اخلاص رازی از رازهای خداوند است
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه قرآن و معارف سیما، حجتالاسلام حاج علی اکبری در برنامه یاد خدا که هر روز از شبکه قرآن و معارف سیما بر روی آنتن رسانه ملی میرود گفت: هر جا سخن از اخلاص است بالافاصله نیت به میان میآید زیرا اخلاص به معنای شرک زدایی از انگیزه است و انگیزه به معنای روح عمل است و روح عمل نیز همان نیت است.
وی اظهار داشت: نیت نیز در واقع محصول بینش ما و محصول باورهای ماست که در قرآن به عنوان شاکله از آن یاد میشود ریشه عمل، پایگاه عمل و روح و جان و حقیقت عمل همان نیت است که خداوند نیز ما را به آن توجه داده است نیت، آیینه حقیقت وجود ما، ملکوت و برزخ ماست به طوری که پیامبر اکرم(ص) فرمودند که مردم حشرشان با نیت است یعنی هر کس با نیت هایش محشور خواهد شد.
وی ادامه داد: این نیت است که به اعمال ما روح میدهد و در قلب تولید میشود و نیت در حقیقت طرح سؤالی است که مدام انسان باید با خودش آن را تکرار کند که چرا من فلان کار را انجام دادهام و یا میخواهم انجام دهم، ما یک چهره درونی و باطنی داریم که در حقیقت آن چهره، چهره نیات ماست کسی نمیتواند چهره درونی فرد دیگری را ببیند مگر اولیاء خدا که نگاه فراتری دارند و میتوانند سیرت را ببینند اما هر کسی میتواند خودش را در آیینه نیت خود ببیند.
حجتالاسلام حاج علی اکبری تصریح کرد: مبحث اخلاص در نیت از آن دست موضوعاتی است که انسان را به تضرع و اضطرار وا میدارد چون انسان را وادار به بازگشت به نیتها و محاسبه آنها میکند و مسلما در رابطه با این موضوع انسان نمیتواند بر روی همت خود حساب کند و باید از خداوند کمک بگیرد زیرا خود خداوند میفرماید که اخلاص رازی از رازهای من است که در دل بندگان خوبم آن را میاندازم.
وی افزود: طبق روایت عمل خالص عملی است که انسان از احدی توقع نداشته باشد که آن را بپسندد و آن را تمجید کند مسابقه اهل معرفت و خردمندان نیز در اخلاص است امام علی(ع) میفرماید در اخلاص عمل است که خردمندان با یکدیگر مسابقه میدهند با این توصیف مشخص میشود که چتر اخلاص باید بر سر تمامی اعمال باشد به ما گفتهاند که کیفیت کار مهم است به گونهای که خدا در گفتگویی با حضرت موسی میفرماید اگر کاری را برای من انجام دهی کم آن نیز، زیاد است اما اگر کاری را برای دیگران انجام دهی زیادش هم اندک خواهد بود یعنی در حقیقت تنها کاری نزد خدا به حساب میآید که برای خود او و رضایت او باشد.
وی با اشاره به این مطلب که اعمال انسان با خلوص در نیتش درجه بندی میشود تأکید کرد: انسان از زمانی که وارد چرخه اخلاص میشود طبق آن خلوص به او درجه خواهند داد مسلما کسی که به خاطر ثواب هم کاری میکند با کسی که به خاطر خود خداوند عمل صالحی انجام میدهد متفاوت است و هدف نهایی انسان نیز رسیدن به همین حالت توحیدی است که باید تلاش کند تا تمامی کارهایش را فقط برای رضای او و رسیدن به خود او انجام دهد.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: اخلاص به این معناست که انسان باید دل را یک دل کند زیرا خود خداوند در قرآن آورده که ما جعل الله لرجل من قلبین فی جوفه یعنی در وجود هیچ کس دو قلب را قرار نداده است بلکه یک دل گذاشته و توقع دارد که انسان یک دلبر داشته باشد بنابراین همه باید تنها با خود او معامله کنند نه کس دیگری هر چند در واقعیت کس دیگری نیز وجود ندارد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بعد از این که انسان عمل صالح و بزرگی را با نیت خالص انجام داد باید قدر آن را بداند و قدر دانستنش این است که به این موضوع توجه داشته باشد که انجام این عمل نیز از فضل خداوند بوده است و بنابراین روی دلش را متوجه خدا کند از جمله این اعمال حج میباشد حاجیها به جایی قدم نهادهاند که امام زمان(عج) در آن جا حضور داشته و حضرت دل آنها را صاف کرده و تربیتشان نموده است نور حج تا زمانی که از آن مراقبت کنند با آنها خواهد بود و مهم حفظ این نور الهی است./966/د102/ی