۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۹
کد خبر: ۲۳۲۳۵۱
مبلغ حوزه علمیه قم تبیین کرد؛

جایگاه تعلیم و تربیت در مفاهیم اسلامی

خبرگزاری رسا ـ مبلغ حوزه علمیه قم با توجه به نقش معلمان در هدایت مردم در جامعه، بیان داشت: امروز مساله مهم جامعه، تربیت نسل به منظور هدایت به مسیر سعادت است.
تعليم و تربيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمدی از مبلغان حوزه علمیه قم در مراسم بزرگداشت اولین پیشکسوت فرهنگیان استان قم بر مساله مهم تعلیم و تربیت تاکید کرد و بیان داشت: یکی از رسالت های انبیای عظام(ص) و ائمه طاهرین(ع) مساله مهم تربیت نسل به منظور هدایت به مسیر سعادت است.

 

وی با بیان این که مساله مهم  تهذیب نفس، نهادینه شدن اخلاقی و تعلیم بایسته های چگونگی زندگی از مواردی است که نقش و جایگاه معلم را به خوبی ترسیم می کند، ادامه داد: روایات دینی ما در تکریم جایگاه معلم و مربی آن گونه والاست که وظیفه ما در بزرگداشت و تکریم را گوشزد می کند.

 

مبلغ حوزه علمیه قم، گفت: مساله تعلیم و آموزش به دیگران از مصادیق صدقه جاریه است که فرد را در زندگی پس از مرگ نیز یاری میکند و تا زمانی که محصلان از آموزه های استاد استفاده می کنند ثواب و اجر برای معلم محفوظ است.

 

این پژوهشگر حوزه علمیه قم، بیان داشت: رسم استاد و شاگردی مرامی است که در حوز‌ه‌های علمیه بسیار ریشه دار است و کتاب "منیه المرید" که توسط شهید ثانی در باب آداب تعلیم و تربیت و چگونگی رابطه شاگرد و استاد نوشته شده است امروز به متن درسی در ژاپن تبدیل شده است.

 

وی مرحوم سید باقر رضویان را دارای سابقه ای طولانی در امر تربیت نسل نوجوان و جوان توصیف کرد و بیان داشت: وی که ازقدیمی ترین معلمان استان قم بود و همواره توسط مسئولان استان قم مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته بود، در طول سالیان عمر با برکت خود توفیق تربیت سه نسل از نوجوانان و جوانانی را بر عهده گرفت که الان خود در سنین بالای پنجاه سال قرار دارند.

 

حجت الاسلام احمدی در مراسم بزرگداشت پیر فرهنگیان استان قم، بیان داشت: سید باقر رضویان از معمرینی بود  که  توانست نتیجه سال ها تلاش و کوشش خود در سنگر آموزش و تعلیم و تربیت را به چشم خود ببیند و ثمره مجاهدت خویش در عرصه آموزش و پرورش را افراد صالحی می دانست که امروز در کشور و استان قم به خدمت رسانی به مردم مشغول هستند

 

وی ادامه داد: سید باقر رضویان از معمرینی بود که  توانست نتیجه سال ها تلاش و کوشش خود در سنگر آموزش و تعلیم و تربیت را به چشم خود ببیند و ثمره مجاهدت خویش در عرصه آموزش و پرورش را افراد صالحی می دانست که امروز در کشور و استان قم به خدمت رسانی به مردم مشغول هستند.

 

این خطیب حوزه علمیه قم، با توجه به اهمیت خدمت رسانی به مردم، اظهار داشت: یکی از توفیقات الهی این است که خیرات و برکات به دست افراد شایسته به سایر بندگان برسد و در ادعیه وارد شده است که از خداوند بخواهیم که ما را از افرادی قرار دهد که گره کار مردم به دستشان باز شود.

 

وی اظهار داشت: مرحوم رضویان با توجه به تحصیلات حوزوی خود تلاش می کرد تا در هر دیدار که با دیگران دارد به آنها نکته ای پند آموز ارائه دهد و توصیه به خیرات کند.

 

این مبلغ حوزه علمیه قم، بیان داشت: وی در چند سال پایانی عمر خویش نیز از خدمت به مردم فروگذار نکرد و با اختصاص یک خط تلفن به مراجعات مردم در بحث استخاره پاسخ می داد./1325/پ202/س

ارسال نظرات