۱۲ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۹
کد خبر: ۲۲۹۱۹۹
آیت‌الله استادی:

معضلات جامعه ریشه در بی توجهی به دین دارد/ پیام عاشورا حمایت از دین است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مشکلات و معضلات امروز جامعه ریشه در بی توجهی به دین دارد،‌ گفت: ریشه فسادها و طلاق‌ها در جامعه به خاطر عملکرد خودمان و بی توجهی به خواسته‌ های دین است.
آيت الله استادي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله رضا استادی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم‌ در مراسم عزاداری شب تاسوعای حسینی(ع) در حسینیه شهدای قم، با بیان این‌که برخی نهضت امام حسین(ع) و شهید شدن ایشان را در گریه، شفاعت و برآورده شدن حاجات خلاصه می‌کنند، اظهار داشت: هم این موارد در روایات تأکید شده اما نمی‌شود نهضت به این عظمت را فقط در این موارد خلاصه کرد.

 

حمایت از دین پیام عاشورا است


وی ادامه داد: نهضت و قیام امام حسین(ع) جهات مختلفی دارد که باید به همه جهات آن با مراجعه به روایات و کلام ائمه اطهار(ع) پرداخته شود.


آیت‌الله استادی با اشاره به کلام حضرت عباس(ع) «والله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابداً عَن دینی»، مسأله مهم عاشورا را حمایت از دین دانست و گفت:‌ حضرت عباس(ع) فرمودند: می‌خواهم کشته شوم تا از دین حمایت کنم.


امام جمعه قم تأکید کرد: وقتی انسان های بزرگی همچون امام حسین(ع) حضرت عباس(ع) و یاران باوفای ایشان برای دین جان خود را می‌دهند این نشان دهنده عظمت و شرافت دین است.

 

بیان امام راحل درباره اسلام ناب و اسلام آمریکایی برگرفته از قرآن است


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که دین در قرآن به معنای دین حق و باطل و گاهی نیز به معنای جزا آمده است،‌ ابراز کرد:‌ بیان امام خمینی(ره) درباره اسلام ناب و اسلام آمریکایی نیز برگرفته از قرآن است.


وی ادامه داد: دین وقتی به خود انسان نسبت داده شود به معنای تدین است و زمانی که حضرت عباس(ع) فرمودند شهید می‌شوم تا از دین حمایت کنم منظور تدین نبود بلکه حمایت از دین اسلام مد نظر ایشان بود.

 

متدینان برای حفظ دین از جان و مال خود می‌گذرند


آیت‌الله استادی با بیان این‌که انسان برای حفظ جان، از مال خود باید بگذرد، اظهار داشت: متدین کسی است که وقتی بین دو راهی ضرر به دین و مال و جان قرار گرفت مال و جانش را فدای دین کند.


امام جمعه قم در تبیین مضرات دنیا طلبی و توجه به مال، افزود: برخی وقتی به دین شان ضربه می‌خورد اهمیتی نمی‌دهند اما وقتی ضرر مالی می‌بینند یک عمر غصه دار می‌شوند.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: پیامبر اسلام در روایتی فرمودند: زمانی می‌آید که مردم وقتی به دین شان ضرر وارد می‌شود بی توجه بوده و تنها به فکر سلامت دنیای خود هستند.


وی با تأکید بر این که همراهان و طرفداران امام حسین(ع) همیشه طرف دین را می‌گیرند، گفت: مشکلات و معضلات امروز جامعه ریشه در بی توجهی به دین دارد؛‌ ریشه فسادها و طلاق‌ها در جامعه به خاطر عملکرد خودمان و بی توجهی به خواسته‌ های دین است.

 

عزاداری حسینی سبب احیای دین است


آیت‌الله استادی با اشاره به توجه ویژه ائمه اطهار(ع) نسبت به دین، بیان کرد: زمانی که پیامبر خبر شهادت امام علی(ع) را می‌دهند حضرت نگران این هستند که آیا در آن زمان دین دار از دنیا می‌روند یا نه و به فکر دین خود و اسلام هستند.


امام جمعه قم برگزاری مراسم عزاداری حسینی را سبب احیا و حفظ دین ذکر کرد و ابراز داشت: این مراسم‌ها سبب می‌شود تا گناه و فساد در جامعه کم شود.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که همه نهادها و مسؤولان برای حفظ معنویت جوانان وظیفه دارند، گفت: جوانان نباید منتظر بمانند که بقیه برای آنها زمینه معنویت را فراهم کنند بلکه نخستین کسی که در این مسیر نقش اساسی و تعیین کننده دارد خود جوان است.

 

خودباوری راه پیشرفت جوانان است


وی خودباوری را یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پیشرفت جوانان دانست و اظهار داشت: امام راحل، رهبر معظم انقلاب و دلسوزان نظام همیشه جوانان را به خودباوری توصیه کرده‌اند؛ اگر مردم ایران در زمان جنگ و در حال حاضر به موفقیت‌های چمشگیری رسیده‌اند به خاطر همین روحیه خودباوری است.


آیت‌الله استادی جوانان متدین را امید کشور اسلامی ایران خواند و افزود: اگر جوانی به گناه عادت کرده توان این را دارد که تصمیم بگیرد و خود را پاک کند.

 

ضرورت استفاده درست جوانان از تکنولوژی روز


امام جمعه قم با تأکید بر این‌که تکنولوژی و پیشرفت‌های روز دارای خیرات و مضرات فراوان هستند، گفت: خداوند به جوانان قدرت داده که اسیر چنین وسایلی نشوند و از خوبی ها آنها استفاده و بدی‌های آنرا ترک کنند؛ جوانی که نمی‌تواند درست با این وسایل و ابزار برخورد کند و به گناه می‌افتد باید آنرا کنار بگذارد.


عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یکی از محاسن دین اسلام این است که خوبی‌ها و بدی‌ها را بیان کرده و این مردم هستند که باید تصمیم گیری کنند که به کدام طرف بروند.


وی با بیان این‌که بیشتر مشکلات جامعه مربوط به خودمان است، گفت: اگر همه اهل رعایت حلال و حرام باشند روز به روز وضع ما بهتر می‌شود؛ مشکلات سیاسی ما با اجانب سر جای خود اما بیشتر مشکلات ما مربوط به خودمان و کم توجهی به دین است.


آیت‌الله استادی با اشاره به سخن امام حسین(ع) هنگام ورود به کربلا مبنی بر این‌که مردم عبد دنیا هستند و دین لقلقه زباشنان شده است، اظهار داشت: تا زندگی افراد برقرار است و ضرر دنیایی ندارند از دین سخن می‌گویند اما وقتی امتحان می‌شوند که به خاطر دین از دنیایشان بگذرند متدینان کم می‌شوند./927/پ201/ج

ارسال نظرات