۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۱
کد خبر: ۲۱۳۲۰۷
به همت طلبه مستندساز مشهدی؛

مستند «چی بپوشم» با موضوع حجاب از شبکه دو سیما پخش می شود

خبرگزاری رسا ـ طلبه مستندساز مشهدی گفت: مستند تولیدی «چی بپوشم» کاری از گروه مستند سیمای مرکز خراسان رضوی است که تصویربرداری این مستند از سال 91 شروع شد و با توجه به حساسیت هایی که در فرآیند تولید این اثر وجود داشت تدوین آن زمان بیشتری برد.
عفاف و حجاب

مسعود زارعیان، رییس اداره هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد درباره مستند تولیدی «چی بپوشم» با موضوع عفاف و حجاب گفت: مستند تولیدی «چی بپوشم» کاری از گروه مستند سیمای مرکز خراسان رضوی است که تصویربرداری این مستند از سال 91 شروع شد و با توجه به حساسیت هایی که در فرآیند تولید این اثر وجود داشت تدوین آن زمان بیشتری برد.

وی درادامه به بیان دلایل ساخت و تولید این مستند پرداخت و اظهار داشت: از آنجا که عفاف و حجاب در جامعه اسلامی امری انکار ناشدنی است و با توجه به تاریخچه و تمدن ایرانیان که با حجاب وابسته است و پوشیدگی و حفظ حریم زنان در شعر و ادبیات ایرانیان نهفته است، توجه به این مقوله در عرصه هنر نیز امری مهم تلقی میشود  که البته امری سهل و ممتنع است.

وی با بیان این که همین حجاب و دور از دسترس بودن، درام های ایرانی و قصه هایی همچون "لیلی و مجنون" و "فرهاد و شیرین" را رقم می زد تصریح کرد: در واقع ستر و پوشش به نقاشی، داستان و شعر شاعران ایرانی معنا می بخشید که حکایت از پیشینه عمیق در فرهنگ و تمدن کهن این سرزمین دارد و جا دارد ساعت ها روی ریشه ها و زیرساخت های آن فکر و طرح بحث کرد.

وی افزود: پس از ظهور اسلام حجاب مد نظر شریعت با فرهنگ ایرانیان گره خورد و تبدیل شد به بخشی از شخصیت زن مسلمان ایرانی.

زارعیان با بیان این که در این سال ها و پس از انقلاب اسلامی عفاف و حجاب دستخوش تغییراتی گردیده است، اظهار داشت: صرف اشاره به چنین پیشینه و تاریخچه ای نمی تواند دلیل محجبه شدن نسل امروز جامعه ایرانی باشد و این سابقه تنها می تواند یک دلیل برای آرامش کسی که حجاب را پذیرفته باشد و راهکار عملی کاملی نیست، چرا که با وسائل و امکانات ارتباط جمعی امروز نسل جوان به دنبال دلایل عقلی و ملموس است.

تهیه کننده و کارگردان فیلم مستند «چی بپوشم» با طرح این پرسش که چرا در حال حاضر ذائقه دختران جامعه ما تغییر کرده است و ظاهرشان متفاوت شده است؟ گفت: پس از انقلاب اسلامی فرصت های بسیاری را از دست دادیم و آرام آرام سبک زندگی دوست داشتنی برای نسل جدید تغییر کرد و اکثر فرزندان علاقه ای ندارند مانند پدر و مادر خود زندگی کنند، چرا که دیگر سبک زندگی ایرانی و اسلامی، طعم دلنشین آنها نیست و این از ضعف نظام های رسمی و غیر رسمی تبلیغات در این سالهاست.

وی در ادامه بیان دغدغه های خود و جامعه درباره عفاف و حجاب تصریح کرد: دیگر برای جوان امروز مهم نیست که مقلد باشد، الگوی غربی داشته باشد و به ارزش هایش پایبند نباشد، حال آنکه روزگاری این نوع نگرش را عیب می دانست و برای اکثریت به شکلی نقص و عقب ماندگی به شمار می رفت.

وی ادامه داد: جوان امروز برای آنکه محبوبیت خود را حفظ کند، سعی می کند با ظاهرش ایجاد جذابیت کند و این موضوع تبدیل به یک اپیدمی شده است. همین موضوع مهم توجه شدید به ظاهر است که عامل اصلی بدپوششی و بی حجابی را رقم می زند.

وی در ادامه گفت: کاش در این سال ها به جای تنظیم قوانین و آیین نامه ها کمی بر روی این مساله فکر می کردیم و ضعف ما دراین عدم تفکر و درک صحیح زمانه موجب شده که متاسفانه یکی از مباحث تکراری در خطبه های نماز جمعه و نطق رییس پلیس کشور، حجاب زنان جامعه مان حال آنکه قطعا با نگرش درست فرهنگی و اقدام به موقع خیلی زودتر از این ها می توانستیم نتیجه ی راه حل ها را شاهد باشیم.

این طلبه مستندساز با اشاره به مستند «چی بپوشم» افزود: در این اثر سعی شده به دور از هر اقدام شعاری و سطحی نگرانه طرح مساله صورت گیرد، حرف بخشی از دختران جامعه شنیده شود و نکاتی به عنوان راه حل و جواب مسائل حول این موضوع ارائه گردد تا مخاطب با توجه به نیاز خود به فکر وادار شود و پیش خود نتیجه بگیرد، نه آنکه با تاکیدات یک طرفه قصد در اقناع او داشته باشیم.

مسعود زارعیان با تاکید بر تفاوت ذهنیت ها نسبت به حجاب اظهار داشت: از آنجا که دختران جامعه ما به عنوان سوژه اصلی فیلم دارای سطوح مختلف آگاهی و معلومات نسبت به موضوع پوشش و حجاب هستند، نمی توان برای همه نسخه ای واحد پیچید و همچنین باید بر اساس میزان خوراک فکری که به دخترانمان داده شده توقع حجاب و پوشش صحیح از آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به اصلاحات فراوان این اثر از سوی رسانه ملی افزود: دراین مستند از سوی کارشناسان به عوامل مختلف موثر در عفاف و حجاب مثل خانواده ها و رسانه ها پرداخته شده است و دو عنصر مهم اعتماد به خدا و تجربه ی دینی به عنوان اصلی ترین راهبردها برای حل این مسأله پیشنهاد شده است.

 گفتنی است، عوامل مستند "چی بپوشم" عبارتند از: تهیه کننده و کارگردان: مسعود زارعیان، طراح و تدوینگر: محمد حسین زینلی تربتی، تصویربردار: محمد حسن صفایی، راوی: مهشید شریفی./934/ت302/ب

ارسال نظرات