۰۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۸
کد خبر: ۱۹۰۴۹۰
رییس جمهور در نشست خبری:

از امروز تحریم‌ها برداشته می شود/ ایران هیچ گاه دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر این که با امضای توافق ژنو سازمان تحریم ها شکسته شد، گفت: با پایان یافتن مذاکرات تمام تحریم ها علیه ایران برداشته می شود.
رييس جمهور نشست خبري روحاني پس از مذاکرات هسته اي ژنو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری که به مناسبت توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 در محل نهاد ریاست جمهوری  برگزار شد، دیدگاه های خود را در باره مذاکرات هسته ای و توافق صورت گرفته در ژنو بیان کرد.

 

رییس جمهور با بیان این که تهدید نمی تواند کارساز باشد، گفت: دولت تدبیر و امید دنبال ایجاد فضای اعتماد بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهایی هست که علاقه به ارتباط دوستانه با ایران دارند.

 

وی افزود: مذاکرات منطقی تیم دیپلماسی ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر این فضا را به وجود آورد که مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران در مسیر درست خود قرار گیرد، البته همان گونه که بارها گفته شده اعتماد یک جاده دو طرفه است، ما هم باید نسبت به دیگران به ویژه غرب باید به اعتماد برسیم البته برای دستیابی به اعتمال کامل راه طولانی در پیش است اما قدم های اولیه برداشته شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به شعار تعامل سازنده با جهان از سوی دولت تدبیر و امید، گفت: دولت از روز اول در کنار فعالیت های اقتصادی،‌ سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، فعالیت سیاست خارجی خود را نیز آغاز کرد به ویژه از اوائل مهرماه امسال این فعالیت را در دستور کار قرار داد.

 

رییس جمهور با بیان اینکه حاصل مذاکرات این است که قدرت های جهان حقوق هسته ای ایران را به رسمیت شناختند، گفت: جمهوری اسلامی ایران این حق را به طور ذاتی برخوردار است و معاهده ان پی تی این حق را به تمام کشورهای امضا کننده داده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: اذعان قدرت های بزرگ به این حق ایران از دیدگاه سیاسی و برداشتن مشکلات از پیش پای ملت ایران ارزشمند است، حق غنی سازی ایران در خاک میهن دستاورد دیگری است،‌ این حق در متن توافق به صراحت آمده است.

 

رییس جمهور تصریح کرد: فعالیت غنی سازی ایران به همان صورت سابق ادامه خواهد یافت،‌ در همین شش ماهه توافق نیز هم نطنز، فردو، اراک و اصفهان و بندرعباس به فعالیت های خود ادامه خواهند داد.

 

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که سازمان تحریم با ایجاد این توافق شکسته خواهد شد، تاکید کرد: قدرت های جهانی اعلام کردند که با پایان یافتن مذاکرات جامع که از امروز آغاز می شود تمام تحریم ها برداشته می شود، تحریم های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا.

 

وی با بیان این که دستاورد بعدی این که سازمان تحریم ها شکسته شد و ترک ها آغاز شده است و فاصله این ترک ها با گذشت زمان بیشتر خواهد شد، اظهار داشت: بخشی از تحریم ها با اجرای این توافق برداشته خواهد شد و بخشی از تحریم های بانکی شکسته خواهد شد، این شش ماه آغازی برای یک تجربه جدید برای ملت ایران است.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی ابراز داشت: اگر طرف های مذاکره کننده به این توافق عمل کنند ایران هم به این توافق عمل خواهد کرد و این سبب شروع مذاکرات نهایی می شود، وقتی منافع متقابل باشد حرکت به سمت جلو خواهد بود و ما این اصول را تا توافق کامل مذاکرات انجام خواهیم داد.

 

ملت ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست
رییس جمهور با بیان این که ملت ایران دنبال سلاح هسته ای نیست خاطرنشان کرد: بعد از توافق نهایی کسی نگوید که ما مانع شدیم ایران به سلاح هسته ای دست نیابد که این از آن جک های تاریخی است.


وی ادامه داد: ایران هیچگاه دنبال سلاح هسته ای نبوده است و این را آژانس هر بار در بازدید هایش این مطلب را بازگو کرده است که ایران دنبال سلاح هسته ای نبوده و هیچ انحرافی هم نداشته است.

 

وی بیان داشت: اگر کسی دنبال این است که ایران را از توسعه باز دارد این کار امکان ناپذیر خواهد بود، این فناوری بومی شده است، دانشمندان و جوانان ما با تلاش و کوشش خود این راه را که حداقل از سال 67 آغاز شده است را ادامه خواهند داد و ما آماده هستیم که در این راستا با دنیا و آژانس همکاری کنیم تا شبهات به طور کامل برطرف بشود.

 

حجت الاسلام و المسلمین روحانی بیان داشت: موفقیتی که حاصل شده در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری، حمایت بی دریغ ملت ایران و در سایه کوشش دیپلمات هایی که در مسیر مذاکره بار را بر دوش داشتند و  تلاش سایر مسؤولان و نهادها و ارگان ها که به دولت کمک کرده اند میسر شده است.


وی با گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) اظهار داشت: در سایه امام راحل راه و خط او ادامه داشت و مردم ما مسیر استقلال و ایستادگی را آموختند و آن را عملی کردند.


رییس جمهور با قدردانی از راهنمایی های مقام معظم رهبری اظهار داشت: از ابتدا تا کنون ارشادات ایشان برای ما راهگشا بوده و همه خانواده های شهدا و بویژه شهدای هسته ای که با نثار خون باعث شدند که این فناوری به کمال خود برسد قدردانی می کنیم که سبب شد ما امروز بتوانیم بگوییم که ایران جزو کشورهایی است که دارای فناوری هسته ای و از جمله غنی سازی است که این فناوری در همه زمینه های صلح آمیز هسته ای ادامه خواهد یافت.


وی در پایان با تجلیل از خانواده های شهدای هسته ای ابراز داشت: هر چه داریم از خانواده شهدا داریم و از حمایت بی دریغ مردم؛ حماسه 24 خرداد را مردم خلق کردند و امروز هم این موفقیت از ثمرات آن حماسه سیاسی است و دولت افتخار می کند قبل از پایان صد روز این تحریم ها شکسته شد./
901/پ201/ج



ارسال نظرات