۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
کد خبر: ۱۸۰۴۵۴
یک مدیر حوزوی:

گرایش به ساده زیستی از شروط جذب حوزه علمیه باشد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه خوهران امام حسن مجتبی(ع) تهران گفت: باید در آینده کسانی را جذب حوزه کنیم که علاوه بر داشتن روحیه طلبگی به ساده زیستی هم گرایش داشته باشند، اما متاسفانه طلبه‌های فعلی ما این‌گونه نیستند.
حوزه علميه
طاهره لطیفی، مدیر مدرسه علمیه خوهران امام حسن مجتبی(ع) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: اگر منظور از تجمل‌گرایی همان آراستگی باشد اصلا هم چیز بدی نیست اما افراط در این زمینه تبدیل به تجمل‌گرایی می‌شود و این موضوع ما را از اصول اعتقادی‌مان دور می‌کند.
وی با بیان این‌که اگر مبنای زندگی این باشد که بهترین چیزها را داشته باشیم اما ما را از نوع دوستی، گذشت و در کل از ارزش‌هایمان دور کند این بسیار هم بد است اظهار داشت: جامعه ما به تجمل‌گرایی گرایش شدیدی پیدا کرده است و این موضوع باعث به وجود آمدن عده‌ای کاخ نشین شده است و عده‌ای کوخ نشین که می‌خواهند خودشان را کاخ نشین نشان بدهند به درآمدهای نامشروع و حرام روی آورده‌اند.
مدیر مدرسه علمیه خوهران امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری هنگام جاری کردن عقد دو جوان به آن‌ها گفتند سعی کنید زیاد پیام‌های بازرگانی را نگاه نکنید زیرا این‌ها در انسان نیاز کاذب به وجود می‌آورد و رشد این مسأله در انسان تاثیر می‌گذارد گفت: یکی از پیامدهای تجمل‌گرایی بالا رفتن سن ازدواج بین جوانان است در حالی که دین ما را به قناعت و نوع دوستی سوق می‌دهد اما تجمل‌گرایی مارا از آموزه‌های دینی‌مان دور می‌کند.
لطیفی با اشاره به این‌که دین به ما گفته است با دادن خمس و زکات و انفاق در جامعه توزیع ثروت کنید تا کاخ نشین و کوخ نشین پدیدار نشود، خاطرنشان کرد: ما از آموزه‌های دینی‌مان دور شده‌ایم، یادمان رفته که فقط این دنیا نیست و ما باید سعی کنیم آخرت‌مان را هم آراسته کنیم و دلیل دنیایی شدن دینمان تاثیرات منفی تبلیغات و پایین آمدن اعتقادات‌مان است.
مدیر مدرسه علمیه خوهران امام حسن مجتبی(ع) گفت: وقتی در بین طلاب بحث ساده زیستی را مطرح می‌کنیم در جواب می‌گویند مگر ما دل نداریم، چرا از نعمت‌هایی که خداوند داده استفاده نکنیم، اما در مقابل طلابی را می‌شناسم که در نهایت قناعت و ساده زیستی در آرامش کامل در حال زندگی کردن هستند.
وی با تاکید بر این‌که دل بستگی به دنیا باعث می‌شود که انسان از چیزهای مهم‌تر غافل شود تصریح کرد: از نعمت‌های خدا استفاده بشود اما افراط نشود چون به مرور تجمل گرایی به تکثرگرایی تبدیل می‌شود و این آفتی است که دامن همه را گرفته و ما باید خیلی اساسی به خانواده‌ها بپردازیم.
این استاد حوزه علمیه گفت: باید در آینده کسانی را جذب حوزه کنیم که علاوه بر داشتن روحیه طلبگی به ساده زیستی هم گرایش داشته باشند، اما متاسفانه طلبه‌های فعلی ما این‌گونه نیستند.
وی با اشاره به این‌که خداوند در سوره تکاثر به طور جدی به تجمل‌گرایی پرداخته است و در سوره حدید به تفاخر اشاره کرده است اظهار داشت: همیشه در بحث رذائل به این نتیجه می‌رسیم که باید یک راه‌کار علمی و یک راه‌کار عملی داشته باشیم، در راه‌کار علمی می‌توان گفت که ضرر و زیان فردی و اجتماعی این پدیده را خوب درک کنیم و تحقیق کنیم آن‌ها که دنبال این راه بودند در آخر به کجا رسیده اند؟ بزرگشان همان پهلوی ملعون بود که عاقبتش این شد.
لطیفی با بیان این که در راه‌کار عملی می‌توان به نوع تربیت خانواده‌ها اشاره کرد گفت:  خانواده‌ها باید با آموزه‌های دینی آشنا بشوند وبچه‌هایمان را با قنای نفس بار بیاوریم، در کنار خانواده آگاه ما باید خودسازی هم داشته باشیم و این را باید خود انسان بخواهد، انسان باید آراستگی آخرت و سیرت زیبا برایش مهم باشد.
مدیر مدرسه علمیه خوهران امام حسن مجتبی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: باید سعی کنیم موقع انتخاب چیزهای ساده‌تر را انتخاب کنیم و از راه حلال درآمد به دست بیاوریم.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی‌کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشهٔ ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهٔ رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوییم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟
/9664/ت302/ص
ارسال نظرات