۰۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۱۷۸۲۷۲
سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره(18)؛

آیت الله موسوی جزایری: عدالت‌محوری بخشی از فطرت ایمانی انسان‌ها است

خبرگزاری رسا ـ رییس شورای حوزه علمیه خوزستان گفت: روح الایمان؛ پاکی، ایمان، خوبی و عدالت را در انسان منسجم می کند و راه و رسم پاکی، عدالت محوری و خوبی را برای انسان ترسیم می کند.
آيت الله موسوي جزايري، سيماي سحرخيزان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، در هجدهمین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره که در سحرهای ماه رمضان از سیمای خوزستان پخش می شود، با اشاره به عبارت «وَاَشْهَدُ اَنَّکُمُ الاْئِمَّةُ الرّاشِدُونَ الْمَهْدِیُّونَ الْمَعْصُومُونَ الْمُکَرَّمُونَ الْمُقَرَّبُونَ الْمُتَّقوُنَ الصّادِقُونَ الْمُصْطَفَوْنَ الْمُطیعُونَ لِلّهِ الْقَوّامُونَ بِاَمْرِهِ الْعامِلُونَ بِاِرادَتِهِ الْفاَّئِزُونَ بِکَرامَتِهِ اِصْطَفاکُمْ بِعِلْمِهِ وَارْتَضاکُمْ لِغَیْبِهِ وَاخْتارَکُمْ لِسِرِّهِ وَاجْتَبیکُمْ بِقُدْرَتِهِ وَاَعَزَّکُمْ بِهُداهُ وَخَصَّکُمْ بِبُرْهانِهِ»، اظهار داشت: شهادت به ولایت ائمه اطهار(ع) با مرکزیت شهادت به ولایت حضرت علی(ع) است.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که معصوم از گناه منزه است و صادر شدن گناه از او غیر ممکن است، ابراز داشت: انسان عادل گناه نمی کند اما فرد فاسق گناه کار است و انجام گناه برای او عادی است.

استاد عالی حوزه علمیه خوزستان با اشاره به مقام برتر و والای معصوم، بیان داشت: معصوم مقامش بسیار بالا و انجام گناه برای او غیر ممکن است و این امتیاز تنها ویژه ائمه اطهار(ع) است.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: حضرت امام صادق(ع) به مضل می فرمایند «خداوند متعال 5 روح را در پیامبر اکرم(ص) قرار داده است که عبارتند از «روح الحیات، روح القوه، روح الشهوه، روح الایمان و روح القدوس هستند که بعد از فوت پیامبر(ص) به امام معصوم منتقل می شود».

آیت الله موسوی جزایری خاطرنشان کرد: حضرت امام صادق(ع) ادامه دادند «روح القدوس اختصاصی ویژه پیغمبران و ائمه اطهار(ع) است و روح های دیگر به خواب می روند، غفلت می کنند و سرگرم می شوند اما روح القدوس مبتلا به این عوارض نمی شود و به وسیله روح القدوس می توان در شرق و غرب عالم و در خشکی ها و عمیق ترین آب های جهان سیر کرد.»

نماینده ولی فقیه در خوزستان اضافه کرد: مفضل از حضرت امام صادق(ع) می پرسد «آیا شما می توانید دست خود را دراز کنید و از بغداد چیزی را بیاورید؟» که امام(ع) جواب دادند «ای مفضل به وسیله روح القدوس نه تنها می توانم دست خودم را از مکه به سوی بغداد دراز کنم و چیزی را بیاروم بلکه می توانم دستم دراز کنم و چیزی را از عرش بیاورم.»

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان با تأکید بر این که روح القدس منشأ عصمت پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است، تصریح کرد: روح القدس روحی اختصاصی در پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ع) است و مردم دخالتی در آن ندارند.

وی با بیان این که روح حیات سبب حرکت انسان می شود، خاطرنشان کرد: روح الحیات سبب حرکت حیات حیوانی انسان نه حیات نباتی می شود و همه تحرکات انسان به وسیله این روح انجام می شود.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به این که روح القوه سبب تقویت توانایی انسان می شود، خاطرنشان کرد: جهاد، جنگ  قیام هایی که انسان انجام می دهد به وسیله این روح انجام می شود و کارهای سخت نیز با استفاده از روح القوه انجام می شود.

نماینده ولی فقیه در خوزستان به روح الشهوه اشاره و تصریح کرد: روح الشهوه سبب می شود که انسان عمل خوردن و آشامیدن را انجام دهد و این اعمال با استفاده از ورح الشهوه انجام می شوند.

رییس شورای حوزه علمیه خوزستان تأکید کرد: روح الایمان؛ پاکی، ایمان، خوبی و عدالت را در انسان منسجم می کند و راه و رسم پاکی، عدالت محوری و خوبی را برای انسان ترسیم می کند.

مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خوزستان اظهار داشت: ارواح حیات، ایمان و قوه شهوت در همه انسان ها وجود دارد؛ اما روح القدس روحی اختصاصی در پیغمبران و ائمه اطهار(ع) است و پیامبراکرم(ص) با استفاده از روح القدس بار سنگین رسالت را تحمل کردند.

آیت الله موسوی جزایری در بخش پایانی سخنانش با اشاره به شب های قدر، ابراز داشت: شب های قدر، شب های زنده داری و نیایش با خداوند متعال است که ملائکه در این شب ها نزول می کنند و مقدرات انسان به شکلی خاص رقم می خورد که امیدواریم مقدرات همه مسلمانان و انسان های صالح و آزاده عاقبت بخیری رقم بخورد./9461/پ203/س

ارسال نظرات