۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۲۱۷۰۷۲
آیت الله کعبی در دیدار رهبران جمعیت علمای پاکستان:

هر راهی که به آمریکا ختم شود به ضرر امت اسلام است/ علما باید آتش فتنه را خاموش کنند

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در دیدار رهبران جمعیت علمای سنی مذهب کشور پاکستان با تاکید بر این که هر راهی که به آمریکا ختم شود یقینا به ضرر امت اسلام است، از کم کاری علمای اسلامی در مقابله با جریان های تکفیری و آتش افروزی ها انتقاد کرد.
آيت الله کعبي آيت الله کعبي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله عباس کعبی استاد برجسته حوزه علمیه امروز در دیدار شماری از علمای اهل سنت پاکستان در محل مدرسه علمیه امام حسین(ع) قم، با بیان این که دشمنان همواره به دنبال اختلاف افکنی در جهان اسلام هستند، گفت: به جای این که از ظرفیت های موجود برای قدرت جهان اسلام استفاده کنیم متاسفانه وضعیت به گونه ای شده که مسلمانان به جان هم افتاده اند.

 

ایمان بدون دوستی ناقص است

آیت الله کعبی کشتار و جنگ را توطئه استکبار جهانی دانست و با بیان اینکه پیامبر اسلام نسبت به این فتنه هشدارهای لازم را داده بودند، علت اسلامی مشکلات و گرفتاری های امروز جهان اسلام را انحراف از این مسیر ارزیابی کرد.

 

وی با اشاره به روایتی از حضرت رسول(ص) مبنی بر این که بغض و کینه دین را از بین می برد، گفت: حضرت پیامبر(ص) پیش بینی کرده بودند که در بین امت اسلام نیز اختلاف اتفاق می افتد، راه حل مقابله با فتنه تقویت دوستی ها است.

 

وی ایمان بدون دوستی را ناقص توصیف کرد و گفت: ترویج فرهنگ سلام و ارتباط با یکدیگر راه حل مقابله با فتنه است.

 

آیت الله کعبی با استناد به روایاتی دیگر مبنی بر اهمیت تقویت دوستی ها در مقابله با فتنه های آخرالزمانی، یادآورشد: حضرت محمد(ص) در روایتی بهترین اخلاق اهل دنیا و آخرت را منتشر و پخش کردن سلام در سطح جهان می دانند، ایشان راه حل دفع فتنه را برای جهانیان و مسلمانان از طریق نشر صلح و دوستی بیان کردند.

 

وی با بیان این که صلح و دوستی نقشه پیامبر برای وحدت، قدرت و عزت امت اسلام است، گفت: کسانی که وحدت را خدشه دار و تفرقه، جنگ و خونریزی را ترویج می کنند در مقابل نقشه پیامبر هستند.

 

علمای فریقین برای حل اختلافات و دفع فتنه پیشگام شوند

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تاکید بر این که حضرت امام خمینی(ره) همواره مسلمانان و علمای اسلام را به وحدت، دور هم نشستن و هم اندیشی برای حل مشکلات اسلام دعوت می کردند، تصریح کرد: علمای فریقین باید برای حل اختلافات و دفع فتنه پیشگام شوند.

 

وی با اشاره به روایتی دیگری از حضرت رسول(ص) فتنه زبان را از فتنه شمشیر سخت تر توصیف و تصریح کرد: گاهی اوقات بیان یک کلمه و جمله اختلاف انگیز سبب جنگ ها و گرفتاری های زیادی در بین فرق مختلف اسلامی می شود.

 

هفده راهکار برای مقابله با فتنه ها در جهان اسلام

آیت الله کعبی با ابراز تاسف از این که امروز امت اسلام گرفتار چنین فتنه ای شده است، به بیان راهکارهای مقابله با این فتنه پرداخت و هفده راه حل در این راستا بیان کرد.

 

عضو هیات علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که امروز مسلمانان با ظاهر اسلام و به اسم جهاد کشته می شوند، گفت: تفکیری ها جهاد را بدنام کرده اند و بنابراین هر کس که می تواند جلوی خونریزی را بگیرد و اقدام نکند گناهکار است و شریک در ریختن خون مسلمانان است.

 

آیت الله کعبی شناخت دشمن اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی را نخستین راهبرد برای دفع فتنه دانست و تصریح کرد: آمریکا شیطان بزرگ است که شیطنت های خود را از انگلیس پیر استعمارگر فرا گرفته است.

 

وی تاکید کرد: باید بدانیم همه راه هایی که به آمریکا ختم می شود به ضرر مسلمانان و امت اسلام است، کسانی که می خواهند به آمریکا و صهیونیست ها نزدیک شوند نباید نسبت به آنها خوش بین بود.

 

آیت الله کعبی گفت: آنهایی که می خواهند از طریق آمریکا برای اسلام و مسلمانان دلسوزی کنند، زیر پرچم آنها هستند و دروغ می گویند و به هیچ وجه دلسوز مسلمانان نیستند.

 

گروهک داعش حتی یک موضع علیه صهیونیست ها نگرفته است

وی با بیان این که داعش یک اظهار نظر علیه رژیم صهیونیستی و کوچک ترین اقدامی برای دفاع از غزه نکرد، گفت: اینها تنها به دنبال بدنام کردن اسلام هستند و باید در برابر آنها هوشیار بود.

 

آیت الله کعبی آگاهی نسبت به منافقین و خوارج زمان را راهکار دوم مقابله با فتنه ها دانست و با بیان این که اینها در مسیر دشمنان حرکت می کنند، یادآورشد: کشورهایی همچون قطر، عربستان، ترکیه و برخی کشورهای دیگر در کنار آمریکا یک جبهه را تشکیل می دهند.

 

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این که به نام دفاع از اهل سنت فتنه سوریه را به راه انداختند، گفت: هدف اصلی این فتنه نابودی مقاومت در منطقه بود تا کسی بر علیه صهیونیست ها نجنگد و این نفاق است.

 

آیت الله کعبی تاکید کرد: امروز داعش، القاعده و تشکیلاتی که دنبال کشتن مسلمانان و فتنه در جهان اسلام هستند سگ های جهنم هستند.

 

وی سومین راه حل را دوری از تکفیر مسلمانان ذکر کرد و گفت: تکفیر مسلمانان به هیچ وجه جایز نیست، حضرت رسول(ص) سبّ مسلمان را فسق و جنگیدن با او را کفر می دانند.

 

آیت الله کعبی بیان کرد: اگر کسی ذکر لااله الاالله را بر زبان جاری کند کشتن او حرام است؛ این مصیبت بزرگ جهان اسلام است که مسلمانان گرفتار جنگ های داخلی و خونریزی شده اند.

 

وی قیام در برابر تکفیری ها را لازم دانست و در بیان چهارمین راه حل مقابله با فتنه، تقویت فعالیت هایی که به وحدت مسلمانان کمک می کند را گوشزد کرد.

 

آیت الله کعبی نشر فرهنگ اهتمام به امور مسلمانان و پرهیز از قوم گرایی و طائفه گرایی را پنجمین راه حل مقابله با فتنه در جهان اسلام ذکر کرد.

 

فتوای جهاد آیت الله سیستانی برای دفاع از اهل سنت بود

وی فتوای جهاد حضرت آیت الله سیستانی را برای دفاع از اهل سنت دانست و تصریح کرد: زمانی که حرمین عسکریین مورد حمله قرار گرفت، حضرت آیت الله سیستانی بر لزوم پرهیز از شیعیان از مقابله به مثل و حمله به اهل سنت تاکید و شیعیان را به صبوری دعوت کردند؛ این مساله نشانه اهتمام به امور مسلمانان است.

 

آیت الله کعبی تعاون را راهکار دیگر برای مقابله با فتنه ها در جهان اسلام دانست و گفت: هفتمین راه حل، برطرف کردن مشکلات و پرونده های موجود در جهان اسلام است و نباید اجازه داد مشکلاتی که در کشورهای اسلامی وجود دارد، باقی بماند و یا گسترش یابد.

 

سپاه صحابه پاکستان سپاه شیطان است

وی تشکیل سپاه صحابه در پاکستان را بر علیه اهل سنت و صحابه دانست و با بیان این که این تشکیلات به مثابه سپاه شیطان عمل می کند.

 

وی در اولویت قرار دادن قدس و فلسطین را محور بعدی دفع فتنه در جهان اسلام دانست و یادآورشد: به جای مسائل جزیی و محلی باید موضوعات مهم و کلان جهان اسلام مورد توجه باشد، اگر مسلمانان متحد بودند امروز رژیم صهیونیستی کودک کشی و حمام خون در غزه راه نمی انداخت.

 

استاد برجسته حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر موشک هایی با پشتیبانی جمهوری اسلامی، حزب الله و مقاومت سوریه به تلاویو شلیک نمی شد امروز مسلمانان غزه در چه وضعیتی بودند. بنابراین حمایت امت اسلامی از مردم غزه لازم ست.

 

آیت الله کعبی نهمین راه حل را حل اختلافات داخلی جهان اسلام با تکیه بر ظرفیت های موجود در جهان اسلام دانست و گفت: تقویت میانجی گری با حکمت و عقلانیت برای حل مسائل و احساس مسؤولیت بیشتر علمای اسلام راهکارهای بعدی در این زمینه هستند.

 

آیت الله کعبی خاطرنشان کرد: علمای اسلامی تنها معلم نیستند بلکه رهبر و بزرگ جوامع اند و باید آتش های فتنه را خاموش کنند، ما انتقاد داریم و ناراحتیم علمای امت اسلامی به رسالت خود به درستی عمل نمی کند بلکه علیه یکدیگر حرف می زنند و به جای خاموش کردن آتش فتنه، به شعله ورتر شدن آن کمک می کنند.

 

وی استفاده از رسانه های جمعی و ماهواره ها برای مقابله با تکفیری ها را دوازدهمین راهکار مقابله با فتنه در جهان اسلام دانست و گفت: افشاگری نسبت به تروریسم و تکفیری ها و تلاش برای وحدت امت در مقابل با خوارج زمان سیزدهمین راهکار مقابله با فتنه به شمار می رود.

 

آیت الله کعبی استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی برای دفاع از حقوق مسلمانان و پرهیز از سخنان تحریک آمیز را چهاردهمین و پانزدهمین راهکار مقابله با فتنه ها دانست.

 

وی تحقیق نسبت به اخباری که به دنبال اختلاف افکنی در جهان اسلام هستند را مهم ارزیابی و تاکید کرد: پیروان مذاهب مختلف اسلامی باید جلوی شایعات علیه یکدیگر را بگیرند و احساسات نیروهای افراطی را کنترل کنند و جلوی عصبانیت را بگیرند.

 

داعش و القاعده مصداق باغی هستند

آیت الله کعبی مقابله مسلحانه با اهل بغی بعد از یاس از هدایت آنها را راهکار شانزدهم برای دفع فتنه ذکر و تصریح کرد: امروز داعش، القاعده و سپاه صحابه مصداق باغی هستند و بغی آنها بر علیه امت اسلام است.

 

وی تقویت تقریب بین مذاهب اسلامی را آخرین راهکار مقابله با فتنه دانست و گفت: این مساله از نظر نظری و عملی جلوی فتنه ها را می گیرد و امت اسلامی را تقویت می کند و برادری و محبت را تحکیم می بخشد. /924/پ201/ج


 

ارسال نظرات