۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۹۵۵۷۰

قانونی اساسی سکولار جایگزین قوانین اسلامی شد

خبرگزاری رسا ـ عدلی منصور: رای مثبت مردم به قانون اساسی نقطه عطفی برای مصر در مسیر رسیدن به دموکراسی است.
درگيري هاي مصر

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، عدلی منصور، رئیس جمهور دولت موقت که تحت حمایت ارتش مصر است، با صدور بیانیه ای رای مثبت مردم به قانون اساسی را نقطه عطفی برای این کشور در مسیر رسیدن به دموکراسی خواند.


عدلی منصور در حالی این ادعا را مطرح کرده است که بر اساس اعلام کمیته انتخابات مصر، تنها 38.6 درصد واجدان شرایط در این همه پرسی شرکت کرده اند و 98 درصد شرکت کنندگان، به پیش نویس قانون اساسی رای مثبت داده اند.


حال این پرسش از سوی کارشناسان مطرح شده است که چگونه 62 درصد از مردم کشوری که قانون اساسی را نپذیرفته اند می توانند دولت را در رسیدن به دموکراسی کمک کنند؟  آیا اساسا دولت می تواند این قوانین را که مخالفان بسیاری دارد اجرایی نماید؟


گفتنی است اخوان المسلمین همه پرسی قانون اساسی را تحریم کرد و از حامیانش خواسته بود که در آن شرکت نکنند. حضور حداقلی مردم در این همه پرسی نشان از عدم استقبال مردم از دولت دست نشانده است.


این میزان مشارکت واجدان شرایط کمتر از حد انتظار دولت موقت را نشان می دهد. اما با رای مثبت مشارکت کنندگان در همه پرسی، قانون اساسی اخوان المسلمین که منجر به اعتراض های گسترده در مصر شده بود، جای خود را به قانون اساسی می دهد که دولت انتقالی با گرایش های سکولار تدوین کرده است./1415/ 1409/ح

ارسال نظرات