۲۶ تير ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۱۷۶۷۶۴
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(8)؛

آیت الله موسوی جزایری: اهانت و جسارت صهیونیست‌ها به مسجدالاقصی قابل تحمل نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری بر اهمیت و برتری مسجد الاقصی تأکید کرد و گفت: توهین و جسارت صهیونیست ها به مسجد الاقصی برای ما مسلمانان قابل تحمل نیست و به همین منظور است که مسأله فلسطین و مسجد الاقصی برای ما مهم است.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در هشتمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «اَشْهَدُ اَنْ لااِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَهُ کَما شَهِدَ اللَّهُ لِنَفْسِهِ وَ شَهِدَتْ لَهُ مَلاَّئِکَتُهُ وَاُولُوا الْعِلْمِ مِنْ خَلْقِهِ لا اِلهَ اِلاّ هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکیمُ وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضى اَرْسَلَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ»، اظهار داشت: ما از روی آگاهی و یقین به رسالت پیامبراکرم(ص) شهادت می دهیم و این قابل تأیید است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با بیان این که رسالت پیامبراکرم(ص) بر ما ثابت شده است، ابراز داشت: جاری کردن شهادت به رسالت پیامبر بر زبان آسان است اما معنای آن بسیار گسترده و وسیع است؛ همچنین عمل به این شهادت هم بسیار سخت است؛ چراکه باید از همه منکرات و زشتی ها که در رسالت پیامبر(ص) از آنها خودداری کرده اند، دوری کنیم و شهادت تنها زبانی نیست بلکه باید در عمل هم به آن توجه کرد.

شهادت به رسالت بدون اعلام بندگی پیامبر ناقص است

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان به تشریح ابعاد و شرایط شهادت به رسالت حضرت رسول الله(ص) پرداخت و گفت: رسالت جنبه مهم این شهادت است اما قبل از شهادت به رسالت پیامبر، باید شهادت بدهیم که حضرت محمد(ص) بنده خدا است و شهادت بدون اعلام بندگی پیامبر خدا(ص) ناقص است.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان با اشاره به عبارت «وَاَشْهَدُ اَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ الْمُنْتَجَبُ وَ رَسُولُهُ الْمُرْتَضى»، بیان داشت: کیفیت شهادت به بندگی پیامبر(ص) نیز مهم است و مانند عبارت باید شهادت دهیم که پیامبر(ص) بنده برگزیده و برتر خداوند متعال است و با دیگر بندگان خدا فرق می کند.

رسالت عالی ترین مقام سلوک پیامبران است

آیت الله موسوی جزایری با تأکید بر این که عالی ترین مقام سلوک پیامبران، مقام رسالت است، به تشریح تفاوت رسالت پیامبران و بندگی خداوند پرداخت و گفت: مقام رسالت پیامبران بالاترین مقام است و تنها ویژه انسان های کامل و برتر است اما بندگی خداوند متعال برای همه مشترک است و بعضی بندگان عقل و درک آنها می رسد و به عبودیت خداوند عمل می کنند اما عقل و درک بعضی ها برای انجام عبودیت خداوند متعال نمی رسد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که مؤمنان همواره معنای بندگی خداوند را درک می کنند و آن را انجام می دهند، تصریح کرد: مؤمنان همواره در صدد انجام بندگی خداوند متعال اند و از تلاشی برای انجام دادن این عمل بزرگ دریغ نخواهند کرد.

رسالت نقطه اوج بندگی خداوند است

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با طرح پرسشی مبنی بر «مقام رسالت، مقامی برتر و والا است و باید بر بندگی خداوند ترجیح داده شود؟»، خاطرنشان کرد: برخی ها گفته اند که مقام بندگی از مقام رسالت بالاتر است و باید در شهادت بر رسالت مقدم شود اما مطرح کردن چنین جوابی صحیح نیست؛ چراکه رسالت نقطه اوج بندگی خداوند و بندگی خداوند مقام مهمی است اما بندگی خداوند در اوج خود به رسالت می رسد و بندگی خداوند باید به اوج برسد تا مقام رسالت بر اساس حکمت خداوند به انسان عطاء شود.

رسیدن به مقام رسالت در گرو طی کردن مراحل بندگی است

آیت الله موسوی جزایری با بیان این که رسیدن به مقام رسالت منوط به طی کردن مراحل بندگی خداوند است، اظهار داشت: رسالت مقامی خاص و بندگی خداوند مقامی عام است و رسالت اوج بندگی خداوند است.

وی با طرح پرسشی مبنی بر «چرا بندگی خداوند در شهادت بر رسالت پیامبر(ص) مقدم شده است؟»، بیان داشت: وجه تقدم بندگی خداوند بر رسالت این است که تقدم در وجود است؛ چراکه همه مقام هایی که به انسان می رسند، مدیون بندگی خداوند متعال هستند و بندگی خداوند به منزله سبب و علت است و مقام های دیگر معلول هستند.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که بندگی خداوند میدانی گسترده و وسیع است، خاطرنشان کرد: همه مقام هایی که به پیامبران، انبیاء و اولیاء الله رسیده اند از راه بندگی خداوند است و آنها هر آنچه دارند از بندگی خداوند است.

بندگی خداوند همچون میدان دو و میدانی

نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که بندگی خداوند کمال انسانی را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: بندگی خداوند همچون میدان مسابقه دو و میدانی است که تنها باید برای پیروز شدن در آن دوید و پروردگار عالم برای مسابقه در امور معنوی و کمالات انسانی میدان بندگی را برای مسابقه قرار داده و از بندگان برای شرکت در آن دعوت کرده است.

پیامبر سوار بر مرکب بندگی همه راه های کمالات انسانی را طی کردند

وی با اشاره به داستان معراج پیامبر(ص) است، اظهار داشت: آنچه که از آیات معراج استخراج می شود، منشأ این عروج الهی برای پیامبر(ص) بندگی خداوند متعال بود و پیامبر(ص) سوار بر مرکب بندگی خداوند همه راه های کمالات انسانی را طی کردند و در این مسیر از همه مخلوقات الهی سبقت گرفت.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره آیه نخست سوره اسراء مبنی بر « سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ»، بیان داشت: خداوند در این آیه نمی فرمایند « سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى به محمد» و یا نمی فرمایند « سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى برسوله» بلکه می فرمایند « سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ البَصِیرُ» و این نشان از بزرگی و برتری مقام بندگی خداوند است.

مسجد الاقصی مرکز اصلی عروج پیامبر است

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به آیه « سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَى بِعَبْدِهِ»، خاطرنشان کرد: در این قسمت آیه نخست سوره اسراء مراد از « بِعَبْدِهِ» حضرت محمدمصطفی(ص) اشرف مخلوقات عالم است که ایشان از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی عروج کردند و در مسجدالاقصی عباداتی را انجام دادند و سپس به سوی آسمان ها عروج کردند؛ چراکه مسجد الاقصی مرکز اصلی عروج پیامبر است.

اهانت و جسارت صهیونیست ها به مسجد الاقصی قابل تحمل نیست

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان بر اهمیت و برتری مسجد الاقصی تأکید کرد و گفت: توهین و جسارت صهیونیست ها به مسجد الاقصی برای مسلمانان قابل تحمل نیست و به همین منظور است که مسأله فلسطین و مسجد الاقصی برای ما مهم است؛ چراکه مسجد الاقصی نقطه عروج پیامبر(ص) به آسمان ها است./9461/پ201/س

 

ارسال نظرات