۲۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۷
کد خبر: ۱۹۴۶۱۲
مدیر مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران:

تبعیت از فقهای جامع الشرایط مقدمه ظهور امام عصر است

خبرگزاری رسا ـ مدیر مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران در تبیین چگونگی بیعت عملی شیعیان با امام عصر(عج)، گفت: عبارت «مطیعا لأمر مولاه» فقط ویژه فقها نیست بلکه همه کسانی که شیعه هستند و می‌خواهند با امام عصر(عج) بیعتی داشته باشند، باید مقدمه ظهور ایشان را با اطاعت از امر مولا که در تبعیت از فقهای جامع الشرایط و نائبان عام برحق امام عصر(عج) است، فراهم کنند.
يا ابا صالح(عج)

حجت‌الاسلام محمد علی مطلبی فشارکی، مدیر مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مناسبت فرا رسیدن نهم ربیع‌الاول، سالروز آغاز امامت امام عصر(عج) با اشاره به این‌که امام حسن عسگری(ع) و پدر بزرگوارشان امام هادی(ع) مقدمات غیبت امام زمان(عج) عادت کردن مردم به غیبت امام زمان(عج) را آماده کردند، فشارهای بنی عباس بر امام عسگری(ع) و امام هادی(ع) و در نتیجه هدایت و رهبری مردم از دور و به صورت پنهانی را یک نوع آمادگی برای مردم دانست.

وی اظهار داشت: یکی از علل پنهان شدن امام زمان(عج) این است که مأمورین بنی عباس به منزل امام عسگری ریختند تا فرزندشان را از بین ببرند و همین باعث شد که امام عسگری(ع) عنایت ویژه‌ای در حفظ نسل امامت به خرج دهند.

حجت‌الاسلام مطلبی فشارکی با بیان این‌که وقتی امام عسگری(ع) از دنیا رفتند، خیال کردند جانشین ایشان بردارشان جعفر است اظهار داشت: وقتی شرایط خواندن نماز بر امام عسگری(ع) فراهم شد، دیدند که امام زمان(عج) از پس پرده آمدند، عموی خود را کنار گذاشتند و گفتند من برای نمازخواندن بر پدرم سزاوارتر هستم.

مدیر مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران غیبت صغری را از جهت زمانی و شعاعی محدود ارزیابی کرد و گفت: محدود بودن غیبت صغری از جهت زمانی به این دلیل است که بیش از هفتاد سال طول بیشتر نکشید و از جهت شعاعی به این صورت نبود که به طور کلی از همه نظرها پنهان باشند بلکه این غیبت به نحوی بود که امام زمان(عج) به وسیله نواب اربعه به نام‌های عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح نوبختی و علی بن محمد ثمری با مردم ارتباط داشتند.

وی با بیان این‌که نواب اربعه ارتباط امام با مردم را حفظ می‌کردند و نیازهای معنوی مردم را از طریق امامت به آن‌ها می‌رساندند، ابراز داشت: گاهی برخی از مردم به وسیله نائبان خاص به دیدار امام می‌آمدند و از نزدیک ایشان را زیارت می‌کردند.

حجت‌الاسلام مطلبی فشارکی با اشاره به این‌که اهل بیت(ع) از زمان پیامبر اکرم(ص) تا امام عسگری(ع) نوید ورود امام زمان(عج) را می‌دادند و مردم را آماده و مهیا کردند، افزود: اهل بیت(ع) مقدمه چینی برای غیبت را از آن زمان انجام دادند و مسلمین را پرورش دادند، این‌طور نبود که مسلمین یک مرتبه بدون پیش مقدمه با غیبت صغری و کبری روبرو شوند.

مدیر مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران غیبت صغری را مقدمه‌ای برای غیبت کبری دانست و اظهار داشت: امام عسگری(ع) و پدرشان نیمه غیبت داشتند، به این معنا که نمی‌توانستتد به خاطر دشمن ارتباط زیادی با مردم داشته باشند و مقداری کمتر در دسترس مردم بودند و این عاملی جهت آمادگی مردم برای غیبت امام عصر(عج) شد.

وی با اشاره به حدیث امام زمان(عج) مبنی بر این‌که «فأما الحوادث الواقعة فارجعوا إلی روات احادیثنا، فإنه حجّتی علیکم و أنا حجة الله» که در توقیع شریفی ضمن جواب سؤالات اسحاق بن یعقوب فرمودند، بیان داشت: امام زمان(عج) در این حدیث شرایط کسانی که باید در رأس جامعه قرار بگیرند را بیان فرموده‌اند.

حجت‌الاسلام مطلبی فشارکی با اشاره به حدیثی از امام حسن عسگری(ع) مبنی بر این‌که «فأما من کان من الفقهاء حافظاً لدینه صائناً لنفسه مخالفاً لهواه مطیعاً لأمر مولاه فللعوام أن یقلدوه»، ابراز داشت: بر مردم واجب است که در فروع دین از چنین شخصی تقلید کنند و استنباط حکم شرعی او را به عنوان فتوا، حجت بر خود بدانند و به آن عمل کنند.

مدیر مدرسه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران در تبیین چگونگی بیعت عملی شیعیان با امام عصر(عج)، تأکید کرد: عبارت «مطیعا لأمر مولاه» فقط ویژه فقها نیست بلکه همه کسانی که شیعه هستند و می‌خواهند با امام عصر(عج) بیعتی داشته باشند، باید مقدمه ظهور ایشان را با اطاعت از امر مولا که در تبعیت از فقهای جامع الشرایط و نائبان عام برحق امام عصر(عج) است، فراهم کنند.

وی خوب عمل کردن به دستورات اسلام را علامت معرفت به امام زمان(عج) دانست و بیان داشت: اگر کسی امر خدا را رعایت کند بیعتش با امام زمان(عج) باقی است؛ هرچه معرفت انسان نسبت به امام زمان(عج) بیشتر باشد، دایره عملش محدود می‌شود و دست به هرکاری نمی‌زند اما هرچه از ایشان فاصله بگیرد، دایره عملش بیشتر و آزادتر شده، دست به هرکاری می‌زند و تقیداتش کمتر می‌شود./956/ت302/ن

 

ارسال نظرات