائمه (ع) و در قرآن کریم سبک زندگی اسلامی بیان شده است و رسیدن به آن تلاش و کوشش ما را می‌طلبد. /9194/پ202/ی

ارسال نظرات