۱۷ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۲۲۴۶۴۷
استاد حوزه علمیه قم:

تعلیم قرآنی احکام شرعی مهم ترین خواسته امام باقر از مسلمانان است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که امام باقر(ع)، مسلمانان به ویژه شیعیان را به انس با قرآن و ممارست در خواندن آیات آن دعوت می‌کردند، گفت: تعلیم قرآنی احکام شرعی مهم ترین خواسته امام باقر(ع) از مسلمانان به ویژه شیعیان است.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام رونقی، استاد حوزه و دانشگاه، شب گذشته  در جلسه امام باقر شناسی در حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان این که مهم ترین رسالت و وظیفه انسان نسبت به قرآن این است که با این کتاب آسمانی مأنوس باشد و زندگی خود را در همه شرایط به آن عرضه کند و از آیات قرآن پند و موعظه بخواهد، گفت: ما باید به وسیله تعلیم قرآنی احکام شرعی، پایگاه فکری خود را تقویت کنیم تا دیگران ما را خرافه پرست ندانند.

 

وی افزود: منظور از تعلیم قرآنی احکام شرعی این است که زمانی برای مثال وضو را به کودک آموزش می دهیم آیات قرآنی آن را نیز برایش بخوانیم یا در مسأله حجاب و سایر احکام هم به همین ترتیب عمل کنیم که در حال حاضر حضرت آیت الله وحید خراسانی در رساله خود این سنت نیکوی قدما را زنده کرده اند.

 

وی با بیان این که شهادت امام حسین(ع) و سختی های امام سجاد (ع) راه را برای امام باقر (ع) باز کرد و مردمی که تا آن زمان نیازی برای مراجع به امام نمی دیدند و به خاطر این که اهل بیت مخالف حکومت بودند تمایلی به برقراری ارتباط با آنها نداشتند پس از واقعه کربلا متوجه شدند که قرآن نیاز به یک مرجع تفسیر دارد و این مرجع باید آگاه باشد، افزود: به همین خاطر مردم بر گرد امام باقر(ع) حلقه زدند و زمینه برای تربیت شاگردان بر مبنای تعالیم قرآن فراهم شد و امام باقر(ع) در همان نخستین کلاس های درس خود از مسلمانان خواستند ایشان هر چیزی را که می گویند آدرس قرآنیش را از ایشان بپرسند تا به این ترتیب پایگاه قرآنی و تفکر مردم قوی شود و به مردم می گفتند به حدی با قرآن مانوس باشدی که اوراق قرآن شما در اثر تمرین و ممارست کهنه شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: پایگاه فکری شیعه قرآن است و اهل بیت شیعه را بر مبنای آیات قرآن کریم تعلیم داده اند که برای نمونه در وضو گرفتن ما برای این مسح سر و پا را به شکل حاضر به جا می آوریم چون در آیه قبل از کلمه مسح حرف ب آمده و ب در اینجا ب اتصال به ساق است.

 

حجت الاسلام رونقی با اشاره به این که اسلام دین ایجاب و سلب، اثبات و نفی است، گفت: اسلام بر مبنای عقل و منطق شکل گرفته و امام باقر(ع) هم با استفاده این منطق شیعیان را تربیت کردند و آیت الکرسی را برای نخسیتن بار برای مسلمانان تفسیر کردند زیرا تا قبل از این موضوع بنی امیه برای این که بتوانند جایگاه امامت را کنم رنگ کنند به روحانیت گفته بودند حق سخن گفتن در خصوص کفر و شرک و سایر امور را بالای منبر برای مردم نداشتند.

 

وی با بیان این که امام باقر(ع) در تفسیر آیت الکرسی می فرمایند توحید باید همراه با توسل باشد و توحید بدون توسل توحیداستکباری و ابلیسی است، گفت: توحید ابلیسی و توحید استکباری به توحیدی گفته می شود که در آن شخص یا الله را بر زبان می آورد ولی به یا رسول الله و علی ولی الله کاری ندارد که نمونه بارز این اسلام شیطان است زیرا در هنگام سجده به خداوند گفت: من حاضرم یا الله بگوییم ولی حاضر نیستم یا آدم را بگویم که خداوند در آن آیه به واسطه حرف ل که آمده به او می گوید من به شما گفتم به قبله آدم سجده کنید برای خدا نه این که مستقیم به آدم سجده کنید بنابراین توحیدی که با توسل به اهل بیت و نبی خدا همراه نباشند توحید استکباری است که امروزه اسلام گروه های تکفیری نظیر داعش و القاعده همین نوع از اسلام است.

 

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر تعالیم دین را قرآنی یاد بگیریم می توانیم به دیگران هم یاد بدهیم و مخالفان خود را قانع کنیم که برای نمونه اگر به قرآن کریم نگاه کنیم می بینیم داستان زندگی پیامبران را به صورت یک برش خاص برای انسان مطرح کرده تا انسان عبرت بگیرد برای مثال مسأله امامت و ولایت در داستان حضرت طالوت و جانشینی داوود آمده است که در آن جا زمانی که حضرت طالوت داوود را به جانشینی معرفی کردند مردم برای خود حق رای قائل شده و گفتند ما از داوود بهتر سراغ داریم و او را نمی خواهیم که حضرت طالوت به صراحت به آنها گفت در این زمینه مردم حق رای ندارند و انتخاب جانشین نبی بر عهده خود خداوند است که اگر به این داستان به دیده عبرت نگاه کنیم متوجه می شویم خداوند هزاران سال قبل جلوی ماجرای سقیفه را با این داستان گرفته است.

 

حجت الاسلام رونقی با اشاره به این که قرآن بزرگترین مدافع برای اهل بیت است، ادامه داد: اگر می خواهیم از فکر اهل بیت دفاع کنیم باید زندگی خود را قرآن کنیم و این دهه دیگر دهه توجه به ظاهر قرآن نیست بلکه دهه تدبر و تعمق در قرآن است.

 

وی یادآور شد: ختم قرآن در هر دو سال توسط مردم کمترین خواسته قرآن از مردم است و اگر ما می خواهیم بر مشکلات پیروز شویم باید به این حداقل ها عمل کنیم./968/پ202/ی

 

 

 

ارسال نظرات