عزاداری امام حسین از زمان آل بویه در ایران عمومی شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام سید محمود طباطبایی، استاد حوزه و دانشگاه عصر امروز در نشست تخصصی بررسی و پاسخگویی به شبهات ماهوارهای با موضوع قیام امام حسین(ع) که در دارالحدیث قم برگزار شد، با بیان اینکه بنیامیه امام حسین(ع) را به شهادت رساندند، گفت: مرقد مطهر اباعبدالله الحسین(ع) را نیز بنی عباس ویران کردند و این خود نشانگر آن است که قیام سیدالشهدا(ع) تمام دشمنان را به خشم آورده بود.
وی ادامه داد: حرکت و قیام امام حسین(ع) به گونهای بود که حتی بنی عباس که در ابتدا برای رسیدن به قدرت خود را طرفدار اهلبیت(ع) میدانستند به خشم بیایند، قیام امام حسین(ع) را نباید تنها به زمان محدود کرد چرا که امروز نیز وهابیت از واقعه عاشورا به خشم آمده و در پی زیر سؤال بردن این واقعه عظیم است.
این پژوهشگر حوزوی با اشاره به تأکیدات اهلبیت(ع) نسبت به برگزاری عزای حسینی، بیان داشت: هدف قیام امام حسین(ع) را نباید تنها به دوران یزید محدود کرد، بلکه شهادت ایشان به سبب مصالحی که در طول تاریخ رخ داده بود اتفاق افتاد.
راهپیمایی روز اربعین نمونه بارزی از وحدت شیعیان است
وی افزود: شیعه نیز در طول تاریخ با الگو گیری از اباعبدالله الحسین(ع) و قیام ایشان تاکنون باقی مانده است، برای نمونه راهپیماییهای روز تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی نمونه بارزی از وحدت میان شیعیان است که مخالفان نمیتوانند این وحدت را ببینند.
حجتالاسلام طباطبایی با بیان اینکه اهل سنت و شیعیان قرآن و پیامبر(ص) را قبول دارند، یادآور شد: اهل سنت پس از رحلت نبی اکرم(ص) به سراغ صحابه رفته و تمام آنها را حتی با اختلافاتی که داشتند پذیرفته و به سخنانشان گوش دادند.
وی تصریح کرد: ولی شیعیان پس از رحلت رسولالله(ص) به سراغ اهلبیت(ع) رفته و به روایت نبی اکرم(ص) که میفرمایند «من شما را ترک میکنم در حالی که قرآن و عترتم را میان شما به امانت میگذارم، هر کس به این دو تمسک کند سعادتمند میشود و هر کس از این بزرگواران جدا شود گمراه میشود» عمل کردند.
استاد حوزه و دانشگاه اساس عزاداری امام حسین(ع) را مورد تأیید و تأکید ائمه(ع) دانست و بیان داشت: حتی خود اهلبیت(ع) با تمام محدودیتهای که داشتند برای سیدالشهدا(ع) مراسم عزاداری برگزار میکردند.
در دوران آلبویه عزاداری امام حسین در ایران عمومی شد نه آغاز
وی بیان کرد: البته وهابیها معتقد هستند که عزاداری سیدالشهدا(ع) از زمان آلبویه در ایران آغاز شده است، در حالی که اصل عزاداری از زمان آلبویه برگزار نشد، بلکه در این دوره شیعه توانست عزاداری عمومی داشته باشد، حتی نبی اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) و امیر مؤمنان(ع) قبل از شهادت امام حسین(ع) برای ایشان عزاداری میکردند و این مطلب در کتابهای اهل سنت آمده است.
حجتالاسلام طباطبایی با اشاره به شبهه وهابیت مبنی بر اینکه قیام امام حسین(ع) برای خلافت بود نه جلوگیری از ظلم و جور، اظهار داشت: وهابیها معتقدند اگر سیدالشهدا(ع) میخواستند قیام کنند پس نباید خانواده خود را میبردند، در حالی که باید به آنها گفت بردن خانواده علتهای مختلفی دارد، امام حسین(ع) در جایی میفرمایند «خدا میخواهد خانواده من اسیر شوند».
وی تصریح کرد: در تاریخ نقل شده است که امام(ع) در نامه به اهل کوفه مینویسند «من اسوه شما هستم، اگر خانوادههای شما در خطر هستند، خانواده من نیز در خطر هستند»، البته عربها در عرفشان برای اینکه نشان دهند تا پایان کار هستند خانواده خود را نیز با خود همراه میکردند.
استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی دیگر از شبهات وهابیت این است که میگویند امام حسین(ع) وقتی در کربلا گرفتار شدند میخواستند با یزید بیعت کنند، در حالی که خود طبری این مطلب را رد کرده و معارض آن را بیان میکند.
چرا امام حسین به شهر کوفه حرکت کردند؟
پژوهشگر حوزوی درباره شبهه وهابیت نسبت به اینکه خود شیعیان اباعبدالله الحسین(ع) را به شهادت رساندند، بیان کرد: وهابیها و حتی برخی از اهل سنت میگویند امام حسین(ع) گول شیعیان کوفه را خورده و به سمت این شهر حرکت کردند، در نهایت نیز از سوی خود شیعیان به شهادت رسیدند.
وی افزود: در پاسخ باید گفت که امام حسین(ع) به هیچ وجه حاضر نبودند با یزید بیعت کنند، یزید نیز اهل کوتاه آمدن نبود، حتی پس از به شهادت سیدالشهدا(ع)، مردم مدینه را کشته و کعبه را ویران کرد، امام حسین(ع) نیز میدانستند که یزید میخواهند ایشان را به شهادت برسانند از اینرو اگر در مدینه میماندند دستگیر شده و بدون هیچ سر و صدای به شهادت میرسیدند، در مکه نیز نمیخواستند حرمت کعبه شکسته شود، دمشق و بصره نیز شهرهای مخالف اهلبیت(ع) بودند.
حجتالاسلام طباطبایی بیان داشت: تنها مردمان کوفه بودند که میتوانستند امام(ع) را یاری کنند، کوفه از شهرهای اثرگذار در جهان اسلام بود و یزید نیز تمام تلاش خود را انجام داد تا امام حسین(ع) به شهر کوفه وارد نشوند.
آیا شیعیان مخلص امام حسین را به شهادت رساندند؟
وی ادامه داد: در کوفه افزونبر شیعیان مخلص، شیعیان سیاسی که تمام خلفا را قبول داشتند، خوارج، شیعیان اموی، شیعیان عثمانی، غیر مسلمانان و اهل سنت زندگی میکردند، حتی عدهای از افراد بودند که تنها را امرار معاششان با جنگ تأمین میشد و هر جایی که غنیمت به دست میآمد حضور پیدا میکردند و کاری با حق و باطل بودن افراد نداشتند، افرادی که در کربلا حضور داشتند شیعیان مخلص نبودند بلکه گروههای دیگر بودند.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود در پاسخ به شبهه وهابیت مبنی بر اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) سبب افسردگی در جامعه میشود، خاطرنشان کرد: اگر نبود تشویق اهلبیت(ع) کربلا نیز همانند وقایع دیگر تاریخی از بین میرفت، نقشه راه امام حسین(ع) را ائمه(ع) تعیین کردند، روضه و عزاداری امام حسین(ع) یک کانون بزرگ عاطفهای برای اسلام است.
وی بیان کرد: امام حسین(ع) قرار بود در این مکتب علم شوند و کاری کنند که دین در طول تاریخ از آن تزریق کند، امام حسین(ع) احیاگر دین اسلام بودند./993/پ201/ن