آثار علامه عسکری جزو متون درسی حوزه قرار گیرد

محمد دزفولی استاد حوزه و دانشگاه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با گرامیداشت سالگرد ارتحال علامه سیدمرتضی عسکری خواستار انتشار و معرفی دیدگاهها و نظرات این عالم برجسته شیعه در مدارس علمیه شد و گفت: کتابهای علامه عسکری جزء متون درسی طلاب قرار گیرد.
وی افزود: علامه عسکری، مبانی دقیق علمی را از معارف اهل بیت(ع) گرفته و با زبان علمی روز به صورت دستهبندی شده به مخاطب ارائه کرده است؛ هر فردی میتواند با مطالعه این آثار در مسائل مختلف اعتقادی و احکامی به پاسخ برسد و شایسته است که سیستم آموزشی حوزه علمیه نیز برای آشنا شدن طلاب با مسائل مختلف تاریخی و حدیثی به این تألیفات توجه کند.
استاد حوزه و دانشگاه، مراجعه به شاگردان علامه را برای بهرهبرداری و فراگیری کتابهای علامه عسکری مؤثر خواند و گفت: مراجعه، گفتوگو و مذاکره علمی با کسانی که درس علامه را درک کردهاند و با آثار وی آشنایی دارند میتواند در فهم و تعلیم این آثار و دیدگاه جدید مفید باشد چون نکات تاریخی وجود دارد که فقط با دقت و مباحثه حل خواهد شد.
وی برای پرورش عالمانی همچون علامه عسکری در حوزه علمیه برنامهریزی دقیق متولیان و نخبگان را ضروری دانست و گفت: برای استعدادیابی و استفاده از ظرفیت طلاب باید در مرحله نخست این استعدادها سنجیده و شناسایی شود و در گام بعد با ارائه تخصص و سرمایهگذاری بیشتر، متناسب با نیاز و تخصص افراد در جای خودش استفاده شود.
محمد دزفولی، حوزه علمیه را نیازمند نگاه فراگیر دانست و گفت: در زمینه بهرهگیری از استعدادهای مختلف طلاب و همچنین نیازهای مسلمانان که به خارج از کشور نیز مربوط میشود باید حوزه علمیه نگاه فراگیری داشته باشد و بدون محدود کردن حوزه فعالیتش از ظرفیتهای مختلف موجود در میان طلاب، متولیان فرهنگی، مسلمانان و شیعیان جهان برای نشر معارف اهل بیت(ع) استفاده کند.
وی کتابهای علامه عسکری را متناسب با نیاز جهان امروز دانست و گفت: بعضی از تألیفات، آثار مکتوب و غیر مکتوب حتی جوابگوی نیاز داخلی کشور نیست اما علامه عسکری برد فکریاش متناسب با نیاز روز مسلمانان بود و با اشاره به مسافرتها و شناختی که از کشورهای اسلامی داشت نیازهای روز مسلمانان را شناخته و بر طبق آن فعالیت میکرد.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به نامههای تشکرآمیز مسلمانان نسبت به علامه عسکری و گرایش افراد بسیاری به شیعه با مطالعه آثار علامه گفت: این نامهها که تعداد آن بسیار است حکایت از نیاز مسلمانان به این افکار و تأثیر معارف ناب اهل بیت(ع) در جهان اسلام دارد.
محمد دزفولی، روش علامه عسکری را در بحثها و مناظرات الگو خواند و گفت: علامه با رعایت ادب و احترام به اعتقاد طرف مقابل، بحث منطقی و مستدل را دنبال میکرد و با مطرح کردن حقایق تاریخ اسلام هر فردی را به تفکر وا میداشت.
وی سبک بحثهای علمی و مناظرهای علامه عسکری را سبک ائمه اطهار(ع) در دعوت به حق و هدایت دانست و گفت: نوع شروع بحث و تحلیل علمی علامه در نهایت به هدایت ختم میشود.
محمد دزفولی با توجه به روآوردن نسل جوان به مراکز آموزشی جدید و رایج گفت: علامه عسکری برای نشر معارف اسلام و جذب کردن نسل جوان به تأسیس مدارس جدید اقدام کرد که از بدو ورود دانشآموز به دبستان تا مقطع دانشگاه با عنوان «کلیة اصول الدین» آموزش پیدا میکرد.
وی با اشاره به فعالیتهای سیاسی علامه عسکری در عراق گفت: وی به همراه شهید سید محمدباقر صدر تحت تعقیب حکومت عراق بود که علامه عسکری با شهادت سید محمدباقر صدر به لبنان و سپس ایران مراجعت کرد و در کنار تألیف کتاب با تأسیس دانشگاه به فعالیتهای علمیاش تحت عنوان دانشگاه اصول دین در تهران، قم و دزفول ادامه داد.
محمد دزفولی با اشاره به جنبه فرهنگی، علمی و نگاه علامه عسکری به مسائل و مشکلات مسلمانان اظهار داشت: علامه عسکری وحی را به دو دسته تقسیم کرد، وحی مستقیم و اصول کلی مطرح شده در قرآن و وحی بیانی مطرح شده در حدیث پیامبر، سنت و تفسیر که این وحی به طور غیر مستقیم به شرح و توضیح وحی مستقیم پرداخته است و باید به آن مانند قرآن توجه شود.
وی با بیان برخی از شبهات اعتقادی و فقهی مطرح شده گفت: برخی جواب این شبهات را در قرآن جستوجو میکنند و با طرح شبهه میگویند: در کجای قرآن جواب آن آمده است؟ البته باید به دنبال جواب این شبهات در دین بود که دین از قرآن و حدیث تشکیل شده و با وجود پیامبراکرم(ص) در قرآن به آنها اشارهای نشده است و ایشان یا ائمه اطهار(ع) به این شبهات پاسخ فرمودهاند.
استاد حوزه و دانشگاه، احادیث را جزئی از دین عنوان کرد و گفت: همان احترامی که برای قرآن قائل هستیم باید برای احادیث نیز داشته باشیم و تنها تفاوت قرآن با حدیث این است که در قرآن لفظ و معنی از طرف خدا صادر شده اما در وحی بیانی معنی از طرف خدا و لفظ از پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است و بعد از پیامبر اکرم(ص) با توجه به اهمیت احادیث، مغرضان از نشر، یادگیری احادیث و روشنگری به وسیله آن جلوگیری کردند که کتابهای علامه عسکری برای آشنایی مسلمانان با احادیث پیامبر(ص) نوشته شده است.
وی علامه عسکری را در زمینههای مختلف علمی و در دروس حوزه صاحبنظر خواند و گفت: کتابخانه وسیع پدر بزرگ علامه عسکری از توفیقات وی بود که در کنار تحصیل حوزه به مطالعه کتابهای تاریخی، سیاسی بهویژه سیاحتنامهها و خاطرات مستشرقان میپرداخت و از رهگذر آشنایی با افکار و ایدههای مختلف مستشرقان به خطرات خزنده و پنهانی در جهان اسلام پی برد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: علامه عسکری، شصت سال قبل، خطر وهابیت را گوشزد کرده بود و با دوری کردن از بحث و جدلهای ظاهری بیفایده و با تألیف کتابهای متعدد به شبهات وهابیت پاسخ ریشهای و مبنایی میدادند.
وی گفت: علامه عسکری نیاز جامعه را بیشتر از فقه به مسائل اعتقادی میدانست و برای همین با آمدن به ایران در سن 20 سالگی از درس تفسیر قرآن مرحوم کمرهای در مسجد امام حسن مجتبی(ع) قم استفاده کرد اما به جهات عدم استقبال طلاب آن زمان از دروس تفسیر و فشار روحی علامه، دوباره به سامرا هجرت کرد.
محمد دزفولی با اشاره به این که مسائل اعتقادی در صدر دغدغه فرهنگی علامه عسکری قرار داشت گفت: علامه عسکری از پاسخ به شبهات و مسائل اعتقادی جامعه غافل نبود و حتی با کهولت سن و در بستر بیماری از شاگردان درباره شبهات جدید و مسائل اعتقادی جامعه جویا میشد که حوزه علمیه بیش از توجه به مسائل فقهی و احکام باید به مسائل اعتقادی و شبهات موجود در جامعه و دانشگاهها بپردازد./908/ت301/ی