۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۲۱۳۱۵۱
آیت الله سلیمانی مطرح کرد؛

انسانی سازی مهم ترین رسالت نظام آموزشی در کشور است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان این که نظام آموزشی در کشور باید در سطوح گوناگون دچار تحول بنیادین شود، گفت: مهم ترین رسالت آموزش و پرورش انسان سازی و تربیت انسان های شایسته است.
آيت الله سليماني نماينده ولي فقيه در استان سيستان و بلوچستان

آیت الله عباسعلی سلیمانی، نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان با بیان این که تحول در نظام آموزشی کشور لازمه تحول در فرهنگ و اقتصاد کشور است، گفت:‌ تا زمانی که آموزش های ارائه شده در آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور با مبانی فرهنگی و اسلامی هماهنگ نباشد و همچنین آموزش های انجام شده در نظام دانشگاهی با صنعت و زمینه های اقتصادی کشور مرتبط نباشد فرهنگ و اقتصاد کشور هرگز با تحول و پیشرفت عمیقی روبه رو نخواهد شد.

 

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر محتوای آموزشی در مدارس با اصول و مبانی اسلامی در هماهنگی کامل نبوده و از سوی دیگر دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو به نیازهای صنعتی و اقتصادی کشور بی توجه هستند.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان این که باید زمینه اسلامی سازی علوم و رشته های مختلف دانشگاهی در سطح کشور فراهم شود، گفت: اسلام سازی علوم به معنای نادیده گرفتن ارزشهای مختلف علوم ارائه شده در دانشگاه ها نیست بلکه هدف چگونگی ارائه این علوم و استفاده از آن است زیرا در مفهوم کلی به علومی اسلامی گفته می شود که ضمن گره گشایی از کار مردم، فرد فراگیرنده و دانشجو را با خداوند انس دهد و مانند علوم غربی دیدگاه های لائیک را در میان دانشجویان ترویج نکند.

 

آیت الله سلیمانی با بیان این که روند اسلامی سازی علوم در کشور بسیار کند است، گفت: اگر نگاهی به وضعیت دانشگاهی کشور داشته باشیم متوجه می شویم بسیاری از رشته های علمی به ویژه علوم تجربی و پزشکی دانشجو را از دیدگاه خداگرایانه به نظام هستی دور کرده است.

 

وی افزود: زمانی علم را می توان به معنای واقعی علم خطاب کرد که انسان را به فلسفه خلقت کائنات و نظام دقیق حاکم بر هستی یعنی پرستش خداوند نزدیک کند.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان این که آموزش اصول اسلامی در دبستان ها در مقایسه با سایر مراکز علمی از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: دبستان ها و آموزش و پرورش مراکز و پایگاه های انسان سازی هستند و اگر آنها رسالت خود را به خوبی در تربیت دانش آموزان انجام ندهند جامعه در آینده دچار انحراف و کج روی های و سطحی نگری های زیادی نسبت به دین و امور دینی خواهد شد.

 

آیت الله سیلمانی با بیان این که در حال حاضر گام های موثری در زمینه اسلامی سازی کتب دبستان ها برداشته شده است، گفت: متاسفانه این فعالیت ها انجام شده کافی نبوده و در این زمینه باید فعالیت بیشتر، دقیق تر و منسجم تری انجام شود.

 

وی ادامه داد: سیستان وبلوچستان یکی از استان هایی است که در سطح کشور بیشترین سرانه دانش آموزی را دارد برهمین اساس توجه به نظام آموزش و پرورش این استان از اولویت های مهم مسؤولان است.

 

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان با بیان این که بی توجهی به نظام آموزشی کشور موجب زیان های جبران ناپذیری برای نظام می شود، گفت: غرب می خواهد با حاکم کردن اصول آموزشی خود بر کشورهای مختلف افراد وابسته به خود را تربیت کند برهمین اساس کپی برداری و تقلید صرف از نظام آموزشی غرب خود یک بخش مهم از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم غرب علیه کشورهای مختلف محسوب می شود./968/ت302/ب

ارسال نظرات