۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۵:۳۲
کد خبر: ۲۱۳۸۰۷
رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

مظلومیت حضرت علی فراتر از مسائل سیاسی و غصب خلافت است

خبرگزاری رسا ـ‌ رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که مظلوم بودن حضرت علی(ع) تنها در بحث سیاست و حکومت ایشان خلاصه نمی‌شد، گفت: بنی امیه دین و احکام را در دست گرفته بودند و با دین خدا بازی می‌کردند.
آيت الله فاضل لنکراني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان در تکیه آقا سید حسن قم، به فضیلت و اهمیت شب قدر از دیدگاه روایات اشاره کرد و گفت: پیامبر اسلام فرمودند:‌ مبادا در شب قدر جزء غافلان باشید و از خوابیدن در این شب نهی کرده‌اند.

 

احیای شب قدر سبب بخشش گناهان می‌شود

وی ادامه داد: امام محمدباقر(ع) فرمودند: کسی که شب قدر را احیا کند خداوند گناهان او را می‌بخشد هرچند به اندازه ستارگان آسمان باشد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که ماه رمضان ماه میهمانی خدا است، افزود: شب قدر شب میهمانی ویژه خدا است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که خداوند به قاری قرآن با نظر رحمت می‌نگرد، اظهار داشت: مبادا تنها در ماه مبارک رمضان قرآن تلاوت کنیم و پس از آن قرآن را کنار بگذاریم.

 

فضائل قرائت قرآن

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فضائل قرائت قرآن، بیان کرد:‌ خانه‌ای که در آن قرآن قرائت می‌شود برکات بر‌ آن نازل شده و شیاطین از آن دور می‌شوند.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که برخی از مذاهب به این مسأله اعتقاد داشتند که پس از پیامبر(ص) شب قدری در کار نخواهد بود، گفت: پیامبر در پاسخ به این عده فرمودند: بعد از من لیلة القدر تا قیامت وجود خواهد داشت.

 

ملائکه در شب قدر بر علی و اولاد آن حضرت نازل می‌شوند

وی با اشاره به سوره مبارکه قدر و اهمیت قرائت آن در شب قدر، ابراز کرد: طبق فرموده پیامبر(ص) ملائکه در شب قدر بر علی(ع) و اولاد آن حضرت نازل می‌شوند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بر ضرورت توجه و انس با قرآن تأکید کرد و گفت: در این شب‌ها باید از خدا خواست که زمینه آشنایی ما با قرآن بیشتر شود تا به اسرار آن پی ببریم.

 

قرآن تجلی خداوند است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) قرآن را تجلی خداوند خواند و اظهار کرد: انسان می‌تواند در قرآن عظمت، قدرت، علم، رحمانیت و تمام صفات الهی را مشاهده کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که ماه رمضان ماه تجلی خاص خداوند است، افزود: شب زنده داری و بیدار بودن در شب قدر فیوضات فراوانی را به دنبال دارد چه برسد به این‌که انسان در این شب به مناجات و راز و نیاز با پروردگار نیز بپردازد.

 

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود:‌ کسی که می‌خواهد تقرب خاص به من پیدا کند، باید شب قدر را بیدار بماند و رحمت من به کسی می‌رسد که در شب قدر به مساکین صدقه بدهد.

 

وی با بیان این‌که انسان برای تقرب به درگاه الهی و رسیدن به خواسته‌های خود باید مقدماتی را فراهم کند، گفت:‌ کسی که غرق در عبادت شود و حاجات خود را فراموش کند، خدا وعده داده که به چنین شخصی بهترین چیزها را عطا خواهد کرد.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به روایات، شب قدر را شب سلام ملائکه به بشر ذکر کرد و ابراز داشت: سلام یعنی رحمت خدا و ملائکه در این شب برای بندگان دعا می‌کنند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که همه چیز در شب قدر فراهم است، اظهار کرد: باید قدر شب قدر را دانست و به بهترین شکل از آن بهره برد.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر ضرورت استمداد از ائمه اطهار(ع) در شب قدر تأکید کرد و گفت: ما غرق در غفلت و عقب ماندگی هستیم و از بسیاری حقایق بی خبر، از این رو باید به ائمه اطهار متوسل شده تا لایق درک حقایق عالم شویم.

 

بنی امیه بنای بر مخالفت با رسول خدا گذاشته بودند

آیت‌الله فاضل لنکرانی بر ضرورت حفظ زبان تأکید کرد و افزود: انسان با زبان می‌تواند قرآن قرائت کرده و ذکر خدا بگوید و نباید آنرا صرف سخنان بیهوده و دروغ و تهمت کند.

 

وی در ادامه با اشاره به مظلومیت حضرت علی(ع)، خاطرنشان کرد: مردم می‌دانستند که پس از پیامبر اسلام حضرت علی(ع) شایستگی جانشینی و خلافت دارد اما به گونه‌ای دیگر رفتار کردند.

 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که بنی امیه بنای بر مخالفت با رسول خدا گذاشته بودند، گفت: مظلوم بودن حضرت علی(ع) تنها در بحث سیاست و حکومت ایشان خلاصه نمی‌شد چون بنی امیه دین و احکام را در دست گرفته بودند و با دین خدا بازی می‌کردند./927/پ201/ج

ارسال نظرات