۲۱ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۱۸۷۰۷۳
استاد حوزه علمیه قزوین:

محبت به اهل بیت عوامل سستی در دینداری را از بین می‌برد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قزوین گفت: عواملی که باعث می‌شود در دین پایدار و استواری نداشته باشیم و دچار گناه شویم نخست عدم تفکر و تحقیق در دین است، می توان در این مبحث افراد را به دو دسته مسلمانان واقعی یعنی ریشه ای و دیگری مسلمانان جغرافیایی تقسیم کرد.
شهادت امام محمد باقر عليه السلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا قزوین،‌ حجت الاسلام سیدمحمد محمدحسینی، استاد حوزه و دانشگاه، پیش از امروز یک شنبه بیست و یکم مهر ماه در مسجد آقاسید علی با بیان این‌که امام محمد باقر(ع) هم از سوی پدر هم از مادر علوی است، گفت: امام محمد باقر(ع) یک شخص فرهیخته است که در کتاب سیاسی امام راحل وارد شده ما افتخار می‌کنیم که پیرو مکتبی هستیم که برای امام محمد باقر(ع) است و در آن زندگی می‌کنیم.

حجت الاسلام محمدحسینی با اشاره به روایت امام محمد باقر(ع) که فرمودند الدین هوالحب هوالحب هو الدین، دین همان دوست داشتن و دوست داشتن همان دین است، ابراز داشت:  طبق آیات و روایات بهترین نعمتی که خداوند به انسان بخشیده است دین است و در اوایل دعای عرفه به آن اشاره شده.

وی با اشاره به آیه 45 سوره عنکبوت که خداوند دین را نبض زندگی می‌خواند، اظهار داشت: در آیه 24 سوره انفال هم پیام می‌دهد که اگر انسان‌ها به حرف خداوند و سخنان پیامبر لبیک بگویند زندگی بدون گناه و پاکیزه‌ای را خواهند داشت.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به آسیب شناسی دینی از نگاه استاد مطهری ابراز داشت: عواملی که باعث می‌شود در دین پایدار و استواری نداشته باشیم و دچار گناه شویم نخست عدم تفکر و تحقیق در دین است، می توان در این مبحث افراد را به دو دسته مسلمانان واقعی یعنی ریشه ای و دیگری مسلمانان جغرافیایی تقسیم کرد.

وی سخنان استاد مطهری را ادامه داد و گفت:  مسلمان جغرافیایی یعنی شخص طبق وراثت به این دین گرایش پیدا کرده است و بر اساس موقعیت جغرافیایی که همه مسلمان هستند ما هم مسلمان هستیم، دین بر پایه جغرافیایی نخست ماندگار نیست و سپس ارزش بالایی ندارد.

حجت الاسلام محمدحسینی عوامل دیگر استوار نبودن در دین را فروختن دانایی بشر دانست و بیان داشت: در کتاب استاد مطهری آمده است که دانایی ما تبدیل به دارایی نشده است، خداوند بصیر است و با آن که همه ما می‌دانیم خداوند شاهد اعمال ما است؛ اما گناه می‌کنیم، می‌دانیم که خداوند برای اعمال انسان بهشت و جهنمی بنا کرده است؛ اما در کارهای نیک قدمی برنمی‌داریم.

وی در پایان به دینداری عامیانه، عالمانه و عاشقانه اشاره کرد و گفت: عامیانه همان جغرافیایی است، عالمانه دینی که در آن تحقیق و تفکر وجود دارد، اما عاشقانه طبق روایت امام محمد باقر(ع) دوست داشتن و دوست داشتن دین است، اگر کسی محبت اهل بیت(ع) در دل داشته باشد از او اطاعت خواهد کرد./955/پ202/س

ارسال نظرات