۰۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۲۲۸۴۴۳
استاد حوزه علمیه:

یکی از آسیب های رشد معنوی افراط در دینداری است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه، گفت: افراط شدید در قسمتی از دینداری یکی از آسیب های رشد معنوی و نتیجه آن اشتباه در عملکرد است.
پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم عزاداری امام حسین(ع) هیأت انصار المهدی که ظهر امروز در مسجد دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به لغزش های انسان، گفت: اگر شخصی مومن شد تضمینی وجود ندارد که تا انتهای عمر خویش دچار لغزش و خطا نشود بلکه خطاها و اشتباهات مخصوص انسان های متدین را دچار خواهد شد.

وی در این رابطه با اشاره به اینکه نباید به قسمتی از دین علاقه شدید داشته باشیم افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: هیچ کس نمی تواند به دین کمک بکند مگر شخصی که به تمام جوانب دین احاطه داشته باشد، پس افراط شدید در قسمتی از دینداری یکی از آسیب های رشد معنوی و نتیجه آن اشتباه در عملکرد است.

 

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: ابلیس به خداوند گفت که در ازای عدم سجده بر حضرت آدم دوهزار سال عبادت خواهم کرد ولی خداوند در جواب فرمود: من دوست دارم عبادت بشم آنگونه که می خواهم، انسان باید در برابر اوامر الهی تسلیم باشد و در غیر اینصورت مانند افرادی می شوند که عدالت را به پیغمبر اکرم(ص) تذکر می دادند. 

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسیر رشد معنوی قطعی است اظهار داشت: اگر از جوانب مختلف نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که جهان باید این مسیر را طی بکند و با توجه به روایتی که امام صادق(ع) فرمودند: تا زمانی که مومنان وقت نداشته باشند عرق و خون خود را از پیشانیشان پاک کنند ظهور نخواهد رسید و آسیب های معنویت اینگونه مطرح شده است که زمانی فرا می رسد که شیعه، شیعه را تکفیر می کند.

 

وی در این رابطه افزود: توسعه معنویت و رشد معنوی در آخر الزمان در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده، حضرت می فرمایند: کوفه از مومنان خالی خواهد شد و علم خودش را از کوفه رها می کند، سپس این علم در شهری بنام قم ظاهر می شود، اینقدر این شهر کار می کند که در زمین مستضعفی باقی نمی ماند و پیام دین به همه می رسد و این قضیه نزدیک ظهور قائم خواهد بود خداوند اهل قم را جانشین های حجت قرار می دهد، اگر این نبود زمین و زمان متحول می شد، حجت بر همه تمام می شود و سپس حجت ظهور خواهد کرد.

 

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه قبل از ظهور می بایست حق و باطل بر جهانیان روشن شود افزود: اگر چنین شد ظهور خواهد رسید، در این رابطه می توانیم به حمله آمریکا به عراق اشاره کنیم که کربلا را برای جهانیان معرفی کرد و همچنین واقعه سوریه نیز چنین است و این فعالیت های دشمن سبب رشد معنوی جوانان شده است.

 

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) تاکیدکرد: امام زمان ظهور خواهد کرد و حضرت سبب نغمت و بلایی است که بر سر بندگان خداوند می آید، خدا بندگان خود را عذاب نمی دهد مگر اینکه حجت را انکار کنند و این عمل طبق روایتی بعد از ظهور امام زمان(ع) رخ می دهد، بر مبنای این روایت می بینیم که آسیب های رشد معنویت سبب وقوع این اتفاقات می شود.


حجت الاسلام پناهیان در پایان با اشاره به اینکه افرادی که نتوانند نفس خود را مهار کنند خطرناک هستند تصریح کرد: به برخی از افراد که نتوانند نفس خود را مهار کنند نباید دین را آموزش داد، زیرا بوسیله دین اعمال غلط خود را انجام می دهند و این افراد هستند که دین را خراب می کنند، و طبق روایتی از امام رضا(ع) که فرمودند: برخی محبت ما اهل بیت را دارند ولی فتنه ای بدتر از فتنه دجال می شوند، این افراد در واقع بسیار خطرناک هستند./811/پ203/ب4

ارسال نظرات