۰۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۸
کد خبر: ۲۰۶۸۳۲
امام جمعه موقت قزوین:

عیب یک فرد نباید به قومش نسبت داده شود

خبرگزاری رسا ـ ‌امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که در قرآن دو نوع اسلام معرفی شده ابراز داشت: نخست اسلام پیش از ایمان و تنها نیازمند اقرار زبانی و شهادتین است، همچون مسلمان شدن ابوسفیان که یا از ترس و یا به طمع به دست آوردن امتیازاتی بود و نوع دوم، اسلام پس از ایمان است که از مراتب بالا و از ثمرات ایمان است.
حجت الاسلام عابديني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امام جمعه موقت قزوین، شب گذشته 31 اردیبهشت ماه در سلسله نشست‌های تفسیر قرآن امامزاده اسماعیل، اسلام و ایمان را دو مقوله جدا از هم دانست و گفت: اسلام آوردن به معنای تسلیم شدن بوده و گفتن شهادتین برای مسلمان شدن کافی است در حالی که ایمان آوردن به معنای اعتقاد و باور قلبی و امری باطنی و عمیق است.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند ایمان غیر از اسلام است، بیان داشت: این حدیث پیرامون تفاوت اسلام و ایمان است، ایمان اقرار و عمل است در حالی که اسلام اقرار بدون عمل، به عبارت دیگر ایمان با اسلام مشارکت دارد اما معلوم نیست که اسلام هم با ایمان مشارکت داشته باشد؛ به این معنی که مومن حتما مسلمان هم هست اما هر مسلمانی لزوما مومن نخواهد بود.

استاد دانشگاه قزوین ادامه داد: شرط اسلام آوردن تنها گفتن شهادتین و اقرار با زبان است ولی ایمان هدایتی است که ریشه در دل دارد و درجه آن بالاتر از اسلام است.

امام جمعه موقت قزوین با بیان این‌که در قرآن دو نوع اسلام معرفی شده ابراز داشت: نخست اسلام پیش از ایمان و تنها نیازمند اقرار زبانی و شهادتین است، همچون مسلمان شدن ابوسفیان که یا از ترس و یا به طمع به دست آوردن امتیازاتی بود و نوع دوم، اسلام پس از ایمان است که از مراتب بالا و از ثمرات ایمان است.

وی در ادامه با اشاره به درخواست بسیار مهم حضرت ابراهیم از خداوند، افزود: در عین مومن بودن حضرت ابراهیم از خداوند درخواست کرد تا او و فرزندش را از مسلمانان و تسلیم شدگان قرار دهد و چون در ماجرای قربانی کردن فرزندش تسلیم فرمان خدا شد، خداوند او را به مقام بالای اسلام پس از ایمان رساند.

این استاد حوزه و دانشگاه به تفسیر آیه 14 سوره حجرات پرداخت و گفت: در این آیه خداوند خطاب به اعرابی که ادعای ایمان آوردن کرده و به این دلیل بر سر پیامبر(ص) منت گذاشته و خود را مستحق دریافت صدقه و سهم مسلمانان می‌دانستند، می‌فرماید شما نباید ادعای مومن بودن داشته باشید بلکه باید بگویید اسلام آورده‌ایم.

امام جمعه موقت قزوین در ادامه افزود: هرچند که در این آیه خداوند می‌فرمایند اعراب این گونه رفتار می‌کنند اما به این معنی نیست که همه آنان مثل هم هستند و این تفسیر را که منظور از اعراب تمام اعراب نبوده و عده خاصی مد نظر خداوند هستند را تنها می‌توان با اشراف بر تمام قرآن و با تفسیر سایر آیات دریافت کرد.

وی با بیان این‌که خداوند در سوره مبارکه توبه درباره اعراب می‌فرماید بعضی از اعراب کسانی هستند که چون در راه خدا انفاق می‌کنند خود را خسارت دیده فرض می‌کنند اظهار داشت: آنها از شکست مسلمانان خوشحال و از پیشرفت آنان دلگیر می‌شوند و در مقابل گروهی از اعراب به خدا و رسولش ایمان داشته و هرچه را که در راه او انفاق می‌کنند وسیله ای برای تقرب به خداوند می‌پندارند.

نماینده ولی فقیه در دانشگاه قزوین در پایان با تأکید بر این‌که خداوند بدی گروهی از یک قوم را به کل آن جمع نسبت نمی‌دهد ابراز داشت: متاسفانه گاهی در جامعه ما صفت و عیبی را به جماعتی نسبت می‌دهیم در حالی که این نوع صحبت کردن منطقی و به صلاح نیست، چرا که مطلقا نمی‌توان گفت تمام افراد یک قوم مثل هم هستند و در هر جایی خوب و بد در کنار هم قرار دارند./955/پ202/ب

ارسال نظرات