۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۲۰۶۸۲۳

دعوا بر سر اوکراین ادامه دارد

خبرگزاری رسا ـ به گفته یکی از سخنگویان سازمان ملل٬ بان کی‌مون درباره بحران اوکراین٬ سوریه و چند چالش بین‌المللی دیگر با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کرده است.
نيروي نظامي روسيه

به گزارش سرویس مانیتورینگ خبرگزاری رسا، دویچه وله در خبری ادعا کرد: تنها پنج روز به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین باقی مانده و هنوز نیروهای نظامی روسیه از نقاط مرزی با این کشور کاملا عقب‌نشینی نکرده‌اند.


پس از اعلام نگرانی ناتو نسبت به تحقق نیافتن وعده‌های روسیه مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای نظامی این کشور از مرز اوکراین٬ روز سه‌شنبه (20 مه / 30 اردیبهشت) وزارت دفاع آمریکا٬ پنتاگون هم اعلام کرد که به‌رغم وعده‌های روسیه هنوز نشانه‌ای دال بر عقب‌نشینی نظامی این کشور نیافته است.


البته جان کربی٬ مسئول رسانه‌ای پنتاگون٬ تایید کرده است که بخشی از نیروهای نظامی روسیه موقعیت خود را تغییر داده‌اند.


اوکراین و غرب پیش‌تر اعلام کرده بودند که آرایش نیروهای روسیه در نقاط مرزی به‌گونه‌ای است که می‌تواند خطر حمله‌ای نظامی به کی‌یف را در پی داشته باشد.


بر اساس ارزیابی‌های ناتو دست‌کم 40 هزار نیروی نظامی روسیه همچنان در نقاط مرزی با اوکراین حضور دارند. غرب خواستار عقب‌نشنی کامل نیروهای روسیه از مرز اوکراین است.


بان کی‌مون٬ دبیرکل سازمان ملل نیز روز سه‌شنبه (20 مه) پس از گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس امنیتی شانگهای گفت: «رئیس‌جمهور روسیه موافقت کرده است که بحران اوکراین تنها از راه سیاسی و با گفت‌وگوهای سیاسی جامع قابل حل‌وفصل است.»
به گفته یکی از سخنگویان سازمان ملل٬ بان کی‌مون درباره بحران اوکراین٬ سوریه و چند چالش بین‌المللی دیگر با ولادیمیر پوتین گفت‌وگو کرده است.


دبیرکل سازمان ملل در جریان این گفت‌وگو تاکید کرده که انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین که قرار است 25 مه (4 خرداد) برگزار شود، فرصتی برای حرکت به سمت تحقق صلح و ثبات بلندمدت در این کشور است.


درباره واکنش ولادیمیر پوتین به این گفته‌ها هنوز جزئیات بیشتری منتشر نشده است./1421/1409/ح

ارسال نظرات