۰۵ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۱۸۱۹۲۴

چند خبر کوتاه از حوزه هنری استان تهران

خبرگزاری رسا ـ هفته نامه الکترونیک تاریخ شفاهی ایران هر چهارشنبه با مطالبی تازه و با موضوعات مرتبط به آن هفته از سوی محققان و پژوهشگران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری منتشر می‌شود.
حوزه هنري

هفته نامه تاریخ شفاهی ایران با نقدها و یادداشت‌هایی تازه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، هفته نامه الکترونیکی تاریخ شفاهی بستر مناسبی فراهم کرده تا آخرین نظرات و دستاوردهای تاریخ شفاهی و رشته‌های مرتبط با تاریخ، با سهولت بیشتری در اختیار پزوهشگران و علاقه‌مندان به تاریخ شفاهی قرار گیرد.


هفته نامه الکترونیکی تاریخ شفاهی که با تکیه بر توانایی شفاهی کاران، نویسندگان و علاقه‌مندان به این شیوه تاریخ نگاری فعالیت خود را از آبان 1389 آغاز کرده است، ضمن انتشار به دو زبان فارسی و انگلیسی بر روی سایت تاریخ شفاهی ایران، هر هفته به پست الکترونیکی علاقه‌مندان، پژوهشگران و تاریخ نگاران کشور نیز ارسال می‌شود.


زمینه فعالیت هفته نامه در بخش‌های سفرنامه نویسی، خاطره نگاری، گزارش‌های تاریخی، یادداشت‌های روزانه، روزشمارها و ... است. در این شماره غلامرضا آذری خاکستر نقدی بر کتاب «جاده جنگ» به نگارش درآورده است، همچنین محمود فاضلی کتاب خاطرات سیاسی قوام السلطنه را مور بررسی و نقد قرار داده است.

مقالات و یادداشت‌های تخصصی دیگری نیز با موضوعاتی همچون نخست وزیری مصدق و ... در این شماره هفته نامه منتشر می‌شود.


علاقه‌مندان می‌توانند چهارشنبه‌ها، هفته نامه تاریخ شفاهی ایران را از طریق سایت تاریخ شفاهی هفته نامه
مشاهده و جهت دریافت آن از طریق پست الکترونیک به قسمت «درخواست اشتراک» مراجعه کنند.

نشست سیاستگذاری کارگاه قصه و رمان حوزه هنری برگزار می‌شود

 در این نشست که محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمد حمزه‌زاده معاونت هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی، صادق کرمیار مدیر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری حضور دارند سیاست‌های آینده دفتر کارگاه قصه و رمان حوزه هنری تشریح خواهد شد.

همچنین در این جلسه بیش از 35 نویسنده کشور نقطه نظرات خود را در این خصوص بیان خواهند کرد.

 گفتنی است در این نشست ادبی نویسندگانی چون رضا امیرخانی، احمد دهقان، راضیه تجار، فیروز زنوزی جلالی، شجاعی صائیین، سمیرا اصلانپور، محمد علی علومی، مرتضی سرهنگی، هدایت الله بهبودی، محمد حسین جعفریان، علی موذنی، حبیب الله احمد زاده و دیگر نویسندگان حضورخواهند داشت.

این جلسه از ساعت 17 در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار خواهد شد.

فراخوان هفتمین جشنواره قند پارسی مهرماه منتشر می‌شود

 محمد سرور رجایی مدیرخانه ادبیات افغانستان درباره برگزاری هفتمین جشنواره هنری قند پارسی گفت: این جشنواره در دو بخش شعر و داستان برای گروه‌های زیر 30 سال برگزار می‌شود و هنرمندان افغانستان می‌توانند در تمام قالب‌های شعری (شعر کلاسیک، سپید) و داستان‌های کوتاه آثارشان را ارسال کنند.

وی ادامه داد: در حال رایزنی هستیم تا در این جشنواره هنری از یکی از پیشکسوتان ادبیات افغانستان نیز تقدیر به عمل بیاوریم.

محمد سرور جایی در ادامه گفت: در شش دوره گذشته از من، محمد کاظم کاظمی، سید ابوطالب مظفری، محمد جواد خاوری، محمد اعظم رهنورد زریاب از هنرمندان افغانستان تجلیل و تقدیر به عمل آمده است.

مدیرخانه ادبیات افغانستان، هدف از راه‌اندازی این گردهم‌آیی بزرگ ادبی را شناسایی استعدادهای جوان در عرصه شعر و داستان ذکر کرد و در ادامه گفت: بسیاری از فعالان کنونی ادبیات افغانستان در داخل و خارج کشور از کسانی هستند که در یکی از جشنواره‌های قند پارسی، برای نخستین بار، معرفی شده، رتبه آورده یا برگزیده شده‌اند.

 تولید کتابی مرجع برای هنرمندان رشته هنرهای سنتی از اهداف ماست

 درباره دستور کار این جلسه و روند پیشرفت مراحل آماده سازی کتاب طرح‌های ضریح اباعبدالله الحسین(ع)، گفتگویی با وحیدفرجی رئیس حوزه هنری استان قم که متولی انجام این پروژه است داشته‌ایم.

• آقای فرجی دستور کار این جلسه چه بود؟
دستور کار بررسی زمینه‌ها، فرصت‌ها و قابلیت‌های طرفین برای همکاری در پروژه کتاب ضریح اباعبدالله الحسین(ع) بود، جلسه‌ای که برگزاری آن با توجه به اهمیت موضوع و دقتی که باید در مورد کیفیت این اثر رعایت شود، لازم و ضروری بود.

• رویکرد شما در تولید این کتاب چیست؟
یکی از سیاست‌های حوزه هنری تولید آثار فاخر و نفیس بوده تا مرجعی برای محققان و دانشجویان باشد، حوزه هنری قم با همین رویکرد و با توجه به ازرش‌های هنری ضریح منحصر به فرد اباعبدالله الحسین(ع)، پروژه‌ای را تعریف کرد، پروژه تدوین کتاب ابتدای سال 91 رسما آغاز شد و با جدیت ادامه پیدا کرد، ما در تمام مراحل آماده‌سازی این کتاب هدفمان تولید یک مرجع برای هنرمندان و دانشجویان رشته هنرهای سنتی در زمینه طراحی سنتی، خطاطی، درودگری، قلمزنی و ... به عنوان الگویی برای مجموعه هنرهای سنتی بوده‌ است.

• نتیجه این جلسه با آقای فرشچیان چه بود؟
جلسه خیلی خوبی داشتیم، توافقاتی برای انجام همکاری بین حوزه هنری استان قم، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و آستان قدس رضوی صورت گرفت. درباره نحوه گردآوری داده‌های تصویری و مکتوب صحبت شد و استاد فرشچیان حساسیت‌هایی در این باره داشت، وی بر حفظ جنبه آموزشی کتاب تاکید و تذکراتی هم درباره کیفیت چاپ کتاب داد، همچنین مراحل فنی آماده‌سازی کتاب مرور شد، توافقاتی در زمینه چاپ این کتاب داشتیم که با دغدغه‌های طرفین در مورد کیفیت چاپ با توجه به نفیس بودن اثر مطرح شد، توزیع مناسب و فراگیر این کتاب در سطح جامعه هدف بررسی شد، دغدغه تمام حاضرین در جلسه این بود که تمام مراحل کار با نهایت وسواس و دقت پیش برود تا نتیجه، اثری فاخر و در خور موضوع کتاب باشد.

• مراحل تولید این کتاب چه زمانی به پایان می‌رسد و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد؟
هم اکنون مرحله عکس‌برداری این پروژه به پایان رسیده و پیش‌بینی این است که این کار تا پایان سال به چاپ برسد.

من که دا نیستم حرف از آینده می‌زند / نمایش با آغاز هفته دفاع مقدس به روی صحنه می‌رود

حسین پارسایی با بیان این که نگارش نمایشنامه «من که دا نیستم» بعد از نگارش اولیه، در طول تمرین نیز به شکل کارگاهی دنبال می‌شد، گفت: این نمایشنامه توسط مهرداد رایانی مخصوص نوشته و دوبار بازنویسی شد، این بازنویسی‌ها در راستای ساختار اجرایی نمایشنامه هم سویی در شکل اجرایی است.

وی ادامه داد: با توجه به این که برداشتی آزاد از رمان «دا» داشته‌ایم در طی مراحل تمرین به این نتیجه رسیدیم که از «شهسواران را چه شد؟» به «من که دا نیستم» تغییر پیدا کند، در عین حال که این نمایش می‌تواند رمان دا باشد، نمی‌تواند برگرفته و مستقیم از این رمان باشد و از طرف دیگر «دا» در این نمایش بسیار مورد توجه است و شخصیت اصلی همواره بعد از گذر جنگ و سال‌ها و اکنون و در فضای امروزی حس و حال همان دا را دارد، دا که به معنای مادر است، در این نمایش به عنوان کاراکتری ویژه در شرایطی قرار می‌گیرد که خصوصیات یک مادر را پیدا می‌کند.

وی با اشاره به این که نمایشنامه «من که دا نیستم» با همفکری و مشارکت گروه در طی تمرینات و پیشنهادات نویسنده مورد بازنویسی مجدد قرار گرفته است، عنوان کرد: در یک ماه گذشته و پیش تولید نمایش تمرینات با تمرکز بر تحلیل نمایشنامه و شخصیت‌ها تا پایان شهریورماه ادامه دارد و با آغاز هفته دفاع مقدس نمایش به روی صحنه خواهد رفت.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر درباره بازیگران این اثر نیز گفت: رویا نونهالی شخصیت اصلی نمایش است که نقش زینب را بازی می‌کند، محسن قصابیان، علی سلیمانی، کاوه مهدوی، مجید رحمتی و حسین جمالی و لیندا کیانی بازیگران اصلی هستند و خرده نقش هایی هم وجود دارد که آن‌ها در مراحل پایانی تمرینات به جمع ما افزوده خواهند شد.

پارسایی با بیان این که نمایش «من که دا نیستم» مضمون اجتماعی دارد، اظهار کرد: این نمایش یک رئال جادویی است، قصه اثر حال و هوای امروزی دارد.

 شخصیت اصلی در بازگشت به گذشته و اتفاقاتی که رخ داده حرف از آینده می‌زند در این نمایش حرفی از جنس آینده وجود دارد و هر کدام از آدم‌ها که در نمایش در کنار همدیگر قرار می‌گیرند با مرور خاطرات خود از گذشته در طول زمان حرکت می‌کنند و اکنون آنها میل به آینده دارد، به همین دلیل هر مخاطبی از هر گروهی می‌تواند سلیقه‌اش را در این اثر جست و جو کند.

وی گفت: سعی شده نمایش «من که دا نیستم» نگاهی متفاوت به جنگ داشته باشد، گفتنی‌ها را گفته‌اند و سعی گروه اجرایی این است که این بار با دفاع مقدس به آینده سفر کنیم و نگران آینده باشیم.

پارسایی گفت: اجرای عمومی نمایش در روزهای آخر شهریور آغاز می‌شود و قرار است 30 روز به روی صحنه برود، ممکن است اجرای ما با جشنواره تئاتر سوره ماه نیز همسو شود و در این صورت هنرمندان و شرکت کنندگان نیز می‌توانند از این نمایش استفاده کنند.

وی در پایان گفت: گروه بازاریابی و تبلیغات این نمایش در حال انجام کار خود هستند و روابط عمومی گروه و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری نیز ارتباط‌های موثری را با نهادهای فرهنگی برقرار کرده‌اند.

لازم به ذکر است نمایش «من که دا نیستم» به کارگردانی حسین پارسایی با آغاز هفته دفاع مقدس در تالار اندیشه حوزه هنری به روی صحنه می‌رود.

هم اکنون بازیگران و عوامل اجرایی گروه تمرینات خود را در حوزه هنری پشت سر می‌گذارند./966/د

ارسال نظرات