۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۲۱۹۱۸۱
استاد حوزه علمیه قم:

رفع نیاز همنوعان به رشد و کمال انسان کمک می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت السلام حسینی قمی، صدقه و رفع نیاز همنوعان را موجب کمال انسان دانست و با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) گفت: مسلمان به کمال نمی رسد مگر این که مردم به خیر او امیدوار باشند.
نيازمندان

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سیدحسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در صحن جامع رضوی با اشاره به گردآوری و تدوین مسند امام رضا(ع) گفت: این کتاب شامل 2400 حدیث از ایشان در خصوص مسائل توحیدی، اعتقادی، امامت و اخلاق و مناظرات امام است.

 

وی افزود: در یکی از این احادیث، امام رضا(ع) می فرمایند: «عقل و خرد مسلمان به کمال نمی رسد مگر آن که ده ویژگی داشته باشد و اولین ویژگی این است که مردم به خیر او امیدوار باشند».

 

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه به داستانی از احوالات امام(ع) در خصوص کمک به دیگران اشاره و خاطر نشان کرد: در سال هایی که امام در خراسان حضور داشتند به حضرت خبر رسید که خادمان امام جواد(ع) حضرت را از درب خصوصی خارج می کنند تا با سائلان و نیازمندان برخورد نداشته  باشند، امام(ع) به فرزند خود نوشتند: «عزیز من رفت و آمد خود را از درب اصلی قرار ده و هنگام عبور نیز درهم و دینار همراه داشته باش و به نیازمندان کمک کن».

 

وی افزود: این سخن امام، خطاب به دو گروه مردم و مسؤولان است که بایستی آن را در روابط خود مورد توجه قرار دهند.

 

نمونه هایی از رفع نیاز سائل در سیره ائمه اطهار(ع)

این استاد حوزه در تبیین اهمیت کمک به دیگران به ذکر نمونه ای از زندگی امیرمؤمنان امام علی(ع) پرداخت و گفت: هنگامی که سائلی به امام(ع) مراجعه کرد، به او گفتند: «چیزی ندارم»، سائل گفت: «فردا جواب خدا را چه خواهی داد؟». امام(ع) گریستند و زره خود را به سائل بخشیدند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی در ادامه بر کمک به خویشاوند نیازمند تأکید و تصریح کرد: امام رضا(ع) می فرمایند: «وقتی خویشاوند نیازمند وجود دارد، صدقه به بیگانه نمی رسد». شخصی نزد امام صادق (ع)آمد و گفت: «فقرا به من مراجعه می کنند و زکات می خواهند اما وقت زکاتم نرسیده است»، امام(ع) فرمودند: «قرض بده و هنگامی که وقت زکات رسید آن موقع حساب کن».

 

وی ادامه داد: امام صادق(ع)همچنین فرمود: «اگر می دانستید مومن چه جایگاهی نزد خدا دارد برای برآوردن حاجتش کوتاهی نمی کردید».

 

رفع گرفتاری های مالی از مصادیق صله رحم است

وی افزود: صله رحم، واجب و قطع آن حرام است و از مصداق های صله رحم این است که اگر خویشاوندان نیاز مالی دارند و شما می توانید، گرفتاری مالی آن ها را بر طرف کنید.

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امام رضا(ع) می فرمایند: «بهترین مردان کسانی هستند که کاری نمی کنند که زن و فرزند آن ها دست نیاز پیش دیگران دراز کنند و بدترین آن ها کسی است که کاری کند که زن و فرزند دست نیاز پیش دیگران دراز کنند».

 

وی یادآور شد: صدقه فقط کمک به نیازمند نیست بلکه طبق فرموده امام رضا(ع)، با دادن یک هدیه می توان صدقه داد، برخی نیز با فکرشان به دیگران کمک می کنند.

 

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به آیه شریفه «لَن تَنالوا البرَّ حتّی تُنفِقوا ممّا تُحبّون»،  بر اهمیت کمک به نیازمندان خویشاوند تأکید کرد و گفت: طلحه پس از نزول این آیه خدمت پیامبر(ص) رسید و گفت: « نخلستانی دارم که محبوب تر از آن نزد من نیست آن را به شما می دهم تا به نیازمندان بدهید»، پیامبر(ص) نپذیرفته و فرمودند: «به سراغ خویشاوندان نیازمند خود برو»./930/پ202/ب5

ارسال نظرات