۱۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۱۸۲۸۷۵

چین از همه پیشی گرفت

خبرگزاری رسا ـ کارشناسان سازمان همکاری های اقتصادی معتقدند که چین بحران اقتصادی دو سال گذشته خود را امسال از سر گذرانده است.
چين لوکوموتيو اقتصاد جهان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، تحلیل سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی، حاکی از بهبود نسبی وضعیت اقتصادی در کشور چین است. جمهوری خلق چین با بیش از 8 درصد رشد تولید در سه ماهه آخر امسال، همچنان موتور متحرک اقتصاد جهانی خواهد بود.


هر چند سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی (OECD) در تازه‌ترین تحلیل خود، رشد اقتصاد هفت کشور صنعتی جهان را در دو فصل نخست سال جاری، نسبت به دوران مشابه سال پیش، 4/2 درصد برآورد کرده اما در خلأ به وجود آمده از چند سال رکود کشورهای صنعتی جهان، چین توانسته است گوی سبقت را از رقبای خود ربوده و بازارهای جهانی را به کالاهای تولیدی خود وابسته کند.


همچنین در تحلیل این سازمان، رشد تولید ناخالص ملی چین در سه ماهه سوم امسال 2/7 و در سه ماهه آخر 1/8 درصد پیش بینی شده است. به این ترتیب، چین همچنان موتور متحرک رشد اقتصادی جهان باقی خواهد ماند. کارشناسان سازمان همکاری های اقتصادی معتقدند که چین بحران اقتصادی دو سال گذشته خود را امسال از سر گذرانده است.


به نظر کارشناسان، همه کشورهای عضو گروه هفت همچنان در زمینه رشد تولید ناخالص ملی با جمهوری خلق چین فاصله زیادی دارند. این کشورها عبارتند از آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس،کانادا، ژاپن و ایتالیا. بالاترین رشد را در میان این هفت کشور کانادا با 5/2 درصد در پائیز و 8/4 درصد در زمستان خواهد داشت، اما ایتالیا با رشد منفی بین 4 دهم و 3 دهم درصد روبرو است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات