۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۷
کد خبر: ۲۲۴۹۳۵
با حضور مدیر حوزه‌های علمیه کشور؛

نرم‌افزارهای «قواعد ادبیات عربی» و «دروس حوزوی» رونمایی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ مراسم رونمایی از نخستین نرم‌افزارهای «قواعد ادبیات عربی» و «دروس حوزوی» با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری در قم برگزار می‌شود.
کلاس درس حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،‌ سید مصطفی حسینی، مدیر پروژه نرم‌افزارهای دروس حوزوی، امروز در نشستی با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم از برگزاری مراسم رونمایی نخستین نرم‌افزارهای «قواعد ادبیات عربی» و «دروس حوزوی» در قم خبر داد.


وی افزود: این مراسم پنج شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۳ ساعت ۹ صبح با سخنرانی آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه کشور در قم، بلوار جمهوری ، ساختمان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار خواهد شد.


حسینی افزود: این نرم‌افزار متن کامل ۱۴۳ عنوان در ۲۵۳ جلد کتاب در مورد قواعد ادبیات عربی، به زبان عربی و فارسی، مشتمل بر موضوعات   صرف، نحو، معانی، بیان، بدیع، تاریخ ادبیات عربی و تاریخ نحو  را شامل می‌شود.


وی به امکانات این نرم‌افزار اشاره کرد و ادامه داد: دسته‌‎بندی کتب بر مبنای موضوعات،  ارتباط هر یک از صفحات متنی کتاب با صفحه تصویری آن،  ارتباط ترجمه، شرح و حاشیه با متن اصلی آن،  جستجو در باب و سرفصل کتب از طریق فهرست گزینشی از جمله امکانات این نرم‌افزار است.


این پژوهشگر حوزوی، شخصیت‌شناسی مؤلفان و اطلاعاتی چند درباره کتب برنامه،  ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات،  دسترسی آسان کاربران و پژوهشگران به آیات موجود در متون برنامه به همراه مطالب مربوط به آن‌ها و  قابلیت‌های پژوهشی، به همراه امکانات: یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن را از دیگر امکانات این نرم‌افزار برشمرد.


  وی تصریح کرد: همچنین  متن کامل ۲۳۰ عنوان در ۷۸۵ جلد کتاب از دروس حوزوی، به زبان عربی و فارسی، مشتمل بر موضوعات  ادبیات عربی (صرف، نحو، معانی، بیان و بدیع)، قرآن (ترجمه، تفسیر، روخوانی و تجوید، علوم قرآنی)، نهج البلاغه (ترجمه و شرح)، حدیث (درایه و رجال)، فقه، اصول فقه، کلام، منطق، حکمت و فلسفه، اخلاق و عرفان در این نرم‌افزار قرار گرفته است.


حسینی گفت: دسته‌‎بندی کتب بر اساس موضوعات و متون درسی،  ارتباط هر یک از صفحات متنی کتاب‌های ادبیات عربی با صفحه تصویری آن،  ارتباط ترجمه، شرح و حاشیه با متن اصلی آن،  دسترسی به آیات موجود در متون برنامه به همراه مطالب مربوط به آن‌ها از جمله مشخصات این نرم‌افزار است.


وی  شخصیت‌شناسی مؤلفان و اطلاعاتی چند درباره کتب برنامه،  جستجو در عناوین ابواب و سرفصل‌های کتب از طریق فهرست گزینشی،  ارتباط واژگان متون برنامه با چند دوره لغت‌نامه، با امکان دسترسی به ریشه و مشتق کلمات را از دیگر قابلیت‌های این نرم‌افزار برشمرد.


مدیر پروژه نرم‌افزارهای دروس حوزوی گفت: قابلیت‌های پژوهشی، به همراه امکانات: یادداشت‌برداری، ذخیره‌سازی، ویرایش و چاپ متن از دیگر مشخصات این نرم‌افزار است./908/پ202/س
 

ارسال نظرات