۰۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۱۷۷۶۵۹
آیت الله خاتمی:

سازشکار نامیدن امام حسن و انقلابی خواندن امام حسین ظالمانه ترین سخن است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری گفت: امام حسن مجتبی(ع) به فکر انجام تکلیف بود و ظالمانه‏ترین سخن این است که بگوییم امام حسن(ع) سازشکار بود و امام حسین(ع) انقلابی بود.
آيت الله سيد احمد خاتمي نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري آيت الله سيد احمد خاتمي نماينده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، آیت الله سید احمد خاتمی نماینده مردم کرمان در مجلس خبرگان رهبری، در چهاردهمین برنامه سحرگاهی شبکه استانی کرمان، گفت: همان خونی که در رگ‏های امام حسین (ع) بود همان خون در رگ‏های امام حسن (ع) هم بود اما هر کدام به وظیفه خود عمل کردند.  امام حسن(ع) چاره‏ای جز صلح نداشت و اگر صلح نمی‏کرد چیزی از اسلام باقی نمی‏ماند.

آیت الله خاتمی با اشاره به روایت حسین منی و انا من حسین، گفت: این عبارت درباره امام مجتبی(ع) و حضرت علی (ع) هم آمده و بیانگر این است که حسن و حسین از من(پیامبرص) هستند زیرا فرزندان فاطمه(س) دختر پیامبر هستند، حضرت علی (ع) هم از کودکی در دامان پیامبر بزرگ شده است.


وی با بیان این که قسمت دوم این روایت بر این نکته تأکید دارد که اگر فداکاری‏های این بزرگواران نبود از روش پیامبر اثری باقی نمی‏ماند، گفت: همان طور که اگر قیام جانانه امام حسین (ع) نبود از اسلام نشانه‏ای باقی نمی‏ماند، اگر نرمش قهرمانانه امام حسن(ع) هم نبود کوچک‏ترین اثری از اسلام باقی نمانده بود.

وی با اشاره به روایت" الْحَسَنُ وَالْحُسَیْنُ اِمامانِ قاما اَوْ قَعَدا " گفت: پیامبر رحمت در این حدیث می‏گویند: حسن و حسین هر دو امام هستند چه قیام کنند و چه در حال صلح باشند، که قسمت دوم روایت بر قیام و قعود این دو امام بزرگوار دلالت دارد که هر دو هم قیام داشتند و هم قعود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: امام حسن (ع) هشت ماه قیام کرد اما وقتی توطئه‏ها و سست عنصری بعضی از یارانش را دید چاره کار را جز در صلح ندید.

وی همچنین تصریح کرد: امام حسین (ع) نیز به مدت ده سال روش برادر را در پیش گرفتند زیرا شرایط به گونه‏ای بود که جز صلح چیز دیگری کار ساز نبود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم گفت: امام حسین(ع) با ادامه دادن روش برادر مهندسی قیام را فراهم کرد و این همان راهی بود که امام حسن(ع) نیز در آن بود و ادامه راه را به سید الشهدا واگذار کرد.

وی با بیان این که حسنین (ع) هر دو شجاع بودند، گفت: آن‏چه در قاموس گل‏های معطر فاطمی آمده انجام تکلیف است، امام حسن(ع) تکلیف را در نرمش قهرمانانه می‏دید و سید الشهدا در قیام خونین.

آیت الله خاتمی در پایان گفت: ظالمانه ترین سخن در این عصر این است که کسی بگوید امام حسن (ع) سازشکار بود و امام حسین (ع) انقلابی بود، هر کدام از این دو بزرگوار در شرایط زمان خود به تکلیف عمل کردند و گفتن چنین حرفی ستم به امام حسن(ع) است./9702/پ202/ج

ارسال نظرات