۰۶ مهر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۲۲۳۰۷۸

عدالت اجتماعی از نگاه نهج البلاغه

خبرگزاری رسا ـ یکی از آرزوهای بسیار مهم بشریت در طول تاریخ، اجرای عدالت و برخورد عادلانه در سطح اجتماع انسانی است، در واقع عدالت با جان و هستی بشریت در هم آمیخته است و هیچ صدا و نجوایی برای گوش جان انسانیت دلنوازتر از صدای عدالت و ترنم عدل‏خواهی نبوده و نیست و این است که بشریت دیروز و امروز و فردا، اگر چه در فرهنگ‌ها و ادیان و مذاهب اختلافاتی دارند، اما در این خواست که همانا خواست جانشان است، اشتراک دارند و این خواست مشترک تا قیام قیامت همواره همراه انسان خواهد بود و قابل سلب شدن نیست.
نهج البلاغه

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، مطلب زیر یادداشتی است از حجت الاسلام ملکی راد عضو هیأت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی که در این یادداشت به بررسی عدالت اجتماعی در جامعه اسلامی از منظر امیرالمومنین علی (ع) درنهج البلاغه پرداخته است.

 

یکی از آرزوهای بسیار مهم بشریت در طول تاریخ، اجرای عدالت و برخورد عادلانه در سطح اجتماع انسانی است، در واقع عدالت با جان و هستی بشریت در هم آمیخته است و هیچ صدا و نجوایی برای گوش جان انسانیت دلنوازتر از صدای عدالت و ترنم عدل‏خواهی نبوده و نیست و این است که بشریت دیروز و امروز و فردا، اگر چه در فرهنگ‌ها و ادیان و مذاهب اختلافاتی دارند، اما در این خواست که همانا خواست جانشان است، اشتراک دارند و این خواست مشترک تا قیام قیامت همواره همراه انسان خواهد بود و قابل سلب شدن نیست.

 

آری چه بسا ظالمان و عدالت ستیزانی از این خواست عمومی سوء استفاده نموده و در نتیجه نظامها و حکومتهایی را با این شعار برسرکار آورده‏اند اما در مقام عمل و برخورد با مردم، ظالمانه‏ترین برخوردها را داشته‏اند.

 

بشریت اگر چه صحنه‏های دلخراش از قربانی شدن عدالت به پای مطامع شخصی و گروهی و حزبی را بخود دیده است اما همچنان تشنه عدالت بوده و عطش‏اش همواره باقی است.

 

بدون تردید با عمل کردن به دستورات دین اسلام که برخواسته از وحی الهی است و عملی ساختن سیره و روش رسول اکرم(ص) و ائمه(ع) می‏توان عدالت اجتماعی را برقرار کرد بگونه‏ای که عطش انسانیت برای عدالت سیراب شده و بشریت به آرزوی دیرینه‏اش دست یابد، با توجه به این مهم، امام امیرالمؤمنین(ع) در موارد متعدد به این مسأله اشاره نموده‏اند.

 

 آن حضرت به مالک‏اشتر می‏فرماید: «حاکمان و زمامداران باید توجه داشته باشند که بهترین چیزی که مایه روشنایی چشم آنان باید باشد، برقراری عدالت در اجتماع است.»

 

 «وَ إِنَّ أَفْضَلَ قُرَّةِ عَیْنِ الْوُلاَةِ اسْتِقَامَةُ الْعَدْلِ فِی الْبِلاَدِ....؛ همانا برترین روشنی چشم زمامداران و حاکمان برقراری عدالت در بلاد و شهرهاست».

 

با توجه به این دیدگاه وقتی آن حضرت در سال 35 ق خلافت مسلمین را بعهده گرفت وبرخوردهای ناعادلانه و اجحاف و تبعیض‏های موجود در اجتماع را مشاهده کردند به مردم فرمود: «وَ اللهِ لَوْ وَجَدْتُهُ قَدْ تُزُوِّجَ بِهِ النِّسَاءُ، وَ مُلِکَ بِهِ الاْمَاءُ، لَرَدَدْتُهُ؛ فَإِنَّ فی العَدْلِ سَعَةً، وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ العَدْلُ، فَالجَوْرُ عَلَیْهِ أَضیَقُ؛ به خدا قسم بیت‏المال تاراج شده را هر کجا بیابم به صاحبان اصلی آن برمی‏گردانم گرچه با آن ازدواج کرده یا کنیزانی خریده باشند زیرا در عدالت گشایش برای عموم است و آن کس که عدالت بر او گران آید تحمل ستم و ظلم برای او سخت‏تر است».

 

چه بسا در حکومتها و نظامهایی ملاک و معیار تقسیم مسئولیتهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و ... براساس معیار و درستی نباشد بلکه برطبق تبارگرایی و جناح‏گرایی صورت بپذیرد و نتیجه چنین کاری سپرده کارهای مختلف بجای افراد شایسته، بدست افراد بی‏لیاقت و بی‏کفایت است و ثمره تلخ آن اختلال در امور مختلف جامعه و عدم حل و فصل مشکلات جامعه خواهد بود.

 

امام امیرالمؤمنین(ع) وقتی خلافت را بعهده گرفت در مواجهه با چنین صحنه‏هایی به مردم فرمود:«وَ الَّذِی بَعَثَهُ بِالحَقِّ لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَةً، وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَةً وَ لَتُسَاطُنَّ سَوْطَ القِدْرِ حَتَّی یَعُودَ أَسْفَلُکُمْ أَعْلاَکُمْ، وَ أَعْلاَکُمْ أَسْفَلَکُمْ، وَ لَیَسْبِقَنَّ سَابِقُونَ کَانُوا قَصَّرُوا، وَ لَیُقَصِّرَنَّ سَبَّاقُونَ کَانُوا سَبَقُوا ...؛ سوگند به خدایی که پیامبر(ص) را به حق مبعوث کرد سخت آزمایش می‏شوید چون دانه‏ای که در غربال ریزند یا غذایی که در دیگ گذارند به هم خواهید ریخت و زیر و رو خواهید شد تا آنکه پایین به بالا و بالا به پایین رود، آنان که سابقه‏ای در اسلام داشتند و تاکنون منزوی بودند بر سر کارمی‏آیند و آنها که به ناحق پیشی گرفتند عقب زده خواهند شد».

 

به امام امیرالمؤمنین(ع) خبر داده شد که معاویه برای جذب مردم به سوی خودش به آنها پول و هدیه می‏دهد، به امام(ع) پیشنهاد شد که شما هم مبلغی از بیت‏المال را برای جذب و جلب مردم به طرف خودت، به آنها بپرداز، امام(ع) در مقابل چنین پیشنهادی سخت ناراحت شده و می‏فرماید: «أَتَأْمُرُونِّی أَنْ أَطْلُبَ النَّصْرَ بِالْجَوْرِ فِی مَنْ وُلِّیتُ عَلَیْهِ وَ اللهِ لاَ أَطُورُ بِهِ مَا سَمَرَ سَمیرٌ وَ مَا أَمَّ نجْمٌ فِی السَّمَاءِ نَجْماً لَوْ کَانَ الْمَالُ لی لَسَوَّیْتُ بَیْنَهُمْ، فَکَیْفَ وَ إِنَّمَا الْمَالُ مَالُ اللهِ ...؛ آیا به من دستور می‏دهید برای پیروزی خود از جور و ستم درباره امت اسلامی که بر آنها ولایت دارم استفاده کنم به خدا سوگند تا عمر دارم و شب و روز برقرار است و ستارگان از پی هم طلوع و غروب می‏کنند هرگز چنین کاری نخواهم کرد، اگر این اموال از خودم بود به طور مساوی در میان مردم تقسیم می‏کردم تا چه رسد که جزء اموال خدا است...».

 

براساس این دیدگاه از نظر امام علی(ع) برترین بندگان خداوند امام و رهبر عادل و در مقابل بدترین آنها امام و رهبر جائر و ظالم است، می‏فرماید:«فَاعْلَمْ أَنَّ أَفْضَلَ عِبَادِاللهِ عِنْدَ اللهِ إِمَامٌ عَادِلٌ، هُدِی وَ هَدَی، فَأَقَامَ سُنَّةً مَعْلُومَةً، وَ أَمَاتَ بِدْعَةً مَجْهُولَةً، ... شَرَّ النَّاسِ عِنْدَاللهِ إِمَامٌ جَائِرٌ ضَلَّ وَ ضُلَّ بِهِ، فَأَمَاتَ سُنَّةً مَأْخُوذَةً، وَ أَحْیَا بِدْعَةً مَتْرُوکَةً...؛ بدان برترین بندگان خدا در پیشگاه او رهبر عادل است که خود هدایت شده و دیگران را هدایت می‏کند، سنّت شناخته شده را برپا می‏دارد و بدعت ناشناخته را می‏میراند و بدترین مردم نزد خداوند رهبر ستمگری است که خود گمراه و مایه گمراهی دیگران است که سنّت پذیرفته را بمیراند و بدعت ترک شده را زنده گرداند»./907/د101/س

 

منبع: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

ارسال نظرات