۱۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۸۶۱۰۰
با نزدیک شدن به سال 2014؛

فقر و مرگ حاصل 12 سال اشغالگری

خبرگزاری رسا ـ آمارها حاکی از آن است که طی 12 سال اشغالگری آمریکا در افغانستان، کشت خشخاش در افغانستان 40 برابر بیشتر شده است.
فقر و مرگ حاصل 12 سال اشغالگری

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، پایگاه خبری صدای روسیه در مقاله ای به تحلیل اشغالگری 12 ساله آمریکا در افغانستان پرداخته و گفته است: از سال 2001 تاکنون کشت خشخاش در افغانستان به بیش از 40 برابر رسیده است.

سرمقاله نویس، مقاله خود را چنین ادامه می دهد: در حالی که نظامیان ایالات متحده وسایل خود را بسته بندی می کنند تا به زودی افغانستان را ترک کنند، جنگی را به جای می گذارند که تازه آغاز شده است. این جنگ نه با سلاح می کُشد بلکه با هروئین قتل عام می کند.

به گفته مقاله نویس؛ پیش از این گروه طالبان کشت خشخاش را به دلایل مذهبی ممنوع کرد و تولید مواد مخدر اندک بود. اما پس از جنگ، ارتش آمریکا و متحدانش در امور کشور افغانستان مداخله کردند و به افغان ها - با امید جلب اعتماد و محبت به آنها - اجازه دادند تا خشخاش بکارند.

شایان ذکر است در حال حاضر حدود 300 هزار کودک در افغانستان مواد مخدر مصرف می کنند.

همچنین افغانستان همواره با تولید حدود 90 درصد تریاک جهان، هر ساله  820 تن هروئین نیز صادر کرده که بیشتر حجم آن به روسیه و اروپا می رسد.

نمودار تولید تریاک در افغانستان نشان می دهد در سال 2012 حجم خشخاش کاشته شده 20 درصد بیشتر از حجم آن در سال 2011 بوده است./1420/ 1409ح

ارسال نظرات