۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۳۱
کد خبر: ۱۹۸۹۶۷

مبارزه طالبان پاکستان با واکسیناسیون فلج اطفال

خبرگزاری رسا ـ طالبان معمولا با برنامه های واکسیناسیون فلج اطفال مخالفند و آن را پوششی برای عملیات جاسوسی بین‌المللی و عقیم کردن مسلمانان تلقی می‌کنند.
واکسيناسيون فلج اطفال در پاکستان

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، بی بی سی فارسی در خبری گفت: حمله به کاروانی از یک کادر پزشکی که در شمال غرب پاکستان در برنامه واکسیناسیون فلج اطفال مشارکت داشتند، دست کم 11 کشته بر جای گذاشته است.


به گفته این شبکه؛ زمانی که خودروهای حامل این افراد از دهکده ای در یک منطقه قبیله نشین عبور می‌کرد، یک بمب کنارجاده‌ای منفجر شد. این دهکده در ایالت خیبر پختون‌خواه در نزدیکی مرز افغانستان واقع شده است.


بی بی سی در ادامه افزود: کشته شدگان از اعضای نیروهایی بودند که این کاروان را اسکورت می‌کردند. در اثر این انفجار، شش نفر نیز مجروح شده‌اند.


گفتنی است طالبان پاکستان به طور مرتب اعضای کادر پزشکی را که سعی دارند به کودکان مناطق دورافتاده واکسن بزنند، هدف حمله قرار می‌دهند.


البته هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است اما طالبان معمولا با برنامه های واکسیناسیون فلج اطفال مخالفند و آن را پوششی برای عملیات جاسوسی بین‌المللی تلقی می‌کنند.


پاکستان در گذشته نیز شاهد یک رشته حملات خشونت‌بار به کارکنان بهداشتی بوده است. پیکارجویان، این افراد را متهم می‌کنند که در توطئه غرب برای عقیم کردن مسلمانان مشارکت دارند.


از دسامبر سال 2012 بیش از 40 نفر که در برنامه واکسیناسیون کودکان فعالیت داشتند، در اثر اینگونه حملات کشته شده‌اند.


ماه گذشته، مردان مسلح ناشناس سه نفر را که در شهر جنوبی کراچی در برنامه واکسیناسیون فلج اطفال شرکت داشتند، به ضرب گلوله کشتند. یک روز پیش از آن، مقامات پاکستان یک برنامه جدید واکسیناسیون را در سراسر این کشور آغاز کرده بودند.


شایان ذکر است پاکستان همراه با نیجریه و افغانستان تنها کشورهای جهان هستند که فلج اطفال هنوز در آنها ریشه‌کن نشده است.


به گفته سازمان بهداشت جهانی، در سال گذشته 91 مورد ابتلا به فلج اطفال و در سال قبل از آن (2012) 58 مورد ابتلا به این بیماری در پاکستان ثبت شده است./1421/1409/ح

ارسال نظرات