۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۰
کد خبر: ۲۳۲۱۶۷
نماینده مجلس:

بازار کتاب ایران نیازمند تقویت است

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با بیان این که بی رونقی بازار کتاب ایران نیازمند تقویت است، گفت: کشوری مثل ایران با قدمت 200 سال چاپ و نشر باید در وضعیت مطلوب تری قرار گیرد.
هفته کتاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم اختتامیه بیست و دومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در خراسان رضوی شب گذشته اول آذر با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، رییس مرکز اسناد ملی و جمعی از ناشران، مؤولفان و مسؤولان فرهنگی در سالن همایش های روزنامه قدس برگزار شد. 

 

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این مراسم برگزاری نمایشگاه های کتاب را فرصتی مناسب برای ترویج کتاب و کتابخوانی  دانست و گفت: باید از این فرصت ها استفاده بهینه کرد تا مردم متوجه کتاب شوند.

 

وی درادامه با انتقاد از تمرکزگرایی افزود: باید تلاش شود تا این طور نباشد که یک طرف تهران بیشترین اعتبارات و طرف دیگر و همه استان ها و شهرستانها از کمترین اعتبارات در بخش کتاب برخوردار شوند.

 

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بی رونقی بازار کتاب ایران حتی در کشورهای همسایه خود گفت: کشوری با قدمت 200 سال سابقه چاپ و نشر که در دورن هایی بازار کتاب های بسیاری از کشورهای  دیگر را تحت پوشش قرار می داده است، امروز شاهد بی رونقی در بازار کتاب آن هستیم.

 

حجت الاسلام پژمان فر با تأکید بر این که کتاب و کتابخوانی باید در سبد خانواده جایگاه ویژه ای داشته باشد، افزود: واقعیت این است که متأسفانه به جز کتاب های درسی و مطالعه اخبار خبرگزاری‌ها و رسانه ها، سرانه مطالعه کتاب در کشور قابل دفاع نیست.

 

وی با بیان این که باید به نیازهای فکری و اندیشه جامعه در رابطه با کتابخوانی بها بدهیم، اظهار داشت: همان طور که برای نیازهای جسمانی یارانه پرداخت می‌شود، باید برای ترویج فرهنگ کتابخوانی هم یارانه در نظر گرفته شود و در کمیسیون فرهنگی مجلس بر این نکته تأکید کرده ایم.

 

حجت الاسلام پژمان فر در ادامه به بیان موانع و مشکلات در بخش کتاب پرداخت و اظهار داشت: امید است با توجه به توافق های صورت گرفته سهم بیشتری به گسترش و توسعه کتاب در استان ها اختصاص یابد.

 

در ادامه تفاهمنامه ای بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز اسناد ملی خراسان رضوی به امضا رسید که براساس آن ناشران موظف شدند واسپاری کتاب به کتابخانه ها و مرکز اسناد ملی را برای ثبت در اختیار قرار دهند.

 

بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران همزمان با سراسر کشور از 24 آبان تا یکم آذرماه در مشهد و تمامی شهرهای استان خراسان رضوی برگزار شد در این هفته ضمن تقدیر و تجلیل از خادمان کتاب و کتابخوانی و اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی، نمایشگاه کتاب و جلسات نقد و بررسی با حضور ناشران و مؤلفان تشکیل شد./934/پ202/ب4

ارسال نظرات