۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۲۱۲۹۴۲
آیت الله ناصری مطرح کرد؛

آثار فردی و اجتماعی اسراف و تبذیر

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، با اشاره به این‌که اسراف به معنای تجاوز از حد است گفت: اسراف حتی نباید در عبادت و اعمال وجود داشته باشد و پرداختن به مستحبات باید در حد معمول باشد و موجب غفلت از خانواده نشود.
درس اخلاق آيت الله ناصري در ماه مبارک رمضان - اصفهان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا از اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان، ظهر امروز در سخنرانی خود در مسجد کمرزرین اصفهان، با اشاره به این که هر دعایی اثر مربوط به خود را دارد خاطرنشان کرد: امام سجاد در دعای مکارم الاخلاق از خدا می‌خواهند که ایشان را از ولخرجی و اسراف دور نگه دارد.

 

آیت الله ناصری اسراف را به معنای تجاوز از حد خواند و اظهار کرد: اسراف فقط به معنای ولخرجی کردن و محدود به غذا و پول نیست بلکه اسراف در ابعاد بسیار مختلفی مطرح می‌شود، اسرافکاران برادران شیطان هستند، مأموریت شیطان از مسیر خارج کردن انسان است و اسراف کردن به معنای این است که انسان از مسیر خود و از حد و حدود خود خارج شود.

 

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه اصفهان با اشاره به این‌که تبذیر یعنی مصرف بی مورد، تبذیر را مانند اسراف عملی شیطانی خواند و گفت: فرعون از حد خود تجاوز کرد، به جای این‌که بندگی خدا را انجام دهد مدعی خدایی و ربوبیت شد و به همین علت در قرآن فرعون اسراف کننده نام گرفته است، انسانی که اهل اسراف باشد دچار کفر و ظلم هم می‌شود.

 

وی ثروت و فقر را امتحان الهی خواند و اظهار کرد: نباید کسی گمان کند ثروت و مال افراد به علت علاقه‌ای است که خداوند به آنها دارد بلکه مال و ثروت برای اغنیا یک امتحان الهی است و فقر هم برای فقرا به منزله امتحانی از سوی خداوند است، اموالی که در اختیار انسان قرار می‌ گیرد مانند ودیعه هستند و انسان باید در حد متعارف خودش مصرف کند و مابقی اموالش را در اختیار فقرا قرار دهد.

 

آیت الله ناصری با اشاره به این که مال و ثروت قارون را که یکی از ملازمین حضرت موسی بود به دام کفر و شرک افکند خاطرنشان کرد: اسراف حتی در عبادات و اعمال هم ناپسند است، انسان نباید از زندگی روزمره و خانواده خود غافل شود و غرق در عبادات شود، بلکه اعمال واجب را انجام دهد، از محرمات دوری کند و مستحبات را هم به حد کفایت و عرف انجام دهد./1304/پ202/ب

ارسال نظرات