۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۲۹۸۱۰
مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین:

ارتقای معرفت حسینی در گرو شناخت حقایق واقعه عاشورا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام کاظم‌لو گفت: باید بدعت‌ها و تحریف‌هایی که نسبت به حقایق واقعه کربلا وارد شده را دور کرد تا معرفت حسینی ارتقاء یابد.
حجت الاسلام رضا کاظم لو

حجت الاسلام رضا کاظم لو، مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، درباره رسالت مبلغان دینی در راستای آسیب شناسی عزاداری سیدالشهدا(ع) گفت: نخستین و مهمترین وظیفه حوزویان مطالعه منابع موثق و مورد تأیید واقعه عاشورا است.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین ادامه داد:باید منابعی که با آیات قرآنی و سیره اهل بیت(ع) منافاتی ندارد مورد توجه قرار گیرد زیرا مشاهده می‌شود در هر برهه‌ای از زمان که ائمه اطهار حضور داشتند؛ تلاش آنان ترویج اسلام ناب مطابق با سیره عملی پیامبر اکرم(ص) بوده است، که این مسأله همان مطالعه دقیق و نکته برداری برای سخنرانی است.

 

وی وظیفه دوم حوزوی‌ها را بیان حقایق کربلا در قالب زیبا دانست و اظهار داشت: گاهی حقایق اسلام را بیان می‌کنیم، اما قالب آن مورد پسند نیست؛ معتقدم باید نکات اصلی را آموخت و در یک قالب زیبا و مخاطب پسند به صورت هنرمندانه بیان شود.

 

این کارشناس دینی با بیان این‌که وقتی یک مسأله منکر را نفی می‌کنیم باید جایگزین مناسب برایش داشته باشیم، خاطرنشان کرد: عزاداری های ماه محرم فرصتی مناسب برای شناخت مکتب امام حسین(ع) است؛ مردم متدین و کارشناسان دینی باید از این عزاداری ها به عنوان فرصتی برای مطالعه دقیق تاریخ صدر اسلام بهره جویند.

 

وی با بیان این‌که متأسفانه امام حسین(ع) را فقط در دهه اول عاشورا شناخته‌ایم، تصریح کرد:نه پیش از ایام عزاداری و نه پس از آن به دنبال کسب معرفت ایشان نیستیم، چه خوب است به دنبال مطالعه زندگی امام حسین(ع) برویم و بدانیم ایشان در دیگر عرصه‌های اجتماعی چه خدماتی نسبت به اسلام و مسلمین داشته اند.

 

حجت الاسلام کاظم لو افزود: در مقاتل آمده است؛ همه زخم‌هایی که امام در کربلا به ایشان وارد آمد، تازه بودند اما یک زخم کهنه زیر دوش حضرت بود که وقتی این قضیه را از امام سجاد(ع) پرسیدند؛ ایشان فرمود امام حسین(ع) در مدینه صدنفر از خانواده‌های مستضعف را رسیدگی می‌کرد و با دست مبارک خود به آنها غذا می‌داد.

 

وی با بیان این‌که باید از عملکرد امام حسین(ع) درس بگیریم و گرفتاری خانواده‌های مستضعف را حل کنیم، ابراز داشت: باید با شانخت ضرورت های زمان به کمک مستضعفان برویم، چه بسیار جوانانی هستند که به علت تنگدستی توان ازدواج را ندارند و یا دخترهای دم‌بختی که جهیزیه ندارند.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین با بیان این‌که امام حسین حتی در میان عزادارانش نیز غریب است، گفت: در کنار گریه برای مصائب حضرت باید سبک زندگی ایشان را نیز پیاده کنیم زیرا انتظار حضرت از شیعیانش زندگی توأم با آموزه های دینی است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به برخی انحرافات در عزاداری ها افزود: قمه زنی همواره به ضرر اسلام تمام شده است، این سنت نامبارک باعث ایجاد هجمه‌های عظیم علیه اسلام شده است، از این رو نباید بهانه دست دشمنان اسلام دهیم.

 

وی افزود: حضرت زینب(ع) در واقعه کربلا با آن همه مصائب که دید و با وجود داغ بزرگی که در دلش بود، صبر کرد چون می‌دانست که دشمن از گریه او سوءاستفاده می‌کند.

 

حجت الاسلام کاظم لو در سفارشی به مداح‌های اهل بیت(ع) در ایام محرم و صفر خاطرنشان کرد: توصیه ام این است که در هر لحظه که شور می‌گیرند؛ به این نکته توجه کنند که اگر حضرت در مجلس حضور داشت از این شیوه مداحی ما راضی بود یا خیر؟

 

وی در ادامه بیان کرد: باید با توجه به شرایط جامعه و حساسیت زمان، اسلام و تشیع را جهانی کنیم، بنابر این رفتارها باید به گونه ای باشد که نشان از عزت و فداکاری ائمه و یارانش باشد و شأن آنها حفظ شود.

 

مدیر حوزه علمیه خواهران قزوین در پایان گفت: باید بدعت‌ها و تحریف‌ها را  از داستان کربلا دور کرده و معرفت حسینی را افزایش دهیم، زیرا رسالت اصلی ما حفظ دستاوردهای قیام عاشورا است./955/ت302/ب3

ارسال نظرات