۱۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۳
کد خبر: ۲۰۰۹۶۹

تضاد منافع اعضای اتحادیه اروپا در قبال مسکو

خبرگزاری رسا ـ وزیر امور خارجه هلند بر خلاف سه کشور آلمان، فرانسه و لهستان معتقد است، بسیار مهم است اتحادیه اروپا در راهبرد خود در مواجهه با روسیه استوار بماند.
اتحاديه اروپا

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری گفت: وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا بر این عقیده اند که به‌رغم همه تلاش‌های دیپلماتیک و اعمال تحریم‌ها، روسیه حاضر نیست در ارتباط با بحران اوکراین از خود نرمش نشان دهد.


ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا اوضاع را "بسیار خطرناک" ارزیابی می‌کند و می‌گوید: عقب‌نشینی یک واحد کوچک از انبوه نیروهای نظامی روسی مستقر در مرزهای شرقی اوکراین تاثیری در آرام‌سازی اوضاع نداشته است.


فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر خارجه آلمان اما این عقب‌نشینی کوچک را وقفه‌ای کوتاه در بحران رو به تشدید اوکراین می‌داند که باید از آن بهره‌برداری کرد. با این‌حال وزیر خارجه آلمان تاکید می‌کند: لازم است روسیه گام‌های بیشتری بردارد تا ما بتوانیم باور کنیم که این کشور خواهان تنش‌زدایی است.


اتحادیه اروپا و ناتو از روسیه خواسته‌اند که سربازان خود را از مرزهای شرقی اوکراین عقب بکشد تا بحران به‌وجود آمده میان کشورهای اروپایی و دولت روسیه در اثر الحاق کریمه به خاک روسیه آرام گیرد. علاوه بر این وزیر خارجه آلمان همچنان خواستار تشکیل یک "گروه بین‌المللی تماس" درباره بحران اوکراین است که خود روسیه و اوکراین نیز در آن عضویت داشته باشند.


با این‌حال وزیران خارجه بریتانیا، هلند و یونان معتقدند که هنوز زمان برقراری تحریم‌های اقتصادی علیه روسیه فرا نرسیده است.


در نشست دو روزه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در آتن هم‌چنین راهبرد درازمدت اتحادیه اروپا نسبت به همسایگان شرقی، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. برخی کشورهای عضو اتحادیه اورپا نگران آن هستند که قرارداد همکاری با گرجستان و مولداوی که امضای آن برای تابستان امسال برنامه‌ریزی شده همانند اوکراین به تنش با روسیه منجر شود.


پیش از اجلاس وزیران خارجه در آتن، سه کشور آلمان، فرانسه و لهستان از همسایگان شرقی اتحادیه اروپا خواسته‌اند که دیگر به سوی تصمیم‌های سفت ‌و سخت و انعطاف‌ناپذیرِ "یا با اتحادیه اروپا و یا روسیه" حرکت نکنند.


اما فرانس تیمرمانس، وزیر امور خارجه هلند بر خلاف سه کشور فوق معتقد است، بسیار مهم است اتحادیه اروپا در راهبرد خود استوار بماند. به اعتقاد وزیر خارجه هلند، تغییر ناگهانی راهبرد فایده‌ای نخواهد داشت و قراردادهای همکاری باید هر چه سریع‌تر امضا شوند. فرانس تیمرمانس تاکید می‌کند: ما نباید مرعوب هر آن چیزی شویم که در مسکو گفته می‌شود.


در اجلاس دوروزه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در آتن علاوه بر بحران اوکراین، درباره اوضاع خاورنزدیک و شمال افریقا و نیز ترکیه بحث و تبادل نظر خواهد شد. موضوع ترکیه به چشم‌انداز عضویت این کشور در اتحادیه اروپا مربوط می‌شود./1421/1409/ح

ارسال نظرات