۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۲۲۳۵۱۳
رییس مجلس:

آمریکا به دنبال تخریب زیرساخت های سوریه است نه مبارزه با داعش

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس شورای اسلامی گفت: ردپای آمریکا و غرب در همه جریان ها و آشوب های منطقه دیده می شود، آنها سروصدا می کنند که می خواهیم داعش را نابود کنیم اما در واقع آنها زیربناهای اقتصادی و حیاتی سوریه را از بین می برند.
حضور رييس مجلس در اختتاميه پنجمين نمايشگاه ملي کتاب دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی دفاع مقدس با تشکر از سپاه، بسیج و سایر نهادهایی که در برگزاری این نمایشگاه فعالیت داشتند، گفت: در چند سال اخیر یک روند صعودی و مثبت در تدوین و نگارش آثار مربوط به دفاع مقدس از نظر کمیت و کیفیت مشاهده می‌شود که چشمگیر و جذاب است.

وی با اشاره به گسترش نشر آثار دفاع مقدس گفت: انصافاً ابعاد و اضلاع دفاع مقدس به خوبی نشان داده می‌شود. البته آثاری هم مربوط به دفاع مقدس در خارج از ایران نوشته و منتشر شده است که برخی از آنها نیز در ایران ترجمه شده است. این آثار نیز از یک زاویه مهم هستند، اینکه بررسی کنیم عراقی‌ها و کسانی که این جنگ را به پا کردند، چه تحلیلی داشتند که وارد این کارزار شدند؟

رئیس نهاد قانونگذاری گفت: من در آثاری که در خارج از ایران چاپ و ترجمه شده است، کتاب سرلشگر رفیق‌ساوایی که مسئول اطلاعات ارتش عراق بود، نکات خیلی مهمی از منظر عراقی‌ها دارم که چرا و با چه انگیزه‌ای صدام تصمیم گرفت آغازگر جنگ باشد، چه کسانی تحریک کردند و چه کسانی تلقی داشتند که عراق پیروز می‌شود؟ صدام ارزیابی‌های مهمی از درون ایران داشت که حاوی نکات مهمی است.

وی تصریح کرد: ویژگی‌های صدام نیز حائز اهمیت است. این کتاب یک فصلی دارد که صدام به جادو جنبل علاقه داشت، به طور مثال پیشگویی‌های یک خانم در کردستان برای صدام مهم بود. صدام به کردستان می‌رفت و از وی اطلاعات می‌گرفت. این هم فخر فرهنگی است که آنها در این فضا کار می‌کنند.

لاریجانی گفت: همه این اقدامات و همه بحث‌هایی که درباره جریان مقاومت در منطقه کتاب‌هایی تدوین شده، همه کارهای مهمی است، چون دفاع مقدس ادامه انقلاب اسلامی است، یک هویت دارد و این حادثه‌ای است که برای چند دهه منطقه را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: جنگ تحمیلی از لحاظ سیاسی و امنیتی حادثه کوچکی نیست، همچنین جنگ تحمیلی از لحاظ داخلی انگیزه‌ها را قوی کرده و راهبرد ما را دقیق‌تر نشان می‌دهد، اما تاثیرات منطقه‌ای آن که مثل یک زلزله در شرایط سیاسی و امنیتی منطقه تاثیر گذاشت، چشم‌ها را بازتر و فکرها را دقیق‌تر می‌کند.

وی در ادامه افزود: حوادثی نظیر جنگ 33 روزه و انتفاضه فلسطین و یا در نمونه آخر آن جنگ غزه یا مسائلی که در جریان اشغال خاک عراق رخ داد، همه اینها پیوندهایی با این جرقه‌ای که در ایران خورد دارد. هر کدام از این آثار یک گمشده‌ای را از هویت اسلامی روشن می‌کند.

دکتر لاریجانی ادامه داد: از همه نیروهای نظامی، سپاه و بسیج که کمک می‌کنند این آثار منتشر شود، تشکر می‌کنم، البته وضع ناشرین خیلی مناسب نیست، از نظر اقتصادی احتیاج به کمک دارند، البته برخی اقدامات حمایتی از نظر معافیت مالیاتی انجام شد، ولی حال و روز آنها خوب نیست و باز هم باید به بخش نشر کمک کرد، در بخش‌هایی آنها احتیاج به تحقیق دارند و در بخش‌هایی که این خاطرات بخواهند تبدیل به کتاب شوند، نیاز به کار تحقیقاتی دارند و نگارش باید صورت گیرد که هزینه زیادی متوجه آنها می‌شود و ناشر توانایی پرداخت آنها را ندارد.

رئیس قوه مقننه تاکید کرد: همان گونه که فیلم های دفاع مقدس نیاز به حمایت مالی دارند باید نشر آثار حوزه دفاع مقدس نیز باید مورد حمایت قرار گیرد و نباید خیلی خست در این زمینه به خرج داد زیرا گوشه هایی از این امر مهم را روشن می کند که برای امروز ما مهم است. این نشست ها، فقط برای بزرگداشت یک موضوع مهم نیست، یادمان باشد که دفاع مقدس موضوع مهمی است و باید بزرگ داشته شود لکن همه هدف این نیست و باید شرایط امروز را بهتر بفهمیم و چشمهایمان بازتر شده و خودمان را بهتر بشناسیم زیرا این حوادث می تواند به نحو دیگری ادراک شود.

وی افزود: فرض کنید در آن زمان شرایطی در منطقه حاکم بود دشمنی هایی به وجود آمد و حالا شرایط تغییر کرده است اما حالا هم خیلی از این دشمنی ها وجود دارد پس باید عاملی که ما را پیروز کرد و چه حوادث حین جنگ و چه حوادثی که باعث خاتمه جنگ شد همه باید بررسی و تحلیل شود اسناد آن استخراج و کالبد شکافی شود از منظر اینکه ما حدود خود را بهتر بشناسیم خیلی مهم است.

لاریجانی گفت: چند نکته را در این زمینه باید اشاره کنم قبل از جنگ تحولات و شرایطی بود که باعث شد این حادثه رخ بدهد، منهای ویژگی های شخصی صدام که دوست داشت قهرمان ملت عرب شود .تحلیلی که از شرایط داشت برایش مسجل شده بود که پیروز می شود و سپس اقدام کرد. چه جنبه های شخصیتی و چه عواملی که باعث شد او تصمیم بگیرد اگر می دانست شکست می خورد این کار را انجام نمی داد.

لاریجانی با اشاره به دلایل ایجاد جنگ گفت: یکی از دلایل دیگر انجام این جنگ ضعف نیروهای مسلح در داخل کشور بود آن زمان ارتش به دلایل مختلف خیلی ضعیف شده بود و دشمن متوجه این موضوع شده بود که سپاه پاسداران و بسیج هم هنوز شکل آنچنانی پیدا نکرده بود. بنابراین آنها تصور می کردند که نیروهای مسلح همین ارتش است، ارتشی که وضع خوبی نداشت البته تحلیل غلطی هم نبود، انگیزه مند شدند که ایران را مورد تهاجم قرار دهند.

وی در ادامه گفت: یک نکته مهم این است که بدانیم هر وقت نیروهای مسلح از قدرت کافی برخوردار نباشند یا جلوه آنها ضعیف باشد این موضوع برای دشمن وسوسه کننده است. هر وقت نیروهای مسلح قوی باشند و ظهور داشته باشند این قدرت، یک نیروی بازدارنده است.

لاریجانی با تاکید بر حمایت از نیروهای مسلح گفت: نیروهای قوی نظامی در کشور عامل بازدارنده از تجاوز دشمنان است و اگر اقداماتی از این دست انجام نگیرد آن زمان باید خیلی بیشتر هزینه کنیم. نقش بازدارندگی نیروهای مسلح که قدرتمند باشند بسیار زیاد است و باعث می شود که هزینه های درازمدت کشور کاهش پیدا کند لذا باید به این موضوع توجه بیشتر نمود.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه ملت ما در زمان جنگ تجربیات بسیار خوبی پیدا کرد و این توجه به وجود آمد که نیروهای مسلح را باید در بخش هایی کاملا حمایت کرد و فرماندهی کل قوا به این وجه توجه داشتند و امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از قدرتمندترین بخش های نظامی در خاورمیانه است که این یک ارزش و افتخار برای ایران است.ارتش جمهوری اسلامی هم یک قدرت بسیار برازنده در منطقه خاورمیانه دارد بسیج هم پشتوانه محکمی است که این ها سرمایه های بزرگی است و باید قدر این نیروها را بدانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: آشفتگی و به هم ریختگی سیاسی درونی کشور را می توان دلیل دیگر حمله عراق به ایران دانست. بنی صدر با دغلکاریهایی که انجام داد رئیس جمهور شد و با مقالات خود در روزنامه انقلاب اسلامی و سخنرانی هایی که داشت دست به تخریب شخصیت های برجسته نظام و حزب جمهوری اسلامی زد.

وی همچنین به نقش گروهک های تروریستی در سالهای ابتدایی انقلاب اشاره کرد و افزود: اوضاع کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی همانند وضع پس از انقلاب مشروطه بود اما باید دانست که حفاظت از آزادی آدابی دارد که باید قدر آن را دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در رابطه با حامیان حمله عراق به ایران گفت: آمریکا و غربی ها صدام را برای حمله به ایران تحریک کردند زیرا مردم با انقلاب اسلامی نشان دادند جلوی استکبار ایستادگی می کنند بنابراین از نظر دشمنان باید این قدرت نابود می شد انها به صدام کمک کرده و او را برای حمله به ایران تحریک کردند البته انها همیشه تنها به فکر منافع خودشان هستند.

دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: ماجراجویی های آنها امروز نیز در منطقه انجام می شود و ردپای آمریکا و غرب در همه جریان ها و آشوب های منطقه دیده می شود، آنها سروصدا می کنند که می خواهیم داعش را نابود کنیم اما در واقع آنها زیربناهای اقتصادی و حیاتی سوریه را از بین می برند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نماینده پنتاگون در اظهار نظرهایی گفته است که برخورد ما با داعش در عراق تاکتیکی اما در سوریه راهبردی است. دلیل این دو راهبرد این است که آنها در سوریه برنامه دیگری دارند و میخواهند مناطقی را که بمباران میکنند به دست نیروهای دست پرورده خودسان تصرف شود اما در عراق تعداد مستشارانشان را زیاد می کنند تا بتوانند نفوذ نظامی بیشتری داشته باشند.

رئیس مجلس در پایان گفت: صدام در آن زمان می خواست قهرمان ملت عرب شود اما به تفاله عراق تبدیل شد بنابراین سران عرب در منطقه باید از تجربه گذشته درس بگیرند.

گفتنی است، در اختتامیه پنجمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس از تندیس شهید حجت الاسلام والمسلمین عبدالله میثمی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و لشگری رونمایی شد. همچنین از انتشارات ، غرفه ها و نویسنده های برتر این نمایشگاه تقدیر به عمل آمد./806/پ203/ج

ارسال نظرات