۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۲۸۱۶۲
مدیرکل امور تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی:

قمه‌زنی انحرافی آشکار در مکتب اصیل اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‏الاسلام موسوی مسائلی همچون قمه‌زنی را وهن به اهل بیت(ع) خواند و تصریح کرد: قمه‌زنی، شأن و منزلت شیعیان را پایین می‌آورد و در هیچ منبع روایی، مدرک و سندی برای قمه‌زنی وجود ندارد که اگر کاری موجب توهین و وهن مذهب شود جایز نیست.
مديرکل امور تبليغي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم- سيد غلام عباس موسوي

حجت‏الاسلام سید غلام عباس موسوی، مدیر کل امور تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‏وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به عزاداری در دهه محرم و صفر اظهار داشت: فرهنگ عاشورا و عزاداری امام حسین(ع) به صورت چشمه جاری در بستر تاریخ جریان دارد و توانسته است این چشمه خروشان در طول تاریخ به معارف دین نورانیت ببخشد و احکام دین را احیا کرده و جاودان نگه دارد.

دین اسلام، مدیون خون سیدالشهدا(ع) است

وی دین اسلام را مدیون خون سیدالشهدا خواند و ابراز کرد: قیام حماسه ساز عاشورا و مکتب امام حسین(ع) سبب شده است که نام اهل بیت(ع) در تاریخ ثبت شود و تا قیامت جریان ساز باشد.

حجت‏الاسلام موسوی، عاشورا را به منزله تمام تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: عاشورا یک روز بود اما همه دوران‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و توانسته است نهال دین، قرآن و احکام الهی را آبیاری کند که مسلمانان هر چه دارند از عاشورا است و قیام سیدالشهدا(ع) بستر دین را فراهم کرد.

وی به ارزش‌ها و رویش‌ها در پرتو قیام عاشورا اشاره کرد و افزود: قیام سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ بی‌بدیل بوده قیامی حرکت ساز، تاریخ ساز، سرنوشت ساز، درس آموز و عبرت آموز است که هر حرکتی در آن سازنده است.

مدیر کل امور تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به حرکت امام حسین(ع) از مکه تا کربلا و حرکت اسرا از کربلا تا کوفه و شام تصریح کرد: تمام لحظات قیام بی‌نظیر کربلا برای همه انسان‌ها عبرت آموز است که در همه ابعاد می‌توانند به درس‌های آموزنده این قیام مراجعه کنند.

وی با بیان فرهنگ یاران امام حسین(ع) تأکید کرد: این فرهنگ در مقابل فرهنگ یزیدیان قرار دارد چنان که در خطبه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) به این عبرت‌ها و درس‌های قیام عاشورا اشاره شده است.

عاشورا سرچشمه زلال معارف اسلامی است 

حجت‏الاسلام موسوی، عاشورا را سرچشمه زلال معارف اسلامی دانست و یادآور شد: این چشمه در طول تاریخ جریان داشته و در زمان‌های مختلف تشنگان را سیراب کرده است چنان که در عصر حاضر انقلاب اسلامی ایران از حماسه عاشورا نشأت گرفت و برای مبارزه با طاغوت زمان به پا خاست و به پیروزی رسید.

وی دفاع مقدس را در راستای قیام سیدالشهدا(ع) خواند و گفت: قیام عاشورا الگوی تمام قیام‌های تاریخ است که باید قدر و منزلت این حماسه را دانست و به خاطر حفظ اسلام ناب از غبار فتنه و زنگارها از آن مراقبت کرد.

حجت‏الاسلام موسوی، عبرت گرفتن از قیام عاشورا را متناسب با زمان دانست و تصریح کرد: در این زمان نگذاریم ولی خدا تنها بماند و به سرنوشت امام حسین(ع) دچار شود بلکه با حمایت و همراهی این انقلاب حسینی را به صاحب اصلیش امام زمان(عج) تحویل دهیم.

وی به یاران سیدالشهدا(ع) در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: هر فردی به تناسب موقعیت، سن و سالش، اصحاب امام حسین(ع) همچون حبیب بن مظاهر، زهیر، قاسم و... را الگو قرار دهد همچنین بانوان در زمینه حجاب و عفاف از کسانی همچون زینب کبری، سکینه و... الگو بگیرند.

هدف قیام امام حسین(ع) احیای ارزش‌های اسلامی است

حجت‏الاسلام موسوی، هدف قیام امام حسین(ع) را احیای دین و ارزش‌های اسلامی عنوان کرد و افزود: با این که احساس در کربلا موج می‌زند اما مانع از شعور دینی، بصیرت و آگاهی یاران امام حسین(ع) نمی‌شود، احساسی که بر هدف و ارزش‌ها غلبه نمی‌کند.

وی با اشاره به اهمیت عزاداری گفت: عزاداری امام حسین(ع) فقط به سر و سینه زدن نیست بلکه عزاداری بهانه‌ای برای حفظ شعائر، بیان احکام الهی و حفظ نماز است و عزاداری مورد قبول است که در بستر دین باشد و احکام الهی در آن رعایت شود.

مدیر کل امور تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تأکید کرد: عزاداری نباید باعث گناه، اختلاط محرم و نامحرم، آزار و اذیت مردم و خودنمایی شود زیرا هر حرکت بزرگی به طور معمول حاشیه‌هایی دارد که نگذاریم خرافات و حاشیه‌ها به متن اصلی عزاداری وارد شوند تا نورانیت و شفافیت عاشورا حفظ شود.

وی مسائلی همچون قمه‌زنی را وهن به اهل بیت(ع) خواند و تصریح کرد: قمه‌زنی، شأن و منزلت شیعیان را پایین می‌آورد و در هیچ منبع روایی، مدرک و سندی برای قمه‌زنی وجود ندارد که اگر کاری موجب توهین و وهن مذهب شود جایز نیست.

قمه‌زنی، چهره اسلام و شیعه را نادرست معرفی می‌کند

حجت‏الاسلام موسوی، قمه‌زنی را ظلم به خود و آزار و اذیت دیگران دانست و افزود: قمه‌زنی، چهره اسلام و شیعه را نادرست معرفی می‌کند و موجب ظلم به مکتب امام حسین(ع) و شیعیان است و اگر ولی فقیه و مراجع تقلید آن عمل را حرام کرده باشند نه تنها ثواب ندارد بلکه جزء گناهان بزرگ محسوب می‌شود.

مدیر کل امور تبلیغ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم یادآور شد: عاشورا باید در مسیر شرع معرفی شود و عزاداری سیدالشهدا(ع) درس آموز و حرکت آفرین باشد و حتی مایه الگو و جذب پیروان مذاهب و مکاتب دیگر شود که پیام مذهب و مکتب تشیع را عاشقانه و عاقلانه قبول بپذیرند.

وی به بصیرت افزایی و امام شناسی در عزاداری عاشورا اشاره کرد و گفت: عزاداری امام حسین(ع) درس شناخت ولی زمان را به ما می‌دهد که مداحان و مبلغان به طور قطع نقش مؤثری در انتقال این پیام و درس‌های عاشورا دارند.

حجت‏الاسلام موسوی به خدمات مبلغان، مداحان و شاعران به مکتب عاشورا اشاره و تأکید کرد: باید با مراجعه به منابع از خرافات، غلو و بدعت در واقعه عاشورا پرهیز کنیم و مبلغان عبرت‌ها و درس‌های قیام امام حسین(ع) را به مردم انتقال دهند.

حجت‏الاسلام موسوی در پایان تطبیق درس‌های عاشورا با زمان را وظیفه مبلغان دانست و افزود: اگر در حال حاضر از ولی زمان غافل شویم و پیام همراهی با ولی خدا را به مردم منتقل نکنیم عاشوراهایی در انتظار ما خواهد بود./908/ت301/س

ارسال نظرات