۳۰ تير ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۸
کد خبر: ۱۷۷۳۸۵
آیت‌الله مظاهری:

احسان به والدین گره‌های محکم زندگی را باز می‌کند

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان با ضروری خواندن احترام و نیکی به پدر و مادر اگر چه خوب یا بد باشند، و با بیان این‌که علما و اهل سیر و سلوک قدر و ارزش خدمت به والدین را می‌دانند، گفت: با مادیات نمی‌توان زحمت‌های پدر و مادر را جبران کرد.
حضرت آيت الله حسين مظاهري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت‌الله حسین مظاهری، رییس حوزه علمیه اصفهان، امروز یک شنبه در مسجد حکیم اصفهان پس از نماز ظهر و عصر در ادامه جلسات اخلاق ماه مبارک رمضان گفت: احترام پدر و مادر برای فرزندان لازم است و این امر نیازمند حلم است، انسان کاری کند که پدر و مادر از دست او راضی باشد و نباید بدی کردن یا خوبی کردن پدر و مادر در این موضوع در نظر گرفته نشود.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که اگر چه که پدر و مادر درباره اولاد کوتاهی کرده باشند یا نکرده باشند، وظیفه اولاد تواضع در برابر پدر و مادر است، اظهار کرد: قرآن در موارد مختلفی به این موضوع اشاره کرده و وظیفه در برابر پدر و مادر را بعد از نهی از شرک آورده است.

وی گفت: تا می‌توانیم باید به پدر و مادر احسان و خوبی کنیم، اگر چه پدر و مادر زنده یا مرده باشند، در روایات آمده است که بعضی‌ها عاق پدر و مادر نیستند اما وقتی که از دنیا رفتند، آنان را فراموش می‌کند و مورد نفرین آنان واقع می‌شود.

حضرت آیت‌الله مظاهری با تأکید بر این‌که احترام به پدر و مادر معمولا مراعات نمی‌شود، ادامه داد: بر اساس قرآن فرد حق ندارد به پدر و مادر «اف» بگوید،‌ حتی اگر بدی کرده باشند، امام صادق(ع) فرمود اگر کلمه‌ای پایین‌تر از این بود، قرآن بیان می‌کرد.

وی ابراز کرد: انسان باید در برابر عصبانیت پدر و مادر، چه به حق باشد یا نباشد،‌ کریمانه سخن بگوید،‌ همچنین باید توجه داشته باشد که در برابر پدر و مادر جناح ذل یعنی در بالاترین حد تسلیم باشند، و اگر چه آنان بدی بکنند فرد باید خوبی کند.

صبر در برابر پدر و مادر نیازمند آشنایی با علم اخلاق است

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به ضرورت استغفار مداوم برای پدر و مادر خاطرنشان کرد: پدر و مادر کوچک بوده‌اند و انسان را بزرگ کرده‌اند و با موضوعات مادی نمی‌توان زحمت‌های آنان را جبران کرد و آنان از ابتدا زحمت‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند.

وی بیان کرد: فرد نباید خوبی‌های پدر و مادر، بیدارخوابی وی، شست‌‌وشوی بچه، تحمل گریه‌های وی را از یاد نبرد، قرآن در برابر این خوبی‌ها از انسان می‌خواهد که در برابر پدر و مادر متواضع باشند و به وی خدمت کنند و صبر در برابر بدی‌های وی کنند.

حضرت آیت‌الله مظاهری اظهار کرد: بعضی مواقع پدر و مادر بد هستند و در این شک نیست،‌ در تعارف کردن و احترام، در تقسیم ارث و مانند آن باید همه در برابر پدر و مادر یکسان باشند، پدر و مادر نباید بین فرزندان، عروس‌ها و داماد‌های خود فرق بگذارند و این امر نیازمند صبر و استقامت است.

وی با بیان این‌که فرد برای به دست آوردن صبر باید با علم اخلاق آشنا باشد، اظهار کرد: این علم اخلاق از نشستن پای منبر‌ها حاصل می‌شود و پس از آن نوبت به عمل می‌رسد، عاق پدر و مادر از گناهان کبیره است و همه علما عاق والدین را جزو گناهان کبیره، هم‌ارز قتل و آدمکشی دانسته‌اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه ابراز کرد: ما باید در برابر پدر و مادر بسیار متواضع باشیم، هر چند که پدر و مادر بداخلاق، بی‌نماز یا حتی کافر باشند، قرآن می‌فرماید اگر کافر بودند و تو را دعوت به کفر کردند آن را نپذیر اما با آنان به خوبی و با احترام صحبت کن.

بالاترین ریاضت خدمت به والدین است

وی ادامه داد: قرآن می‌فرماید میان مادر و مادرشوهر و عروس و دختر هیچ تفاوتی وجود ندارد اما اگر آنان این مسائل را رعایت نکردند، فرزندان وظیفه دارند که به آنان احترام بگذارند و کسانی که به پدر و مادر خدمت کردند، این‌ها وی را دوست دارند و علاوه بر این ثواب بالایی هم دارند.

حضرت آیت‌الله مظاهری با اشاره به این‌که علمای علم اخلاق بالاترین ریاضت را خدمت به پدر و مادر به ویژه این‌که آنان به فرد بدی کرده باشند،‌ دانسته‌اند، ابراز کرد: خدمت به پدر و مادر در زمان حیات و ممات آنان بالاترین ثواب را دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر پدر و مادر ناراضی باشند و آه بکشند، آه آنان تأثیر می‌گذارد و انسان را دچار سوء عاقبت می‌کند، حتی در روایت آمده است که دعای همه در شب قدر پذیرفته می‌شود مگر کسی که پدر و مادر او را عاق کرده باشد.

رییس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: علما و اهل سیر و سلوک به دنبال خدمت به پدر و مادر هستند که تأثیر فراوان دارد، به ویژه اگر پدر و مادر بد کرده باشند، اما این موضوع نیازمند صبر است، این مطلب مشکلی است و بیشتر افراد به آن مبتلا هستند و گره‌های محکم در زندگی ایجاد کرده است.

وی ابراز کرد: نباید کاری به این‌که چه کسی تقصیر کار است نباید داشته باشیم،‌ بلکه باید به وظیفه خود انجام دهیم، باید حواس خود را جمع کنیم وگرنه کار به جایی می‌رسد که خطاب می‌شود ای عاق والدین هر کار می‌خواهی بکن که خداوند تو را نمی‌آمرزد./914/پ202/س

ارسال نظرات