۰۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۱۸۸۱۰۳
به مدت سه روز؛

کنگره بین المللی ابن شهر آشوب در ساری و قم برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری نخستین کنگره بین المللی ابن شهر آشوب به مدت سه روز در ساری و قم خبر داد.
مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران

حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری از برگزاری نخستین کنگره بین المللی ابن شهر آشوب در ساری و قم خبر داد.

 

وی با بیان این که این کنگره بین المللی در سه روز برگزار خواهد شد، افزود: دو روز از این کنگره در ساری و یک روز نیز در قم خواهد بود.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در ادامه سخنان خود از ارسال 112 مقاله به دبیرخانه کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: این مقالات ارسالی از کشورهای آمریکا، هلند، لبنان، پاکستان، عراق و برخی دیگر از کشورهای اسلامی بوده است.

 

حجت الاسلام ابراهیمی ازانتخاب 45 مقاله برگزیده برای چاپ در مجموعه مقالات این کنگره بین المللی خبر داد و خاطرنشان کرد: این مجموعه مقالات برگزیده در قالب کتابی در اختیار شرکت کنندگان در این کنگره بین المللی قرار خواهد گرفت.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که مقالات ارسالی به دبیرخانه کنگره از سوی کمیته علمی به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت، تصریح کرد: همچنین برخی از مقالات برگزیده در دو روز همایش از سوی شرکت کنندگان ارائه خواهد شد.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به این که بیش از 20 جلد کتاب از ابن شهرآشوب ساروی بر جای مانده است، تصریح کرد: احیاء آثار علمی این عالم برجسته جهان اسلام یکی از مهم ترین برنامه های دبیرخانه علمی کنگره است.

 

وی همچنین از شناسایی چند نسخه خطی بر جای مانده از آثار ابن شهرآشوب ساروی خبر داد و خاطرنشان کرد: باید تلاش کرد تا آثار علمی ارزشمند این شخصیت برجسته احیا و در اختیار علاقه مندان قرار گیرد.

 

مدیر کل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران همچنین از ساخت فیلم ابن شهرآشوب ساروی خبر داد و تصریح کرد: این فیلم باید جایگاه این شخصیت برجسته جهان اسلام را به خوبی برای جامعه تبیین کند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی همچنین از ساخت تندیس علامه ابن شهرآشوب ساروی خبر داد و بیان داشت: تندیس این عالم وارسته در یکی از نقاط شهر ساری نصب خواهد شد.

 

وی همچنین به نامگذاری یکی از میدان های مرکز استان به نام ابن شهرآشوب ساروی اشاره کرد و افزود: باید با بهره گیری از ظرفیت های موجود در جهت معرفی این شخصیت بزرگ جهان اسلام به جامعه معرفی کنند.

 

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی مازندران ادامه داد: کنگره علامه ابن‌شهر آشوب چهار محور زندگی، شخصیت، اندیشه، اوضاع سیاسی و اجتماعی و کتاب‌شناسی این عالم بزرگ جهان اسلامی مورد نقد، تحلیل و تفسیر قرار می دهد.

 

حجت الاسلام ابراهیمی همچنین از ارسال فراخوان کنگره ابن شهرآشوب ساروی به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی خبر داد و بیان داشت: این فراخوان به بسیاری از کشورهای دنیا ارسال شده است.

 

وی در ادامه سخنان خود از دیدار اخیر اعضای این کنگره بین المللی با رهبر معظم انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری در این دیدار از برگزاری این کنگره ابراز رضایت و خشنودی کردند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با بیان این که رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار برگزاری کنگره ملی ابن شهر آشوب ساروی را اقدامی ارزشمند عنوان کردند، افزود: ایشان در دیدار تأکید کردند که کنگره ابن شهر آشوب باید متناسب با یک قرن عمر با برکت این شخصیت برجسته جهان تشیع برگزار شود.

 

حجت الاسلام ابراهیمی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی تکریم چهره های برجسته علمی در تاریخ را گامی برای حرکت به سمت قله های علمی ذکر کردند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران افزود: مقام معظم رهبری در این دیدار فرمودند در آن زمان که وسایل مسافرت و ابزار تعلیم و تربیت بسیار محدود و دشوار بود شخصیت هایی همچون ابن شهرآشوب، طبرسی صاحب احتجاج، طبرسی صاحب مجمع البیان، سید فضل الله راوندی، قطب الدین راوندی، ابوالمکارم ابن زهره خوش درخشیدند و سر منشأ تحولات علمی شدند.

 

حجت الاسلام ابراهیمی با بیان این که رهبر معظم انقلاب علامه ابن شهرآشوب را شخصیتی فقیه، محدث و جامع الاطراف توصیف کردند، افزود: ایشان از اعضای شورای سیاستگذاری کنگره خواستند تا در زمینه مستند سازی آثار و روایت های علامه ابن شهر آشوب تلاش کنند و برای این کار مهم از نخبگان و چهره های حوزوی بهره گیرند.

 

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در بخش دیگری از سخنان خود بزرگداشت علما و فقهای دین را تکریم از مقام فقه و فقاهت دانست و خاطرنشان کرد: باید نقش علمای دینی در حفظ و حراست از ارزش های دینی بیشتر برای نسل جوان جامعه تبیین شود.

 

وی علما را حافظان دین و شریعت محمدی معرفی کرد و با بیان این که  نقش حائز اهمیت بزرگان دینی در دفاع ازاسلام ناب در برابر دشمنان اسلام هیچ گاه فراموش شدنی نیست، افزود: باید ارزش های دینی و اخلاقی ابن شهر آشوب برای جامعه امروز بازگو شود.

 

گفتنی است، نخستین کنگره بین المللی ابن شهرآشوب ساروی 29 و 30 آبان ماه با حضور شخصیت های برجسته در ساری برگزار خواهد شد./950/ت302/ب

ارسال نظرات