۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۵۲
کد خبر: ۱۹۲۴۹۸

توقف مذاکرات اتحادیه اروپا با اوکراین

خبرگزاری رسا ـ ویکتور یانوکویچ قرار است روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار کند. دولت اوکراین در حال حاضر با خطر ورشکستگی روبروست.
پرچم اوکراين و اتحاديه اروپا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: در آستانه سفر رئیس‌جمهور اوکراین به روسیه، اتحادیه اروپا از توقف مذاکرات با اوکراین بر سر توافقنامه تجاری خبر داد.


اشتفان فوله، کمیسر توسعه اتحادیه اروپا، روز یکشنبه (15 دسامبر/ ) گفت: این مذاکرات تنها زمانی می‌توانند ادامه پیدا کنند که دولت اوکراین قصد امضا کردن این توافقنامه را داشته باشد.


آقای فوله با رد انجام مذاکرات بیشتر بر سر این توافقنامه با اوکراین تصریح کرد: در پی درخواست کمک مالی 20 میلیارد یورویی اوکراین از اتحادیه اروپا، کاسه صبر کمیسیون لبریز شده و این اتحادیه حاضر نیست تا وارد جنگ مناقصه‌ای با روسیه شود.


گفتنی است روسیه در پی آن است تا با اوکراین، روسیه سفید و قزاقستان یک اتحاد گمرکی را تشکیل دهد. ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین، ماه نوامبر به طور غیرمنتظره از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا سرباز زد.


از آن زمان تاکنون مذاکرات میان اوکراین و اتحادیه اروپا جریان داشته است. دولت اوکراین پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد که تمایل دارد به زودی توافقنامه با اروپا را امضا کند.


همچنین قابل ذکر است تجمع هواداران و مخالفان دولت در اوکراین روز یکشنبه (15 دسامبر/24 آذر) که قرار بود تنها با فاصله‌ای چند صد متری از یکدیگر در شهر کیف ‌برگزار شود، اندکی پیش از شروع گردهمآییِ طرفداران دولت، آنها شاهد تغییر مکان تجمع شدند که به یک پارک منتقل شد. بسیاری از ناظران این تغییر محل را نشان بحران‌زدایی از طرف دولت دانسته‌اند.


دویچه وله در انتها افزود: ویکتور یانوکویچ قرار است روز سه‌شنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دیدار کند. دولت اوکراین در حال حاضر با خطر ورشکستگی روبروست و موضوع دریافت اعتبار مالی از روسیه یکی از مسائلی است که در گفتگو میان سران دو کشور مطرح خواهد شد. دولت آلمان تقاضای کمک 20 میلیارد یورویی اوکراین از اتحادیه اروپا را رد کرده است.
/1421/1409/ح

ارسال نظرات