۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۱۹۶۶۵۶

بانک اسناد و منابع خارجی به سایت انقلاب اسلامی اضافه می‌شود

خبرگزاری رسا ـ علی تکلو ضمن معرفی پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی به مناسبت ایام دهه فجر، گفت: بنا داریم تا بانک‌های اطلاعاتی تازه‌ای همچون بانک اسناد و بانک منابع خارجی به این پایگاه اضافه کنیم.
حوزه هنري

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی حوزه هنری، علی تکلو دبیر پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی با بیان این که سعی کرده‌ایم نگاه پژوهشی به این پایگاه اطلاع رسانی داشته باشیم، اظهار کرد: هر چند عامه مردم می‌توانند از این سایت استفاده کنند اما در طراحی سایت با نگاهی کلی این نظر را داشته‌ایم که هر چه یک پژوهشگر برای کسب اطلاعات از انقلاب اسلامی نیاز دارد بتوانیم بر روی سایت قرار دهیم.

وی ادامه داد: قشرهای مختلف در طراحی و ارائه اطلاعات سایت مدنظر ما بوده‌اند، به طور مثال کسانی که می‌خواهند در زمینه داستان و ادبیات انقلاب اسلامی فعالیت داشته باشند و یا در دیگر هنرها فعال هستند و در مجموع هر تولید اثری که نیاز به کسب اطلاعات داشته باشد می‌تواند از پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی استفاده کند.

وی با بیان این‌که پایگاه اطلا‌ع‌رسانی انقلاب اسلامی از جمله پایگاه‌های ارائه اطلاعات و داده‌های تحقیقاتی در زمینه ابعاد مختلف انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: این پایگاه به همت دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری راه‌اندازی شده است، این دفتر نزدیک دو دهه به فعالیت در تحقیق و پژوهش و گردآوری و تولید آثار تاریخی و بعضاً ادبی در زمینه انقلاب اسلامی پرداخته است.

تکلو با اشاره به بخش جست‌وجو بانک‌های اطلاعاتی پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی، گفت: تاریخ انقلاب اسلامی یکی از بخش‌های موجود در بانک اطلاعاتی سایت است که در این قسمت، محتوای حدود 200 هزار برگه یادداشت از منابعی همچون کتاب‌ها و نشریات فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسوی و... ارائه گشته است که در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: بخش اَعلام با حدود 2000 عنوان کتاب و تعدادی از نشریات اعم از نام اشخاص، مکان‌ها، تشکل‌ها و... از دیگر بانک‌های اطلاعاتی پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی است. پژوهشگر می‌تواند با ذکر واژه مورد نظر در جست‌وجو، به فهرستی از اسامی منابع همراه با شماره صفحه‌های معیّن و مشخص دست یابد و بدین طریق به آثاری که واژه و شماره صفحه مورد جست‌وجو در آن‌ها وجود دارد، آگاهی یابد.

دبیر پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی عنوان کرد: مجموعه دانستنی‌هایی در زمینه انقلاب اسلامی با عنوان دانشنامه و بانک تصاویر با بیش از 6000 عکس مربوط به تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و همچنین بخش مشاهیر شامل زندگی‌نامه چهره‌ها و شخصیت‌های مشهور و مؤثر در تاریخ معاصر ایران به ویژه انقلاب اسلامی از دیگر بخش‌های سایت است.

وی بانک اطلاعاتی ناموران را از دیگر زیر مجموعه‌های بخش جست و جوی بانک‌های اطلاعاتی سایت عنوان کرد و گفت: مشخصاتِ شناسنامه‌ای افزون بر 45000 شخصیت نامور معاصر ایران در حوزه‌های سیاسی، نظامی، ادبی، هنری، اقتصادی، علمی و... در این قسمت ارائه شده که علاوه بر نام کوچک و بزرگ آن‌ها، تاریخ‌های تولد و وفات و فهرستی از مشاغل و فعالیت‌های آن‌ها ذکر گشته است.

او افزود: بخش مقالات مرتبط با حوزه انقلاب اسلامی و بخشی از تاریخ معاصر ایران، از منابع قابل توجه سایت است که در دیگر منابع اعم از نشریات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و کتاب‌های مجموعه مقاله‌ای، منتشر گشته‌اند، جمع‌آوری و ارائه شده است.

وی همچنین خبر داد: در آینده نزدیک برنامه‌هایی برای گسترش سایت داریم و بانک‌های اطلاعاتی دیگری مانند بانک اسناد و بانک منابع خارجی را به خود سایت اضافه خواهیم کرد، در حال حاضر در حال تولید و گردآوری منابع برای این بانک‌های اطلاعاتی هستیم.

وی گفت: همچنین بانک‌های اطلاعاتی موجود در سایت را براساس اطلاعات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری به روز می‌کنیم، علاقه‌مندان نیز می‌توانند در بخش‌های مختلف همچون مقاله، یادداشت و گزارش با ما همکاری داشته باشند و آثارشان را به آدرس اینترنتی سایت ارسال کنند تا در صورت دارا بودن کیفیت لازم با نام خودشان در پایگاه اطلاع رسانی انقلاب اسلامی منتشر شود.

شاعران مطرح کودک و نوجوان تازه ترین آثار خود را می‌خوانند

همزمان با ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، بیش از 15 شاعر کودک و نوجوان کشور در نخستین عصر شعر کودکان و نوجوانان حوزه هنری که روز شنبه 26 بهمن‌ماه در تالار مهر حوزه هنری برگزار می‌شود، به شعر خوانی می‌پردازند.

در مراسم نخستین عصر شعر کودکان و نوجوانان حوزه هنری، شاعرانی چون جواد محقق، مصطفی رحماندوست، جعفر ابراهیمی، افسانه شعبان نژاد، ناصر کشاورز، محمد کاظم مزینانی، بابک نیک طلب،  مهری ماهوتی، رودابه حمزه‌ای، حمید هنرجو، مریم اسلامی، محمود پوروهاب، افشین اعلاء، بیوک ملکی، اسدالله شعبانی، داوود لطف الله، کمال شفیعی و عزت الله الوندی به شعر خوانی خواهند پرداخت.

گفتنی است با توجه به دیدارهای مسئولان فرهنگی کشور با مقام معظم رهبری و تاکید معظم له به ادبیات کودک و نوجوان، این عصر شعر، مبنایی برای توجه ویژه به شاعران  ادبیات کودک و نوجوان و نیز توجه مسئولان فرهنگی کشور برای تولید آثار هنری با زاویه دید ادبیات کودک و نوجوان است.

علاقه‌مندان می‌توانند، روز یاد شده از ساعت 16 به سالن مهر حوزه هنری؛  واقع در خیابان سمیه نرسیده به پل حافظ حوزه هنری مراجعه کنند./966/د102/ن

ارسال نظرات