۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۹۰۷۴۷

بحران اوکراین بر سر دو راهی روسیه یا اتحادیه اروپا

خبرگزاری رسا ـ رهبر ۵۲ ساله‌ی مخالفان، از هواداران خود خواسته است که به مبارزه با دولت ادامه دهند.
پرچم اوکراين و اتحاديه اروپا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله آلمان در خبری گفت: یولیا تیموشنکو، رهبر مخالفان حکومت اوکراین، در زندان به اعتصاب غذا دست زده است.


به گزارش این خبرگزاری؛ خانم تیموشنکو به اعتصاب غذای نامحدود دست زده است تا ویکتور یانکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین را به امضای توافق‌نامه‌ی تجارت آزاد با اتحادیه اروپا وادار کند. او این نکته را در نامه‌ای متذکر شده که وکیل او در کی‌یف پایتخت اوکراین، در برابر حدود هزار نفر از هوادارانش قرائت کرد.


خانم تیموشنکو در نامه خود گفته است که در اعتراض به تصمیم رئیس جمهور از خوردن و نوشیدن خودداری می‌کند و اگر رئیس جمهور نخواهد پیش‌نویس توافق‌نامه نزدیکی به "اتحادیه اروپا" را امضا کند، باید به طور صلح‌آمیز و مطابق قانون اساسی از مقام خود کنار برود.


به گفته دویچه وله؛ این رهبر 52 ساله‌ی مخالفان، از هواداران خود خواسته است که به مبارزه با دولت ادامه دهند.


قابل ذکر است قرارداد توافق با اتحادیه اروپا قرار بود روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته (21 و 22 نوامبر) در اجلاس سران شرکای شرقی اتحادیه اروپا در ویلنیوس در لیتوانی به امضا برسد. اما در آستانه اجلاس، نمایندگان حزب حاکم اوکراین در پارلمان مانع تصویب طرحی شدند که قرار بود راه را برای تجارت آزاد با اتحادیه اروپا و همچنین آزادی یولیا تیموشنکو باز کند.


توافق‌نامه یاد شده می‌تواند زمینه‌ای برای همکاری های گسترده اتحادیه اروپا با اوکراین در عرصه‌های گوناگون باشد و راه را برای الحاق اوکراین به این اتحادیه هموار کند.


اتحادیه اروپا یکی از شرط‌های امضای توافق‌نامه‌ی تجاری با اوکراین که مقدمه پیوستن این کشور به این"اتحادیه" است، را آزادی نخست وزیر پیشین، یولیا تیموشنکو، از زندان و سفر او به آلمان برای معالجه تعیین کرده بود.


نخست وزیر پیشین اوکراین دو سال پیش به اتهام سوءاستفاده از مقام و قدرت دولتی به 7 سال زندان محکوم شد و هم‌اکنون در بخش بیماران زندان خارکوف بستری است. /1421/1409/ح

ارسال نظرات