۱۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۲۲۹۷۲۳
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی:

اسلام آمریکایی برخی کشورهای منطقه همان اسلام ابوسفیانی است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه بجنورد با بیان این که قیام و شهادت امام حسین(ع) ریشه در اسلام ابوسفیانی حاکمان اموی داشت، گفت: امروز نیز اسلام آمریکایی که در برخی از کشورهای منطقه وجود دارد همان اسلام ابوسفیانی است که تنها ظاهر اسلام را داشته و از درون تهی است.
حجت الاسلام يعقوبي - نماز جمعه بجنورد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در خطبه های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته مرکز استان که در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برگزار شد، به تشریح زمینه های قیام کربلا و شهادت امام حسین(ع) پرداخت و گفت: باید مردم و امت اسلامی در کنار برگزاری عزاداری برای اباعبدالله الحسین(ع) بدانند که چرا امام(ع) این کار بزرگ را انجام داد و خود و 71 تن از یارانش را در این راه قربانی کرد.

 

وی با بیان این که ریشه وقایع عاشورا به تشکیل جریان بی امیه باز می گردد، اضافه کرد: روزی که ابوسفیان بعد از فتح مکه در زمان حضرت محمد(ص) به زور و با ترس دین اسلام را پذیرفت اگر چه که بنا به فرموده امام علی(ع) اسلام نیاوردند بلکه اسلام را به خودشان بستند تا به اهداف خود برسند درواقع آغاز جریانی بود که به عاشورا ختم شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: بنی امیه تا زمان حیات پیامبر اسلام به صورت ظاهری فعالیت خاصی نداشتند اما بعد از رحلت پیامبر فعالیت های زیرزمینی خود را آشکار کرده و نخسیتن فعالیت آنها نیز این بود که رهبری و نظام ولایی را کنار زده و نظام خلافتی را جایگزین آن کردند.

 

وی با بیان این که آنها سفارش و تأکید پیامبر در مورد امام علی(ع) را نادیده گرفتند، افزود: بنی امیه و فرزندان ابوسفیان با گذر زمان فعالیت های سیاسی و اجتماعی خود را افزایش دادند و در عین حال با تخریب مبانی دین مبین اسلام برای دست یابی به اهداف خود اسلام ابوسفیانی را جایگزین اسلام ناب محمدی کردند.

 

رییس شورای استانی حوزه های علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اسلام ابوسفیانی تنها اسم اسلام را به یدک می کشید اما خاصیت اسلام ناب را همانند اسلام آمریکایی امروزی از دست داده بود.

 

به گفته وی امروز نیز اسلام آمریکایی که در برخی از کشورهای منطقه وجود دارد همان اسلام ابوسفیانی است که تنها ظاهر اسلام را داشته و از درون تهی است.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: اسلام ابوسفیانی برخلاف اسلام ناب محمدی که انسان موحد تربیت می کند جریان جبرگرایی را در جامعه ترویج داده و با خارج کردن چهره های مؤثر، محبوب و انقلابی از صحنه، چهره های منفور اسلام را بر سر کار آورد.

 

وی با بیان این که همین جریان امام علی(ع) را در محراب به شهادت رساند و امام حسن(ع) را نیز با خوراندن زهر شهید کرد، افزود: امام حسین(ع) در چنین شرایطی زندگی می کرد و می دید که بنی امیه چگونه تیشه به ریشه اسلام می زنند، حال باید چه می کرد؟.

 

رییس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان خراسان شمالی گفت: امام حسین(ع) در چنین شرایطی برای نجات اسلام واقعی قیام کرد چرا که بنی امیه ارزش های دینی را کنار زده و معیار گزینش روابط قومی و قبیله ای شده بود و انسان های نادرست بر جامعه اسلامی حاکم شده بودند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: امام حسین(ع) در این شرایط برای اصلاح امت اسلام و احیای امر به معروف و نهی از منکر قیام کرد و اگر چه مأموریت وی در عصر روز عاشورا پس از شهادت در صحرای کربلا به اتمام رسید اما رسالت او پایان نیافت.

 

وی با بیان این که رسالت قیام عاشورا با نقش آفرینی برجسته حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کوفه و شام تکمیل شد، اظهار داشت: این بانوی بزرگوار با شجاعت و نقش آفرینی خود فلسفه و پیام عاشورا را ماندگار کرد.

 

خواص ولایت مداری را از حضرت زینب بیاموزند

 

خطیب نماز جمعه بجنورد در ادامه با بیان این که امام سجاد(ع) حضرت زینب(س) را بانوی فهیمه، عقیله و عالمه می نامید، اظهار داشت: زینب(س) با وجود داشتن این خصوصیات در جمع یزید و یزیدیان در حالی که سخنرانی می کرد تا امام سجاد(ع) از او خواست ساکت شود فورا پذیرفت و دیگر سخنی نگفت و این ناشی از ولایت پذیری حضرت زینب(س) بود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی تصریح کرد: حضرت زینب(س) ولایی تمام عیار بود و چه خوب است امروز نیز خواصی که با ولایت زاویه داشته و همچنان نیز این زاویه خود را حفظ کرده اند، حضرت زینب(س) را الگوی خود قرار داده و از ولایت تبعیت عملی داشته باشند.

 

به گفته وی حضرت زینب(س) کار امامت و رسالت امام حسین(ع) در قیام کربلا را به اتمام رساند و به گونه ای رفتار کرد که فلسفه و پیام قیام امام حسین(ع) تا دنیا باقی است، پایدار و اثرگذار خواهد بود.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی از مداحان و عزاداران خواست تا هر جا نام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا را می آورند نقش عظیم حضرت زینب را نیز فراموش نکنند.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی حضرت زینب(س) را آزاد کننده افکار مردم از چنگال دروغ و تبلیغات بنی امیه دانست و تصریح کرد: امروز نیز همه وظیفه دارند با کار زینبی برای ترویج آموزه های صحیح اسلامی تلاش کنند.

 

لزوم شناسایی و رفع آسیب های عزاداری در خراسان شمالی

 

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از عزاداری های مردم این استان در دهه نخست محرم با بیان این که عزاداری های خالصانه مردم خراسان شمالی در دهه نخست ماه محرم نشان داد که این مردم از صمیم قلب دوست دار اهل بیت(ع) و ادامه دهنده راه امام حسین(ع) هستند، افزود: با این وجود هنوز برخی آسیب ها و نواقص در عزاداری های مردم استان وجود دارد که می بایست شناسایی شده و برای محرم سال آینده مرتفع شود.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: در این استان هنوز نتوانسته ایم یک روز را به عنوان روز تجمع عزاداران و برگزاری عزاداری دسته جمعی باشکوه به مردم ایران و جهان معرفی کنیم در حالی که این عزاداری تجمعی می تواند نشان دهنده هماهنگی و مشارکت پرشور مردم این استان باشد.

 

وی با یادآوری این که سال گذشته روز یازدهم محرم برای برگزاری این تجمع بزرگ عزاداران تعیین شد و برنامه عزاداری دسته جمعی مردم و هیئات عزاداری نیز برگزار شد، افزود: اما در محرم امسال با کم کاری مسؤولان و متولیان این مهم محقق نشد.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی با اشاره به این که متأسفانه در استان خراسان شمالی از ظرفیت روز تاسوعای حسینی برای برگزاری مراسم های عزاداری به خوبی استفاده نمی شود، اضافه کرد: می توان این روز را به عنوان روز برگزاری تجمع بزرگ عزاداران خراسان شمالی در نظر گرفت و در این روز با تجمیع هیئات مذهبی و سوگواران حسینی برنامه ای در خور شأن اباعبدالله الحسین(ع) و ولایت مداری مردم استان اجرا کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی همچنین با انتقاد از برخی آسیب های عزاداری رایج در استان، خاطرنشان کرد: برپایی چادرهای جداگانه عزاداری در کنار خیابان ها از سوی جوانان با وجود فعالیت هیئات مذهبی، عدم توجه و رعایت مصوبات مربوط به عزاداری از سوی هیئات، توجه ناکافی به برگزاری نماز ظهر عاشورا و تاسوعا و ... برخی از آسیب های عزاداری رایج در خراسان شمالی هستند که لازم است در ماه محرم سال آینده برطرف شوند./9314/پ201/ب4

ارسال نظرات