هدف اصلی آمریکا از ائتلاف ضد داعش تصرف سوریه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیتالله سید احمد علمالهدی در خطبههای نماز جمعه این هفته مشهد مقدس در حرم امام رضا (ع) به مناسبت میلاد امام هادی (ع) و گرامیداشت هفته نیروی انتظامی، به بیان خصوصیات مشترک بین سه امام آخر شیعیان پرداخت و گفت: در جریان امامت و در چهار امام مانده به ختم امامت، سه امام در دوران طفولیت به مقام امامت رسیدهاند.
وی ادامه داد: با تأمل در این امر میتوان به دو پیام دستیافت که رسیدن یک امام در سنین طفولیت به مقام امامت بیانگر این حقیقت است که امامت امری ساختاری است، امام را خدا امام آفریده و اینطور نیست که در بین انسانها یک فرد برحسب شایستگی خاصی که دارد به عنوان امام گزینش شود.
امامجمعه مشهد با اشاره به فرازی از زیارت جامعه کبیره «خَلَقَکُمُ اللَّهُ اَنْواراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقینَ؛ حَتَّی مَنَّ عَلَیْنَا بِکُمْ فَجَعَلَکُمْ فِی بُیُوتٍ أَذِنَ اللَهُ أَن تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ»، اظهار داشت: زیارت جامعه کبیره یک دوره کامل امام شناسی و ولایت شناسی است که امام هادی (ع) تبیین فرموده اند؛ در این فراز از زیارت جامعه تصریحشده که امامت امری ساختاری بوده و انتخابی یا انتصابی نیست؛ «خَلَقَکُمُ اللَّهُ اَنْواراً فَجَعَلَکُمْ بِعَرْشِهِ مُحْدِقینَ»، «خداوند شما را بهعنوان انوار آفرید تا ظن نبرید که ما از انسان بودهایم».
رهبری مرامی، محور رهبری جامعه اسلامی است
وی به دومین پیام امامت در سنین طفولیت اشاره و عنوان کرد: پیام دومی که امامت سه امام در دوران طفولیت رقم خورده این است که رهبری سیاسی در جامعه دینی و اسلامی باید آمیخته با رهبری مرامی باشد؛ اصالت در رهبری جامعه، رهبری مرامی است نه رهبری سیاسی بلکه رهبری سیاسی یک جامعه دینی قابلتفکیک از رهبری مرامی نیست.
نماینده خبرگان رهبری، تحقق رهبری مرامی را لازمه تحقق رهبری سیاسی دانست و ادامه داد: اگر رهبری مرامی در جامعه محقق شد آنگاه شایستگی رهبر برای رهبری جامعه قطعی است، رهبری سیاسی دنبالهرو رهبری مرامی است.
امام جمعه مشهد با طرح این سؤال که چرا باید رهبری جامعه به عهده فقیه جامعالشرایط عادل باشد، عنوان داشت: در نظام اسلامی برحسب باور ما شیعیان، محور در رهبری، رهبری مرامی است؛ کسی که نتواند در عرصه دینی جامعه را رهبری کند، در عرصه سیاسی نیز این توانایی را نخواهد داشت؛ جامعه ما، جامعه لیبرال نیست که بگوییم اقتصاددان و سیاست دان نیز میتواند رهبر باشد، رهبری مرامی در همه تخصصها در زمان غیبت امام معصوم (ع) تنها در رهبر مجتهد جامعالشرایط قابل تحقق بوده و مصداق پیدا میکند.
وی تأکید کرد: مردم برای اسلام و دین جان خود را فدا کردند تا نظام دینی تشکیل دهند اینطور نبود که بچههای مردم کشته شوند و ملت سینه خود را در برابر گلولههای داغ نظام ستمشاهی سپر کنند تا نظامی لیبرال دموکراسی راه بیندازیم.
نیروی انتظامی ضامن اجرای ارزشهای ولایی در جامعه
آیتالله علمالهدی به همزمانی هفته نیروی انتظامی و دهه ولایت اشاره کرد و بیان داشت: پیام این تقارن این است که یک بخش از مسؤولیت نیروی انتظامی تأمین امنیت اجتماعی مردم در عرصه جامعه است درحالیکه نیروی انتظامی نظام جمهوری اسلامی یک نیروی مسلح تحت فرماندهی ولی امر مسلمین بوده و ضامن اجرای منویات ولایت و ارزشهای ولایی در جامعه دینی است.
وی با تأکید بر اینکه این پلیس، پلیس امام زمان، ولایت و حجت خداست، عنوان کرد: نیروی انتظامی ضامن اجرای ارزشهای دین در جامعه است و در مقابل هر هتاکی و پردهدری که بخواهد ارزشهای دینی را هتک کند، خواهد ایستاد.
هدف اصلی فتنهها و توطئههای منطقه، براندازی ایران و اسلام است
نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به تحولات منطقه و فتنهانگیزی غرب در کشورهای همسایه با ایران، اظهار داشت: جریان کفر جهانی برای براندازی اسلام تنها به سراغ ایران میآید که برای تحقق اهداف خود هم با فتنهگریها در داخل کشور و هتک حرمت اسلام و ارزشهای دین و هم با توطئههای برونمرزی میکوشد از طریق براندازی ایران، اسلام را از بین ببرند.
وی ادامه داد: آنان ائتلاف علیه داعش به وجود میآورند درحالیکه همه دنیا میدانند داعش را خوشان ایجاد کردهاند؛ امام سجاد (ع) فرمودند: «الحمد لله الذی جعل اعدائنا من الحمقى»، خدا را شکر که خدا دشمنان ما را احمق قرار داد؛ اروپا و آمریکا حساب نمیکنند که مردم جهان میبینند که داعش را آمریکا به وجود آورد و این موضوع را معاون رئیسجمهور آمریکا عنوان کرده است که «داعش را همپیمانان ما در منطقه ایجاد کردند».
امام جمعه مشهد مقدس بابیان اینکه شعار مبارزه با داعش یک فتنه و توطئه از سوی آمریکا است، خاطرنشان کرد: زمانی که داعش بخشی از حلب سوریه را تصرف کرد و از اقتداری برخوردار بود به سمت کوبانی حرکت نکرد اما امروز که اقتدار آنان در منطقه بهشدت تضعیفشده و توسط ارتش سوریه در محاصره هستند به فکر هجوم به کوبانی افتادهاند.
کوبانی، بهانهای برای هجوم ترکیه به سوریه است
وی با بیان اینکه نزدیک شدن داعش به مرزهای ترکیه بهانهای برای ورود نظامی این کشور به سوریه است، تصریح کرد: دولت ترکیه توان نظامی خود را در مرزها مستقر کرده تا بهعنوان اینکه داعش به مرزهای این کشور نزدیک شده، در قالب ائتلاف ضد داعش وارد خاک سوریه شود و دخالت نظامی کند اما آنان هیچگاه به داعش آسیب نمیزنند همانطور که هواپیمای آمریکایی در سوریه پالایشگاه سوریه را منهدم کردند، مردم مظلوم بیدفاع را کشتند اما از داعش کسی کشته نشد.
تصرف سوریه توطئهای برای ورود داعش به ایران
آیتالله علمالهدی با اشاره به اینکه تصرف سوریه و دخالت نظامی در عراق برای ورود داعش به ایران است، اضافه کرد: مسئله ائتلاف، مسئله جنگ با داعش نیست، مسأله تصرف سوریه و دخالت نظامی آمریکا و اروپا در عراق است تا ایران ب هعنوان دفاع از این دو کشور وارد عرصه نظامی شده، داخل کشور از نیروهای دفاعی تخلیه شود تا بتوانند داعش را از مسیر دیگری وارد ایران کنند و در نهایت امنیت ایران از بین برود.
رهبری مدبر و جامعه بصیر مانع تحقق اهداف دشمن
وی یادآور شد: آنان نمیدانند ایران رهبری حکیم و با تدبیر دارد، فرماندهان نیروهای مسلح ما عناصر باتجربهای هستند که هشت سال با تمام دنیا جنگیدند و دفاع کردند، ملت ایران، ملت زنده بانشاط و با رشد سیاسی بیدار است که این فتنه را نیز همچون دیگر فتنههای آنان خاکستر خواهد کرد.
امامجمعه مشهد در خطبه اول نماز جمعه امروز در ادامه بحث سبک زندگی اسلامی در رابطه با اهمیت توجه به تأمین نیازهای اولیه زندگی به موضوع مسکن پرداخت و گفت: یکی از ابعاد عدالت اجتماعی، هماهنگی و تقریب در جریان زندگی است.
وی افزود: زمانی عدالت اجتماعی در جامعه دینی اجرا میشود که افراد این جامعه در عرصه حیات و زندگی دچار اختلاف طبقاتی نباشند.
عدالت اجتماعی با تقارن در زندگی افراد حاصل میشود
آیتالله علمالهدی بابیان اینکه تقارن در زندگی افراد یکی از ابعاد عدالت اجتماعی است، تصریح کرد: ما طبقه یکسان و مساوی را در جامعه قبول نداریم اما نکته مهم این است که انسانها در جامعه دینی در کنار یکدیگر از نظر سطح زندگیها نزدیک و مقارن با یکدیگر باشند.
وی به آیاتی از سوره واقعه اشاره کرد و ادامه داد: در سوره واقعه، پروردگار وقتی سرنوشت اصحاب الشمال را بهعنوان طبقه ضد خدا و ضد ارزش معرفی میکند، میفرماید: «وَ أَصْحابُ الشِّمالِ ما أَصْحابُ الشِّمالِ؛ سَمُومٍ وَ حَمیمٍ؛ وَ ظِلٍّ مِنْ یَحْمُومٍ؛ لا بارِدٍ وَ لا کَریمٍ»، کسانی که سرنوشت آنان در سموم و حمیم دوزخ در جایی قرار دارند که هیچ آرامش و رفاهی در آن نیست.
نماینده خبرگان رهبری به آیه دیگری از این سوره اشاره و اضافه کرد: خداوند در این آیه می گوید: «إِنَّهُمْ کانُوا قَبْلَ ذلِکَ مُتْرَفینَ» اینان کسانی هستند که مترفین بودند، یعنی انسانهایی که بین آنها و قشر متوسط جامعه ازنظر جریان زندگی و گذران زندگی اولیه با مردم تفاوت وجود دارد.
مذمت استفاده از خانه بهعنوان نمایش توان اقتصادی
وی به تأکید ائمه اطهار (ع) نسبت به استفاده از خانه در حد کفایت، اظهار داشت: از پیامبر (ص)، امیرمؤمنان (ع) و امام صادق (ع) در این خصوص روایاتی نقلشده که ساخت خانه بر اساس ریا و سمعه و همچنین استفاده از خانه بهعنوان یک ابزار فخر و نمایش توان مالی را مذمت کردهاند.
امامجمعه مشهد ادامه داد: ممکن است بعضی افراد به روایت پیامبر اکرم (ص) که فرمودند: «من سعادة المرء سعة دار»، «خانه بزرگ از خوشبختی مرد است» استناد کنند و بگویند پیامبر (ص) داشتن خانه وسیع را سفارش کردهاند اما باید گفت منظور ایشان داشتن زندگی آسان و راحت بوده است.
وی اضافه کرد: ایشان در ادامه این روایت میفرمایند: «و الزوجة الصالحة»، یعنی همسر صالحه نیز سعادت مرد است، نمیگویند همسر پولدار و زیبا، میگویند همسر صالحه پس مراد از خانه بزرگ، خانهای برای گذران بدون مشکل زندگی است./9315/پ201/ج