۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۳۳۱۶۲
مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین ‌کاشان:

خطبه‌های امام سجاد و حضرت زینب تبلور ولایت محوری و بصیرت افزایی است

خبرگزاری رساـ مدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین ‌کاشان(ع) کاشان گفت: امام زین العابدین و حضرت زینب کبری(س) در متن حادثه عاشورا حضور داشته، شدت مصیبت را با جان و دل احساس کردند و مسؤولیت پیام رسانی را به عهده گرفته و پرده از جنایات یزید و هم فکران او برداشتتد.
حجت الاسلام مجتبي حسن زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، حجت الاسلام مجتبی حسن زاده مدیرعامل مؤسسه امیرالمومنین(ع) کاشان امروز هم زمان با برگزاری مراسم خطبه خوانی امام سجاد و حضرت زینب(س) گفت: خطبه های امام سجاد و حضرت زینب (س)، تبلور ولایت محوری و بصیرت افزایی است.

 

وی افزود: اگر حضرت زینب و امام سجاد نبودند کربلا در کربلا می ماند اما خطبه‌هایی که این دو وجود مقدس و بزرگوار ایراد کرد نتیجه آن این است که این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز است.

 

حجت الاسلام حسن زاده یاد آورشد: اگر امام سجاد و حضرت زینب نبودند حکومت استبدادی یزید به آسانی می‏توانست حادثه‏ عاشورا را تحریف و وارونه جلوه دهد و خون امام حسین و یارانش را پایمال کند و برای همیشه این انقلاب عظیم را به فراموشی بسپارد اما این بزرگواران وظیفه‏ی خویش را به خوبی انجام دادند.

 

به گفته وی این بزرگواران، نداهای آسمانی و گفته‏های آتشین و کوبنده‏ امام حسین راکه در طی سفر و روز عاشورا درباره‏  فساد حکومت و بیان اهداف اسلامی و انسانی پیکار خویش بیان کرد در دل و جان خود حفظ و آن‏  را به گوش جهانیان رسانید.

 

مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع)کاشان تصریح کرد: امام سجاد با روشن بینی خاصی که داشت در طول راه از فرصت‏های مناسب، از همان محمل‏های بی‏روپوش و همان بازوهای به ریسمان بسته استفاده کرد و با خطبه‏ها و سخنرانی‏های خود یزید را در برابر اجتماع ملت به محاکمه کشید و آشکارا محکومیت و رسوایی و ننگ او را ثابت و ماهیت واقعه عاشورا را از دستبرد و تحریف حکومت یزید حفظ کرد و با همان قداست و عظمت، آن را به نسل‏های اسلامی انتقال داد و تا به امروز به حاکمیت عاشورا بر قلب‏ها تداوم بخشید.

 

حجت الاسلام حسن زاده یادآورد: تمام آزادگان جهان به ویژه شیعیان امیرالمومنین حضرت علی بن ابی طالب باید پیام خون شهدای کربلا را به گوش جهانیان برسانندتا این قیام برای همیشه ماندگار شده و درس آموز باشد و یزید ویزیدیان رسوا شوند وضمن این که امام سجاد وحضرت زینب به خوبی از عهده این وظیفه بر آمدند.

 

وی افزود: هنگامى که امام سجاد(ع)آن خطبه رسا را ایراد فرمود مردم حاضر در مسجد شام را سخت تحت تأثیر قرار داد و انگیزه بیدارى را در آنان برانگیخت و به آنان جرأت و جسارت بخشید.

 

اندیشه شیعی بدون مدیریت قوی امام سجاد قطعاً منحرف می‌شد

 

مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع) در ادامه گفت: حساس ترین سخنان امام سجاد که در طول اقامت در شام ایراد شده است و تحولى عظیم در محیط سیاسى شام و بینش مردم نسبت به دستگاه اموى ایجاد کرد و معادلات یزید را برهم زد و خط مشى او را نسبت به اهل بیت کاملا تغییر داد خطبه اى است که آن حضرت در جمع مردم و رجال سیاسى و دینى شام ایراد کرد و بعد ازقیام عاشورا، اندیشه شیعی بدون مدیریت قوی امام سجاد(ع) قطعاً منحرف می‌شد.

 

وی افزود: از کتاب هاى تاریخى چنین استفاده مى شود که این خطبه در مسجد جامع دمشق ایراد شده و از حوادثى که در کاخ یزید رخ داده و سخنانى که در محفل خصوصى تر رد و بدل شده جدا است.

 

حجت الاسلام حسن زاده تصریح کرد: این خطبه را باید اوج موفقیت امام سجاد در رسالت تبلیغ عاشورا و تداوم خط شهیدان کربلا دانست چرا که اگر این خطبه ایراد نشده بود  چه بسا ماهیت نهضت حسینى براى سالیان دراز و یا براى همیشه بر اهل اسلام مخفى مانده بود.

 

وی افزود: امامان معصوم و امام سجاد(ع) بعد از نهضت عاشورا با روش‌ها و شیوه‌های مختلف سعی و اهتمام در زنده نگه داشتن یاد و خاطره حسینی داشتند و اقدامات امام سجاد (ع) در طول عمر با برکت خود بعد از حادثه کربلا، مبارزه شدیدی علیه حکام جور بنی امیه بود.

 

حجت الاسلام حسن زاده یاد آورشد: پس از حادثه جانسوز کربلا گریه مداوم بر امام حسین (ع)، یادآوری وقایع عاشورا در مناسبت‌ها، توصیه به زیارت امام حسین (ع)، سجده بر تربت امام حسین (ع) و بهره مندی از دعا به عنوان وسیله‌ای تربیتی، سیاسی و عقیدتی از جمله اقدامات امام سجاد(ع) است که نقش مهمی در احیای ارزش‌ها و یاد و خاطره حماسه حسینی و روشن گری و بصیرت افزایی داشت.

 

حضرت زینب سراسر عشق به ولایت و دفاع از امامت بود

 

حجت الاسلام حسن زاده در ادامه با بیان این که با روشن گری حضرت زینب، قیام حسینی منتقل شد گفت:حضرت زینب (س) با خطبه‌های آتشین خود در مجلس یزید نقش مهمی را در دفاع از مظلومیت و حقانیت امام حسین (ع) داشت.

 

وی افزود:‌ حضور پررنگ و نقش حضرت زینب (س) در روز عاشورا و در تداوم و بقای پیام آن چنان بی نظیر بود که برای همیشه در طول تاریخ ماندگار شده است.

 

حجت الاسلام حسن زاده وقت شناسی، دفاع از حق و حقیقت، ایستادگی در برابر ظالم و عفاف و پاک دامنی را از جمله ویژگی‌های حضرت زینب(س) دانست و گفت: بانوان باید آن حضرت را به عنوان الگوی کامل خود در زندگی قرار دهند که کمترین وظیفه بانوان در جامعه کنونی برای زینبی بودن، بسط و توسعه فرهنگ دینی به ویژه فرهنگ عفاف و حجاب آن حضرت(س) است.

 

مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع)کاشان بابیان این که حضرت زینب(س) با هدف حفظ جایگاه زن با همه توان، علم و جسارت خود در برابر زورگویان زمانه ایستاد و درس آزادگی را به انسان‌ها آموخت گفت: بانوان در جامعه اسلامی باید، رهروان واقعی حضرت زینب (س) بوده و در زندگی خود سبک و سیره این بانوی بزرگ اسلام را به کار بسته و ویژگی‌های برجسته از جمله ایستادگی در برابر مشکلات و دفاع از دین و اسلام را از حضرت زینب(س) الگوی گیری کنند.

 

وی با برجسته خواندن نقش حضرت زینب(س) در تاریخ شیعه گفت: در برافراشته ماندن قیام امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) نقش ارزنده ای داشت و شعار مردانگی، شرف و استکبار ستیزی را انتقال داد.

 

حجت الاسلام حسن زاده، عزت مداری، غیرت دینی، عفت عمومی و لبیک یا حسین (ع) را از پیام های حضرت زینب (س) دانست و با اشاره به این که  لبیک یا زینب همان لبیک به علی و فاطمه است تأکیدکرد: امروز باید با تفکر زینبی  دین اسلام را به جهان معرفی کنیم.

 

مدیر عامل مؤسسه امیرالمومنین(ع) همچنین با اشاره به این که حرکت زینب به رهبری امام سجاد باعث ماندگاری دین شد گفت: حرکت وی تبعیت از ولایت فقیه است و درس ولایت محوری را باید از حضرت زینب (س) بیاموزیم.

 

لازم به توضیح است در این مراسم، 5 خطبه که در منابع مختلف شیعی و به ویژه از «حذیم بن شریک اسدی» روایت شده است  قرائت شد که این خطبه ها شامل، خطبه حضرت زینب در کوفه، خطبه امام سجاد در کوفه، خطبه حضرت زینب در مجلس یزید در شام، خطبه امام سجاد در شام و خطبه امام سجاد در نزدیکی مدینه است.

 

لازم به ذکراست مراسم خطبه خوانی امام سجاد وحضرت زینب کبری همراه با مراسم روضه خوانی وسینه زنی توسط مؤسسه امیرالمومنین(ع)کاشان بعد از ظهر جمعه درحسینیه سوریجان شهرستان کاشان با حضورحافظان قرآن ونهج البلاغه و مردم عزادار حسینی  این شهرستان برگزارشد./1307/پ202/ب4

ارسال نظرات