۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۷
کد خبر: ۱۸۷۶۴۶
کارشناس حوزوی:

انسان از ولی و سرپرستش تأثیر می‌پذیرد

خبرگزاری رسا ـ کارشناس معارف قرآن و حدیث گفت: کسی که ولایت را پذیرفت و مدار زندگی‌اش ولایی شد هر چه از او ببینید رنگ و بوی ولی‌اش را دارد، همه چیز الله ولی الذین است، دوست دارد آن طور زندگی کند که ولی از او خواسته است.
ولايت فقيه
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعیدی، کارشناس علوم قرآن و حدیث، در برنامه صبح روشن که از رادیو معارف پخش می‌شد، به ارائه بحث ولایت مداری پرداخت و گفت: ولایت معانی گوناگونی دارد و یکی از معانی چالش برانگیز کتب لغت است، بعضی گفته‌اند مثل قطرات باران که پشت سر هم می‌آید معنا می‌دهد و بعضی دیگر به دوستی و سرپرستی معنا کرده‌اند.
وی ادامه داد: اما آنچه مد نظر ما است کتب لغت و این بحث‌ها نیست، بلکه هدف ما بحث اجتماعی آن است، یعنی از نظر اجتماعی و عمومی ولایت به چه معنا است، ولایت یعنی یارکشی کردن، یعنی شما در تیم کس دیگری هستید، وقتی در این تیم هستید بودنتان مهم نیست بلکه بازی کردنتان مهم است، اینکه خوب بازی کنید یا نه مهم است.
این کارشناس حوزوی ابراز داشت: وقتی ما ولایت امام علی(ع) را پذیرفتیم و شهادت دادیم که او ولی و سرپرست ما است، در واقع در این تیم افتاده‌ایم، حالا باید چگونه عمل کنیم و باید چکار کنیم؟ ولایت یک اعتقاد و دانستن نیست بلکه عملکردهایی را دنبال خودش دارد.
وی اظهار داشت: انسان می‌تواند با عملکرد خود کاری کند که ارتقا پیدا کند، می‌تواند مورد تشویق مربی و تیم قرار گیرد و برعکس می‌تواند راه را اشتباه برود و از تیم اخراج شود، ما باید سعی و تلاشمان برای ارتقا و بالا بردن خودمان و تیممان باشد.
حجت الاسلام سعیدی بیان داشت: امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند «شیعیان واقعی کسانی راهبان و پارسایان شب اند، (اهل عبادت، شب زنده داری، اشک ریختن و تضرع در برابر خدا هستند) و شیران روزند» این‌ها در روز در همه زمینه‌ها سخت کوشند و شب هنگام به یاد خدا هستند و خدا را عبادت می‌کنند، در مورد خصوصیات و صفات شیعیان واقعی چند روایت نداریم بلکه چند کتاب روایت داریم.
وی ابراز داشت: امام کاظم (ع) می‌فرمایند «شیعه امیرالمؤمنین کسی است که عمل و کردارش گفتار را تصدیق کند» حرف و عملش یکی باشد، اگر جایی خوبی می‌شنوید بدانید خوبی ریشه‌اش از اهل بیت است، حرف خوب از آن‌ها است، روایت داریم که تمام شر از دشمنان اهل بیت است.
عملکرد محب باید چگونه باشد؟
این کارشناس معارف قرآن بیان داشت: محبت داشتن ممکن است در مورد خیلی چیزها به کار رود، مثلاً در مورد فرزندان، خانه و اموال، به تناسب همه چیز می‌تواند این محبت کم و زیاد باشد، محبت یک وجود تفکیک شده و طبقه بندی شده است، دوستان آدم هر چه به انسان نزدیک‌تر باشند تأثیرپذیری انسان از آن‌ها بیشتر است، حالا انسان باید ببینید که با چه کسی دوست می‌شود، هر چه شدت علاقه و محبت به دوست بیشتر باشد تأثیرپذیری او هم بیشتر می‌شود.
وی ادامه داد: اما ولایت پذیری و سرپرستی یعنی ولایت مداری، یعنی من همه عملکردها و رفتارهای خودم را با کسی که به عنوان سرپرست قبولش کرده‌ام هماهنگ و تنظیم می‌کنم و آن طور که او دوست دارد زندگی می‌کنم، دوست داشتن نیز هم این گونه تغییر می‌کند و تمام عملکردهای من آن طور که او می‌خواهد می‌شود و تأثیر پذیری من از ولی این گونه است.
این کارشناس حوزوی در پایان خاطر نشان کرد: کسی که ولایت را پذیرفت و مدار زندگی‌اش ولایی شد هر چه از او ببینید رنگ و بوی ولی‌اش را دارد، همه چیز الله ولی الذین است، دوست دارد آن طور زندگی کند که ولی از او خواسته است، البته برعکسش هم هست اولیائهم الطاغوت هم همین گونه است، همه چیز تحت سلطه طاغوت است، و کسانی که طاغوت را پذیرفته‌اند از او تأثیر می‌پذیرند./9194/پ202/ی
ارسال نظرات