۱۸ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۱۸۳۵۲۷
معاون امور حقوقی و موقوفاتی آستان قدس رضوی:

رشد فرهنگ وقف، نظارت مردمی بر موقوفات را به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام اصغری با اشاره به کارکرد بالای موقوفات در صورت استیفای کامل حقوق آن ها، تأکید کرد: به حداقل رساندن انحراف از نیت واقف، سبب جلب اعتماد وتشویق هرچه بیشتر مردم به امر وقف می شود.
معاون حقوقي آستان قدس معاون حقوقي آستان قدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام عبدالرضا اصغری، معاون امور حقوقی و موقوفاتی آستان قدس رضوی ظهر امروز در نشستی مطبوعاتی که در سازمان مرکزی آستان قدس برگزار شد، آستان قدس رضوی را بزرگترین نهاد موقوفاتی جهان اسلام برشمرد و گفت: وقف و صدقه جاریه ، تنها سرمایه ای است که در آن، عین مال، همیشه محفوظ می ماند.

 

وی با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در نهادینه کردن فرهنگ وقف، افزود: اگر موقوفات با استیفای تمام حق و حقوق خود احیا شوند، کارکردهای شگفت آوری از وقف را شاهد خواهیم بود.

 

حجت الاسلام اصغری در ادامه به تشریح اصول حاکم بر وقف پرداخت و گفت: نخستین اصل در این زمینه، ممنوعیت فروش موقوفه است. به همین دلیل موقوفاتی که در اصلاحات ارضی زمان طاغوت، فروخته شده بود با پیروزی انقلاب اسلامی و تصویب قانون ابطال اسناد فروش موقوفات، مجدد به وقفیت بازگشت.

 

معاون امور حقوقی و موقوفاتی آستان قدس رضوی، ممنوعیت رهن، هبه و بخشش موقوفه را از دیگر اصول حفاظت از موقوفات نام برد و تأکید کرد: همه فعالیت های مربوط به موقوفات باید بر اساس نیت واقف و تأمین نظر متولی باشد به گونه ای که اصل امانت داری از سوی متولیان رعایت شده و در فرآیند هزینه کرد عواید و درآمدها، اجرای عین نیت واقف مورد توجه باشد.

 

وقف نامه چشم انداز غیرقابل خدشه متولی است

وی، وقف نامه را چشم انداز غیرقابل خدشه برای متولی دانست و تصریح کرد: در آستان قدس رضوی نیز با توجه به اهمیت این مسأله، همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، بنا به دستور تولیت آستان، نیات واقفین از سوی کارشناسان امر، مطالعه و در 26 فصل تدوین شد.

 

حجت الاسلام اصغری با اشاره به تعیین بودجه موقوفاتی سالانه در آستان قدس رضوی، اظهار کرد: این بودجه، عملکردی است نه پیش بینی؛ بدین معنا که ابتدا درآمد، محقق و هزینه های لازم جهت حفظ و حراست موقوفه کسر می شود و در نهایت درآمد خالص لحاظ می شود.

 

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون نظارت بر مصرف درآمد موقوفات در آستان قدس رضوی برای مطابقت هزینه کردها با نیات واقفین، گفت: این روند، انحراف از نیت واقف را به حداقل ممکن کاهش داده و از سوی دیگر سبب جلب اعتماد و تشویق هرچه بیشتر مردم به امر وقف می شود.

 

بیش از 85درصد رقبات موقوفات حضرت رضا(ع)، دارای سند رسمی مالکیت است

معاون امور حقوقی و موقوفاتی آستان قدس رضوی بیان کرد: نخستین وظیفه متولی، تثبیت مالکیت موقوفه است که با اخذ سند مالکیت از طریق اداره ثبت موقوفات انجام می شود و اکنون بیش از 85درصد رقبات موقوفات حضرت رضا(ع)، دارای سند رسمی مالکیت است که این امر زمینه عمل به نیت را تسهیل می کند.

 

حجت الاسلام اصغری، حفظ و حراست اصل موقوفه از هرگونه تسلط غیر مأذون، احیا و عمران موقوفه و ایجاد درآمد پایدار برای آن، تضمین و استیفای حقوق موقوفه و مصرف عوائد استیفا شده بر اساس نیات واقف را از دیگر وظایف متولی دانست و یادآور شد: وجود نظارت مستمر در مجموعه آستان قدس، ضمن به حداقل رساندن خطاها، زمینه رفع سریع انحرافات معدود را نیز فراهم می کند.

 

مهمترین رسالت آستان قدس رضوی، فعالیت های علمی و فرهنگی در جهت تبیین و ترویج معارف رضوی است

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری رسا در خصوص میزان موقوفات علمی و حوزه های علمیه، مهم ترین رسالت آستان قدس رضوی را، فعالیت های علمی و فرهنگی در جهت تبیین و ترویج معارف رضوی عنوان و خاطرنشان کرد: موقوفات مربوط به مجموعه های علمی و فرهنگی تحت نظر آستان، از جمله کتابخانه ها، حوزه علمیه و دانشگاه های رضوی و امام رضا(ع)، قابل توجه است. افزون بر این، بخش مهمی از محل موقوفات مطلقه نیز به این عرصه اختصاص می یابد.

 

معاون امور حقوقی و موقوفاتی آستان قدس رضوی همچنین در مورد جهت دهی نیات واقفین به سمت عرصه های مورد نیاز، گفت: هنگام مراجعه واقفین، لیستی از نیازهای جدید در زمینه وقف به آنان ارائه می شود تا در صورت تمایل انتخاب کنند.

 

رشد فرهنگ وقف، نظارت مردمی بر موقوفات را به دنبال دارد

وی افزود: بهتر است نیت وقف، مطلق باشد تا دست ما در استفاده از موقوفه در زمینه های موردنیاز باز باشد.

 

حجت الاسلام اصغری ادامه داد: هنگامی که ملک یا امکانات موقوفه در اختیار مسؤولان قرار می گیرد کارگروه هایی با حضور کارشناسان مربوطه جهت توجیه و آشنایی آنان با احکام وقف برگزار می شود.

 

معاون امور حقوقی و موقوفاتی آستان قدس رضوی در پایان یادآور شد: وقتی فرهنگ وقف رشد کند، هم میزان کمی و کیفی وقف بالا می رود و هم مردم نسبت به بروز خطا یا انحراف در زمینه استفاده از وقف، هشیار بوده و نظارت خواهند داشت./930/پ201/ب

ارسال نظرات