۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۲۳۰۱۰۷
عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

امام سجاد با اقدامات فرهنگی خلأ‌های جامعه را پر کرد

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: امام سجاد(ع) قیام نکرد، اما در قالب جنگ فرهنگی بسیاری از خلأهای جامعه را پر کرد، ایشان توانست بدون تشکیل حکومت افراد زیادی را تربیت و بسیاری از معارف دین را در قالب دعا در کتب مختلفی مثل صحیفه سجادیه به مردم جامعه منتقل کنند.
حجت الاسلام عليرضا جوادي،رييس مرکز آموزش نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر حجت الاسلام علیرضا جوادی عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شب گذشته در حسینیه ثارالله بوشهر گفت: تحلیل صحیح هر مبحث، نیازمند جامعه شناسی دقیق آن است و براساس همین جامعه شناسی هم کسی مثل امام سجاد(ع) قیام نکرد، بلکه جبهه جنگی را به جای قیام آغاز کرد که چندین خلأ را پر می کرد.

 

وی افزود: امام سجاد(ع) افرادی همچون موالی را تربیت و شیفته اسلام و تشیع کرد، موالی جمعیت کثیری از قشر کارگر و طبقه محروم جامعه بودند که چرخه جامعه را می چرخاندند و حضرت زین العابدین(ع) روی آنان سرمایه گذاری کرده و معارف شیعه را به آنان آموخت و همین موالی با مهاجرت خود به ایران، بخش عمده ای از شیوع تشیع در ایران را انجام دادند.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه دین و اندیشه اسلامی بیان داشت: امام سجاد(ع) قیام نکرد، اما در قالب جنگ فرهنگی بسیاری از خلأهای جامعه را پر کرد، او توانست بدون تشکیل حکومت افراد زیادی را تربیت و بسیاری از معارف دین را در قالب دعا در کتب مختلفی مثل صحیفه سجادیه به مردم جامعه منتقل کنند.

 

حجت الاسلام جوادی در خصوص سیاسی بودن قیام امام حسین(ع) اظهار داشت: اصل حرکت امام حسین(ع) از مدینه به سوی مکه، خود کاری سیاسی بود و تمام حرکات و شعارهای امام حسین(ع) و یارانش در این قیام جنبه سیاسی داشت.

 

وی ادامه داد: هنگام صحبت در مورد واقعه عاشورا، نخستین و ساده ترین چیزی که از ذهن هر مخاطبی عبور می کند، بعد سیاسی کربلا یعنی همان مبارزه باظلم و احیای دین پیامبر(ص) است و جای تعجب است که برخی قیام حضرت سیدالشهدا(ع) را فقط دارای بعد معنوی و صوفی گری می دانند، چرا که همه وجود و فلسفه واقعه عاشورا و این قیام جنبه سیاسی و نظامی دارد.


عضو هیأت علمی پژوهشگاه دین و اندیشه اسلامی گفت: امام حسین(ع) در سال58 هجری در ایام حج در منی، خطبه ای زیبا و طولانی را برای جمعی از افراد تاثیرگذار و علمای آن زمان ایراد کردند که در آن از فضائل و کرامات و مقام امیرالمومنین(ع) گفته و برای برملا ساختن فریب های معاویه، از بیان حقایق اصلی و ریشه ای شروع می کند و این یک درس و شیوه مناظره اهل بیت علیهم السلام است.

 

وی ادامه داد: امام حسین(ع) مباحث امربه معروف و نهی از منکر را نیز به علما یادآوری می کرد و سپس به شدت علمایی را که به خاطر حفظ جایگاه مادی شان در حق دین ظلم کرده اند را مورد نکوهش قرار داده و آنها را متنبه و آگاه می کند که علما نباید در مقابل ظلم و جور و تحریف در دین ساکت و بی تفاوت باشند.


حجت الاسلام جوادی گفت: حسین بن علی(ع) در راستای همان خطبه عبادی سیاسی، قیام خود را انجام داد و تکلیف را برای همگان روشن کرد.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه دین و اندیشه اسلامی ضمن بیان اینکه نگاه امام حسین(ع) و سایر اهل بیت(ع) به واقعه کربلا سیاسی است گفت: اکنون در عصر حاضر نیز ما باید به مشی ولی فقیه و علماء که حجت ولی عصر(عج) بر ما هستند، عمل کنیم و از هرآنچه که آنان تشخیص می دهند پیروی کنیم.

 

وی یادآور شد: شکست ظاهری قیام امام حسین(ع) با آن وضعیت فجیع، این پیغام را برای مردم دربرداشت که اگر خود مردم چیزی را نخواهند، خدا نیز برای آنان هیچ کاری نمی کند، حتی اگر قضیه کشتن امام معصوم(ع) درمیان باشد بایستی خود مردم در دفاع از امامشان تلاش کنند تا خدا هم به آنها کمک کند و گرنه هرچه بر سرشان بیاید حق آنان است و اکنون هم در این جنگ فرهنگی، مبنای کار همین است و خود مردم باید هرکس هرکار می تواند انجام دهد.

 

حجت الاسلام جوادی افزود: تفاوت اصحاب امام حسین(ع) در کربلا با تمام عالم این است که در آن فضای بسیارسخت و غبارآلود، هم درست فهمیدند و در اعتقاد و درستی راهشان ذره ای شک نداشتند و هم به جا و به موقع فهمیدند که حتی اجساد بی جان آنان هم در پاسخ به ندای یاری خواستن و مظلومیت امامشان در عصر عاشورا از خود واکنش نشان می دادند و به همین دلیل با بقیه فرق داشتند.

 

وی تاکید کرد: اگر قومی چیزی نخواهد و برای خواسته هایش تلاش نکند، خداوند نیز هیچ تغییری ایجاد نمی کند و سرنوشت هر قومی را، چه مثبت و چه منفی، خود آن قوم تعیین می کنند./833/پ202/ب4

ارسال نظرات