۲۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۲۰۹۲۸۰

آیین پایانی نخستین کنگره شعر انتظار و دفاع مقدس در مشهد برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ یک شاعر برجسته آیینی گفت: دفاع مقدس نجات بخش شعر معاصر فارسی از کم مایگی و کم مضمونی است و شعر معاصر فارسی به واقع چیزی جدا از شعر انقلاب نیست.
انتظار و شهادت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیین پایانی نخستین کنگره شعر انتظار و دفاع مقدس خراسان رضوی با عنوان «سروهای منتظر» عصر چهارشنبه در محل موسسه فرهنگی قدس برگزار شد.

 

در این مراسم که جمعی از اساتید، مسؤولان و شعرای کشور حضور داشتند ضمن تقدیر از نفرات برتر نخستین کنگره شعر انتظار و دفاع مقدس خراسان رضوی، از حجت الاسلام علی عدالتیان به عنوان پیشکسوت شعر عرصه انتظار و دفاع مقدس تجلیل شد.

 

در ادامه این مراسم که با شعرخوانی شعرای برجسته از جمله یوسفعلی میرشکاک همراه بود، مصطفی محدثی خراسانی، دبیر بیستمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس گفت: سال های ابتدایی انقلاب اسلامی، شعر انقلاب عمدتا حاصل آرزوهای تاریخی و آرمان های ملل تحت ستم بود و کمتر مسائل دیگر در آن مطرح بود.

 

وی ادامه داد: در ادامه مسیر، دفاع مقدس بستری فراهم کرد که سایر دغدغه های دینی و اجتماعی نیز در شعر انقلاب جای گرفته و آن را تحت الشعاع قرار داد به گونه ای که امروز شعر انقلاب و شعر دفاع مقدس تفکیک ناپذیر هستند.

 

محدثی، دفاع مقدس را نقطه اوج شعر انقلاب دانست و افزود: در این دوران، شاعران جوان برآمده از دامان انقلاب به قدرتمندی لازم برای بیان ارزش ها در ذهن و زبان دست یافته و تثبیت شدند و نیز به تعادلی در شور و شعور انقلابی رسیدیم بنابراین می توان گفت قله های شعر انقلاب در دفاع مقدس بوده است.

 

این شاعر آیینی اضافه کرد: فرهنگ دفاع مقدس آنقدر ژرف و عمیق است که شاعران نسل جوان امروز نیز توانسته اند در آثارشان به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند و اشعارشان صرفا توصیفات ذهنی و خالی از درک نیست.

 

 وی با بیان این که دفاع مقدس نجات بخش شعر معاصر فارسی از کم مایگی و کم مضمونی است، تصریح کرد: شعر معاصر فارسی به واقع چیزی جدا از شعر انقلاب نیست واگر هویتی دارد برگرفته از شعر انقلاب و دفاع مقدس است.

 

محدثی با تأکید بر این که نباید به دفاع مقدس به عنوان یک واقعه گذشته نگاه کنیم، یادآور شد: شعر دفاع مقدس صرفا به معنای بیان تاریخ و رخدادهای زمان جنگ نیست بلکه مانند مفهوم دفاع مقدس با لحظه لحظه زندگی ما گره خورده است.

 

وی خاطرنشان کرد: آینده شعر دفاع مقدس نیز پیوند آن با مقاومت و بیداری اسلامی است که اکنون نیز آثار آن مشهود است.

 

لازم به ذکر است، فراخوان نخستین کنگره شعر انتظار و دفاع مقدس خراسان اواخر سال گذشته به همت فرهنگسرای انتظار مشهد در سه بخش دانشجویی و حوزوی، دانش آموزی و آزاد اعلام شده است./930/پ202/ب

ارسال نظرات