۰۷ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۸۲۲۴۱
آزمون جدید ارشاد/22؛

ضرورت گسترش فعالیت فرهنگی در عرصه مدگرایی

خبرگزاری رسا ـ معاون پژوهشی حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر انجام فعالیت فرهنگی هدفمند در برابر تهاجم فرهنگی غرب، گفت: برخوردهای سلبی در زمینه فرهنگ شاید به صورت موقتی و ظاهری برخی مشکلات فرهنگی را رفع کند؛ اما در دراز مدت به مراتب مشکلات پیچیده‌تری خلق خواهد کرد.
حجت الاسلام اميد سعادتي، مسؤول واحد حوزه علميه خراسان شمالي،

حجت الاسلام امید سعادتی، مسؤول واحد پژوهش نمایندگی حوزه علمیه خراسان شمالی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، با اشاره به آغاز کار دولت یازدهم و انتظارات جامعه دینی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از متولیان اصلی فرهنگ جامعه، افزود: به صورت کلی در جامعه اسلامی باید محور تمامی برنامه ها اعم از برنامه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی بر پایه ارزش های دینی و اسلامی باشد و آموزه های دین اسلام مهم‌ترین شاخص فعالیت های مختلف قرار گیرد.

 

وی با بیان این که در این زمینه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم انتظار می رود بیش از دولت های گذشته در راستای ترویج ارزش‌های اسلامی گام بردارد، اظهار داشت: گسترش ارزش‌های اسلامی و مکارم اخلاقی در جامعه به اندازه ای اهمیت دارد که حضرت محمد(ص) هدف از رسالت خود را پیاده کردن مکارم اخلاقی در جامعه ذکر کرد و فرمود«انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق».

 

حجت الاسلام سعادتی اضافه کرد: مکارم اخلاقی مصادیق فراوانی همچون عفت، حیا و حجاب، رعایت حقوق دیگران، احترام به قانون و دوری از منکرات را شامل می شود و متولیان فرهنگ جامعه نیز باید در این زمینه با شناسایی و معرفی الگوهای مناسب، برای ترویج مکارم اخلاقی تلاش کنند.

 

وی روش و منش زندگی فردی و اجتماعی امام علی(ع) را بهترین الگوی سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: باید سیره عملی ائمه اطهار(ع) به دور از اقدامات صرفا تبلیغی و رفع تکلیف گونه، به عنوان سبک زندگی اسلامی به جامعه شناسانده شود تا نسل جوان کشور الگوهای درون تهی غربی را برای خود برنگزینند.

 

این پژوهشگر دینی بزرگانی چون ابوعلی سینا، علامه جعفری و علامه مجلسی را الگوهای اسلامی برخواسته از میان انسان های غیرمعصوم جامعه برشمرد و با بیان این که متأسفانه این الگوها آن چنان که باید و شاید به مردم معرفی نشده اند، افزود: لازم است جوانان و نوجوانان جامعه اسلامی با این الگوها بیش از گذشته آشنا شوند و در زندگی علمی و عملی خود، با تأسی از این بزرگان، جامعه اسلامی را در زمینه های مختلف ارتقا بخشند.

 

اقدامات سلبی در زمینه فرهنگ جواب گو نیست
 

حجت الاسلام سعادتی در ادامه با اشاره به نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه تهاجم فرهنگی غرب، عنوان کرد: به نظر می رسد در این راستا شناسایی حفره ها و روزنه های تهاجم فرهنگی غرب و ایجاد و ارائه نسخه مناسب مقابله با این تهاجم ها، بهترین اقدام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

 

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی غرب در زمینه پوشش و مدگرایی، برخوردهای سلبی و خشن در این راستا را نادرست و فاقد اثر دائمی دانست و اظهار داشت: باید همه به این نکته توجه داشته باشند که در مقوله فرهنگ تخطئه و برخوردهای سلبی برای همیشه جوابگو نیست.

 

حجت الاسلام سعادتی اضافه کرد: برخوردهای سلبی در زمینه فرهنگ شاید به صورت موقتی و ظاهری برخی مشکلات فرهنگی را رفع کند؛ اما در دراز مدت به مراتب مشکلات پیچیده‌تری خلق خواهد کرد.

 

وی با تأکید بر این که در مقوله فرهنگ باید کار فرهنگی انجام داد و حدالامکان از کار سلبی اجتناب کرد، تصریح کرد: ممکن است بگیر و ببندها به صورت مقطعی جواب بدهد، اما تا چه زمانی می توانیم این اقدامات را انجام دهیم؟ آیا با انجام اقدامات سلبی در سال‌های اخیر توانسته ایم به اهداف مورد نظر در زمینه فرهنگ برسیم؟

 

حجت الاسلام سعادتی با طرح این سؤال که جمع‌آوری دستگاه‌های دریافت امواج ماهواره ای از منازل مردم باید تا چه زمانی ادامه داشته باشد، عنوان کرد: این اقدامات جواب نمی‌دهد و از سوی دیگر نیز سبب می شود تا مردم همواره در پی راه‌های جدیدی برای رسیدن به خواسته خود باشند.

 

به گفته این پژوهشگر دینی در این زمینه اقدام مقتضی، طراحی برنامه های متناسب با نیازهای روز جامعه و هم نسخه تهاجم فرهنگی دشمنان با رعایت اصول و ارزش‌های اسلامی است./9314/ت302/س

ارسال نظرات